Jeg er ved at starte som freelance grafisk designer og webudvikler, og skal jo som alle andre derfor afgive tilbud. Men er der nogle nuancer jeg skal være opmærksom på når det eks. er på udformning af designs. Det jeg tænker på er hvordan man får skrevet ned at et tilbud inkluderer at man udvikler det og det design, men at man ikke sidder og høvler det ene oplæg afsted efter det andet. Hvad med betaling. Faktureres hele beløbet efter levering af produktet, eller faktureres noget inden. Når tilbuddet så er sendt og kunden har accepteret, kommer man jo til overleveringen. Har man mulighed for at have hold i at kunden betaler, inden man sender filer, eller endnu værre uploader et webdesign. Kort sagt kan man sikre sig på en måde man kører forretningen på, så man kan undgå alt for mange trælse situationer :-/ Sidder nogen inde med nogle andre faldgruber, vil jeg selvfølgeligt også gerne høre om dem. Mvh Regin Madsen |
Jeg har en aftale med en grafiker om et bestemt projekt.
Vi er enige om, at aftalen omfatter én korrekturgang - vil jeg have flere ændringer, så koster det.
Det er en simpel afltale, som jeg forstår.
Jeg vil råde dig til at skrive forløbet ned i dit skriftlige tilbud og understrege at afvigelser fra forløbet vil blive faktureret til en opgivet timepris, samt at du gør opmærksom på, når der afviges fra forløbet, så der ikke pludselig opstår uventede ekstraregninger.
Jeg ville have svært ved at vælge en grafiker, der kræver forudbetaling. Der er masser af dygtige grafikere, som ikke lægger denne barierre ind, så det tror jeg du taber kunder ved. Så lav hellere en kort betalingsfrist og sørg for at afslutte projekterne hurtigt.
Du vil helt sikkert - lige som vi andre - komme ud for kunder, der ikke betaler. Det er hammerærgerligt, men det er ikke en god idé at vise kunderne negative forventninger på forhånd. Det giver en dårlig stemning omkring tilbudsgivningen, og du risikerer, at du mister kunden. Men når du opkræver pengene, skal du huske at formulere din faktura således at du til enhver kunde vil kunne søge pengene inddrevet via inkasso senere. Der er nogle regler om renter og inkassovarsel osv. der skal overholdes - spørg din revisor - han har tjek på den slags.
Du kan også lægge dine handelsbetingelser på din hjemmeside og henvise til dem i tilbudet.
Det er også vigtigt, at du understreger, hvorvidt tilbuddet er givet med eller uden moms, samt hvor længe tilbuddet gælder.
Velkomen i de selvstændiges rækker.
mvh Hans