Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

BRANDING

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 16. Jul 05
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Spørgsmålet er: hvordan laver man KONKRET OG PROFF BRANDING; altså konkretisering af produkt/service, værdierne, navnet - brandet, logoet, branding strategien, og sidst og vigtigst EKSEKVERING af denne via fx PR, netværk, reklame etc.?

Tja, det er sprøgsmålet - velbekomme!?!?!?!

For at åbne debatten og dens forhåbentligt MANGE KOMPETENTE og VELFUNDEREDE inputs, vil jeg selv komme med mine inputs her:

(1) Konkretisering af produkt/service: Fx. lave en detaileret forretningsplan som bla. beskriver produktet, målet og værdierne m.m. - mest for at fortælle dig selv hvad du arbejder med. 
(2) Analysere markeds behov (som man selvfølelig også gør før man kommer op med produkt ideen) og hvilke værdier denne skal indeholde.
(3) List unique selling points, baseret på det markeds eftersprøgsel og de værdier de sprøger efter. Med henblik på salgsmartriale (web, direkte mail, PR etc.).
(4) Find navn og logo: bla med guidelines fra http://www.igorinternational.com/ (tak Martin!), og dygtige (de bedste - dumt at spare her!) designer der forstår budskabet og kan forme logoet (brandet).
(5) Branding strategien - eksekvering plan: opstil mål, delmål, redskaber til at nå disse (PR, direkt mails, networkmarketing, viral markedsføring etc.).
(6) Etc!;O)

Links og bøger:
http://www.allaboutbranding.com - generalt om at skabe et brand, men også hvordan man vedligeholder det.
http://www.quickmba.com/ - generale redskaber, ikke direkte brading men meget coolt fakts site!
http://www.managementonly.com/author.php/4357/Kunde_Jesper - Jesper skulle jo være guruen inden for branding!?!

Well, det var mit bud - GLÆDER mig til konkrete proffe inputs!;O)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:49
Hej Simon

Det er sgu noget af en smørre. Det er altid en god ide at tage tingene lidt ad gangen, ellers bliver det alt for uoverskueligt at besvare det hele og så kommer debatten ikke i gang.
Jeg vil ikke gå ind i alle detaljerne, med det samme, det orker jeg ikke.
Men her er hvad jeg ville gøre:

Tænk over målgruppen og hvilke værdier der vil være væsentlige i forhold til dem. Gør der efter op med dig selv, hvilke værdier du kan indfri og ligger til højrebenet. Det nytter ikke noget, at ville udstråle en "Mærsk agtig" ordentlighed, hvis man er et rodehoved. Det vil ALDRIG bliver ægte. Og hvis værdier ikke er ægte, kan man aldrig lave et stærkt brand.

Her efter skal logo og navn laves og de skal afspejle de værdier der nu bliver lagt vægt på.

Når det er gjort, så skal der arbejdes med PR og KUN PR. Glem alt om traditionel marketing, det er alt, alt for dyrt. Når varemærket er blevet kendt og virksomheden har penge til det. Så kan man overveje at starte med branding. Start med få medier man kan overskue at "eje". Spreder man sig for meget, er pengene spildt.

Tjaa, det var indtil nu mine 2 cent.

Dbh Martin

Fra København
Tilmeldt 4. Sep 05
Indlæg ialt: 180
Fra  Ackers Skrevet kl. 22:24
Super spaendende traad. (undskyld stavningen men er i Polen )

Jeg taenker hele tiden paa hvad jeg gerne vil have mine kunder taenker om mit maerke og produkt og forsoger hele tiden at bruge dette til at guide mig i den rigtige retning. MEn hvordan maaler man om ens branding fungerer - ved bare at spoerge kunden direkte, eller findes der nogle metoder?

Haaber vi faar en masse post paa denne traad

Freelance webudvikler der leverer digitale løsninger via stærk webudvikling og grafisk flair.

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 00:29
Branding er jo super relevant i disse tider, men nogen gange lidt udvasket mener jeg. Det jeg mener er at et godt brand for mig er noget alle folk kan relatere til på en eller anden måde. Altså der skal være et hvis kendskab. Det kan kun opnåes med strømlinethed. Et rigtigt brand er jo verdenskendt. Man kan naturligvis arbejde i mindre målestoksforhold.

Branded er ikke nødvendigvis med til at sælge produkter, det giver synlighed og kendskab. Eksempel: Alle ved hvad IBM er. Ikke alle bruger det og de færreste ved hvad det står for....

For at måle ens brand, så kan man benytte sig af en kendskabsanalyse, som vi laver Local Consulting. Og som tidligere nævnt, giver jeg specialrabat til amino-brugere.
Der er mange muligheder for en sådan undersøgelse. Det kan laves på internationalt, nationalt, regionalt. Blandt virksomheder, blandt forbrugere, blandt overvægtige mænd, der går i dametøj. Næsten

Det jeg prøver, at sige er at der er masser af muligheder....

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:02
Dato: 10/20/2005 12:29:22 AM Forfatter: Jan Winum // Local Consulting.dk Branding er jo super relevant i disse tider, men nogen gange lidt udvasket mener jeg. Det jeg mener er at et godt brand for mig er noget alle folk kan relatere til på en eller anden måde. Altså der skal være et hvis kendskab. Det kan kun opnåes med strømlinethed. Et rigtigt brand er jo verdenskendt. Man kan naturligvis arbejde i mindre målestoksforhold. Branded er ikke nødvendigvis med til at sælge produkter, det giver synlighed og kendskab. Eksempel: Alle ved hvad IBM er. Ikke alle bruger det og de færreste ved hvad det står for.... For at måle ens brand, så kan man benytte sig af en kendskabsanalyse, som vi laver Local Consulting. Og som tidligere nævnt, giver jeg specialrabat til amino-brugere. Der er mange muligheder for en sådan undersøgelse. Det kan laves på internationalt, nationalt, regionalt. Blandt virksomheder, blandt forbrugere, blandt overvægtige mænd, der går i dametøj. Næsten Det jeg prøver, at sige er at der er masser af muligheder....

Der er jeg ikke enig. Et godt brand er noget ens kærnemålgruppe kender og føler meget stærkt for og så er resten ligegyldigt. Og den målgruppe skal ikke relatere til det på en eller anden måde, men virkelig have positiv reference for det. Og at et brand skal være verdenskendt for at være godt, passer heller ikke med mindre det er det man sigter efter. BonBon land er et meget stærkt brand blandt børnefamilier på Sjælland, men de vil aldrig få noget særligt ud af at være kendte i Australien.

Så identificer din kærnemålgruppe og gør dig lækker der og glem resten.

Dbh Martin
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 11:47
Tror du misforstår mit indlæg lidt. Det var faktisk ment lidt som en "provokation" mod den store interesse i at brandisere sin virksomhed. For bare 5 år siden, var der ikke mange brands i verden, men nu kan alle blive det, om det så er et bolchekogeri på mandø, der ligger under vandet.
Jeg er helt enig i at Bon Bon land er velkendt, og har et godt navn blandt børnefamilier på Sjælland, men jeg har ikke helt gjort op med mig selv hvor vidt jeg vil kalde det et brand. Så jo vi er enige bortset fra definationen. Damn hvor er jeg stokkonservativ hva

Tilmeldt 16. Sep 05
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:28

Nu bliver jeg altså også nød til at give min holdning til kende om dette spændende emne!

Jeg er meget enig i Martin''s udlægning.
Hvis man vil måle et brand''s kendskab/styrke/holdbarhed, så er det i målgruppen det skal gøres. Alt andet er i princippet overflødigt. Et brand behøver ikke være noget for alle, der er ikke nogen der har så bred en målgruppe at man kan/vil ramme alle. Derfor; afdæk din målgruppe, og markedsfør dig mod den. Effekten af en stærk markedsføring kan blive til et godt brand hen ad vejen.
Eksempler på brands som stort set alle kender, men som ikke alle er brugere af kan være; Coca-Cala, Nokia og Disney. Disse brands har også sin målgruppe de markedsfører sig mod.
Jeg er ikke enig i at der stort set ikke var nogen brands i verden for 5 år siden, den er for langt ude! Markedsføring er vist ikke et nyt fænomen. Og Bon Bon land er uden tvivl et godt brand i sin målgruppe, bare spørg den!

Hilsner Henrik Holm
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 12:44
Spændende at se hvor dygtige debatørrer I er. Enten er I gode til at bøje mine ord, eller også har jeg bare arbejdet for lang tid i nat, og kan ikke udtrykke mig klart.

Jeg siger ikke, at der stort set ikke var nogle brands for 5 år siden. Det jeg forsøger, at sige er at i dag arbejder mange flere på at få et brand. Det jeg siger er nok at definationen af et brand har ændret sig lidt.

Jeg er jo enig med jer alle, jeg ved godt hvad der foregår, og er ikke huleboer. Men virksomheder har jo gennemgået denne "brandingproces" i gennem flere år, det er bare noget nyt at man kalder det branding i mindre virksomheder. Derfor mener jeg, at man kan skelne mellem brands som alle kender, og så virksomheder som er meget kendte i deres målgruppe. For mig er et brand et navn som 99% af folk har et kendskab til og en holdning til. Måske er jeg lidt gammeldags på området, men jeg kan godt life at kalde ting for det det er. Når jeg skriver tekster for virksomheder, lægger jeg stor vægt på, at sproget er fokeligt i stedet for konstant, at bruge fisefornemme ord, som ingen fatter. Derfor mener jeg at vi skal adskille brands og virksomheder, personer, foreninger osv der har succes i deres målgruppe.

Jeg vil aldrig sidestille Coca Colas brand med Bon Bon lands brand f.eks.

Er jeg helt tabt bag ved vognen?????

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:59

Hej Jan

Tag det ikke som kritik, det er bare en debat :-)

Et brand kan være stort, småt, stærkt svagt m.m. men det er et brand. En myre er også et dyr, selvom den er lille.

Dit eksempel med et Bolchekogeri på Mandø, er faktisk et eksempel på en virksomhed der ikke kan leve uden et stærkt brand. Hvis ikke deres historie, kvalitet etc. ligger i deres varemærk (Brand) så kan de slet ikke konkurrere med billige bolcher fra Østeuropa. Så brands bliver vigtigere og vigtigere, jo mere konkurrence vi får, fra lande der kan fremstille billige produkter.

Dbh Martin
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 13:08
Tager det skam heller ikke som kritik. Disse debatter er dejligt milde frem for dem jeg normalt er oppe i

Jamen jo Martin. Godt ord igen. Jeg er jo som sagt enig. Men nu bliver jeg nød til at køre min argumentation helt ud. Kan vi så ikke finde et andet ord, til de virksomheder?
For nu er mit næste spørgsmål hvad er et definationen på et stærkt brand? Hvis det er et man er kendt inden for ens målgruppe, så kan bolchekogeriet i princippet have et bedre brand end coca cola???????

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)