Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brændt ud eller......?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Middelfart
Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg har igennem lang tid vidst at jeg er meget stresset og at jeg skal gøre noget ved det snart. Men er der nogen der helt konkret kan hjælpe mig med nogle råd til det. Jeg har en FYSISK forretning, som har åben 364 dage om året  fra kl 6 om morgen til kl 22 om aften. Jeg vil absout ikke pive men jeg må indrømme at jeg ikke helt kan se mig ud af det. Jeg har 7 fuldtidsansatte og 15 til 20 unge mennesker , men jeg syntes godt nok det er lidt svært at få det hele til at fungere. Jeg tror at jeg sommetider er for god af mig og ikke hård nok, men jeg ved ikke helt hvordan.

Jeg er vist bare kørt surt i det hele, man skal være god chef, have overskud til lytte og være overbærende med sine medarbejder, køre med overskud, overholde fuldstændige latterlige overnskomster,, være innovativ og have overskud til følge med i hvad der ellers sker og så skal man også selv forsøge at have et liv, hvor man helst skal leve sundt, holde op med at ryge og forsøge at undgå div livsstilssygdomme som høre med til branchen. Ja jeg er vist bare lidt trær af det lige nu, har mest lyst til at sælge det hele og sætte mig på en øde ø!

Jeg arbejder 7 dage om ugen og derfor syntes jeg ikke at jeg på noget tidspunkt har tid til at sætte mig ned og tænke over tingen. Jeg har altid noget der skal laves, en dårlig samvittighed der nager eller også er jeg bare så trær at jeg bare skal sove. Jeg må da gribe det fuldstændig forkert an eller hvad?

Hilsen mss

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 18:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ja eftersom at du ikke er lykkelig, bliver tingene ikke grebet ordentligt an.

Du siger du mangler søvn og har lyst til at sove hele tiden, altså du har brug for en god pause. Det betyder ikke nødvendigvis at du ikke kan lide hvad du laver, eller at du laver det forkerte, det betyder bare at du skal have en pause.

Nu håber jeg at du skruet forretningen sådan sammen , at du har råd til at tage fri, og jeg håber at du har oplært en i din virksomhed til at tage over for dig.

Hvis du ikke har råd.. er du lidt på skideren. Og mit umiddelbare råd, ville være at låne penge til at holde fri i en måneds tid. Derefter kan gennemskue situationen igen med klare øjne. Mit råd er at du sætter penge af til at holde fri en gang imellem :-)

Hvis du mangler at oplære en til at passe dit job i en periode, så gør det nu. Stille og roligt.

Mange virksomhedejere tør ikke overlade deres værk til andre. Det er dem der enten der går konkurs pga stress,  eller dem der aldrig kommer ud videre end den mindre virksomhed.

Stol på at der er en der kan passe din virksomhed. 1000 `vis af virksomhedsejere har adm direktører til at hjælpe dem.

Og til sidst så find ud af hvorfor du tillod dig selv at komme derud , hvor du sætter dit værk på spidsen . Det kan der være mange grunde til : formår ikke at sige fra, føler ikke man har fortjent at slappe af og nyde og fordi man er besat af sit arbejde og/ eller penge. Man kan være besat på den gode måde, og den dårlige måde.

Det bedste er at snakke med èn der kender dig, og som tør sige sin mening. Hvis du ikke vil det, så kan en coach eller en psykolog hjælpe

God fornøjelse, og tillykke med dit flotte værk ! :-)

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

mss:
Jeg må da gribe det fuldstændig forkert an eller hvad?

Det er ikke noget under du er træt, og med det tempo er det ikke cigaretterne eller din livsstil der "slår dig ihjel", det er dit arbejde.

Og jeg tror du er kommet til en ganske fornuftig milepæl i din professionelle karriere og i dine arbejdsmæssige / livsmæssige ønsker/udfordringer, og det hint som din hjerne giver dig skal du nok tage ganske seriøst som jeg kan se du gør. Så det første skridt er taget Smile

Næste skridt kan være at nedsætte din ugentlige arbejdstid til maks 9-10 timer dagligt og så yderligere ned til 6-7 timer dagligt med minimum 1-2 fridage per uge. Det er naturligvis nemt som udenforstående at komme med velmenende råd, men essensen er muligvis planlægning og uddelegering.

Du kunne derfor eksempelvis starte op med at tage det første skridt i morgen. Hvis du normalt er den der åbner biksen, så gør det som du plejer indtil kl. 8 eller 9 hvor du så eventuelt kan forlade den. Så kører du hjem og laver en kop kaffe, tager papir og blyant frem, og så prøver du at opstille en hel uges aktiviteter. Gerne udpenslet hen over hele dagen,

Når du så har gjort det, så kan du eventuelt tage forskelligt farvede kuglepenne og markere prioriteterne med hver sin farve. Når dette er gjort, så finder du ud af hvad dine vigtigste prioriteter i arbejdsdagen er.. er det indkøb, er det åbning, er det lukning og kasseoptælling eller er det kundepleje osv osv.. Når du har fundet de vigtigste, så tag de næstvigtigste og gør det samme.

Når du er gennem det og lad os sige du har 8 nr. 1 prioriteringer på 1 dag, så tving dig selv til at tænke på om der er alternativer til måden du gør tingene på, er der noget der kan gæres nemmere osv osv..men lov dig selv at skære nogen fra som kan give dig mere tid og sådan gør du også med næste række.

Hvis du er der konstant, så vil dit personale også "bruge" dig konstant, og det vil virke opslidende på enhver der er så tæt på personalet, du er blevet "fast" inventar og dit personale kan altid forstyrre dig med alt. Det er du nødt til at distancere dig fra, og dette kan f.eks. gøre med fravær fra virksomheden. Der må være noget i løbet at den lange dag som ikke specielt kræver din ekspertice, og der skal du så ikke være der, der skal du nyde dit generationsskifte og de muligheder det har bragt med sig.

MEN hvis ovenstående er helt uladesiggøreligt, så sælg, der er ingen der belønner dig for at du kører dig selv ned på den måde og ingen penge er det værd, for du har ikke tid til at bruge dem, og når du endelig har det, er det måske fra sengekanten på et hospital.

Håber det kan bruges til at sætte lidt tanker i gang, og har du brug for sparring til at gennmgå tingene, så er jeg sikker på der findes nogle kompetente mennesker herinde der kan rådgive dig.

Håber du kommer ovenpå snarest Smile

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 22:01

Hej  MSS

Indledningsvis vil jeg rose dig for din ærlighed og, at du åbent og erkendende fortæller om dine udfordringer i din forretning og liv, dette er det første skridt på vejen.

Stress fremkommer når man skærer det helt ind til benet ud fra en mangel på sikkerhed og kontrol mentalt og fysisk over sine handlinger og fremkommer herefter i mange udformninger typisk som manglende fokus. Vejen til en bedring er du selv inde på, men vigtigt er det dog, at man mentalt kan overskue dette, hvilket blandt andet kan opnås gennem coaching eller ved eget fokus. Med det formål at opsætte nogle mentale ståsteder, der giver grobund og danner bro i mellem den manglende sikkerhed og kontrol over sine handlinger således, at man kan frigøre energi og opnår fokus til at bedre sin tilstand og gennemføre de forbedrende handlinger som lagersalg og jimi eksempelvis er inde på

Et godt råd er at forberede sig selv på at vinde hver gang, alt for mange gør ikke dette når de ønsker en forbedring eller starte en ny ting eller for den sags skyld forretning. Hvad jeg mener med det er at lave nogle opnåelige mål og huske at fejre dem, således at man øger sin sikkerhed og kontrol løbende – i dit tilfælde eksempelvis i henhold til dine ønskede forbedringer.

Jeg arbejder selv som coach og har også selv været igennem en lignede tilstand og forløb for år tilbage i egen forretning. Du skal være velkommen til at give mig et kald eller mail – om ikke andet har jeg skrevet lidt om stress på min blog (indsæt stress i søgefunktionen og så skulle der gerne dukke nogle indlæg op)

Keep Swinging

Kim Kampp

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 07:43

Hej Mss,

Det er rigtig godt, at du har erkendt, at der er et problem. Og det skal du ikke gøre noget ved snart, det skal du gøre noget ved nu. Der er nogle super gode svar i tråden. Det handler selvfølgelig dels om nogle valg for din virksomhed, men du bliver også nødt til at gøre noget for din hjerne og din krop - det er dem, der er stresset.

Så udover de gode svar ang. virksomheden vil jeg anbefale dig at se nærmere på relevante artikler på Helle Alsteds hjemmeside (min kæreste). Hun har blandt andet skrevet om nogle værktøjer, der har fokus på hhv. psyken og kroppen.

Find dem på http://www.hellealsted.mono.net/9178/Stress

Og overvej KRAFTIGT at få noget hjælp. Du skal jo overleve for at din virksomhed kan gøre det. Men vigtigst af alt, så skal du også havet tid og rum til at leve.

Med håb om en snarlig løsning for dig.

Hej med dig :-)

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 10:08

Først og fremmest får du lige top points for din åbenhed!

Jeg var igennem noget der kan ligne for en del år siden og her er mine erfaringer som du måske kan bruge.

Jeg praktisere i dag yoga og det har ændret mit liv radikalt i en positiv retning. Her er lidt baggrund så du måske forstå bedre. For de fleste virker min fortælling nok langt ude og det er helt fint, der var jeg selv engang.

De gamle yogier kendte alt til hvad videnskaben også ved i dag, at alt er vibrationer og energi. En positiv og negativ ladet energi på forskellige frekvens niveauer. Inden kernefysikken og atomfysikken har man kendt til det samme siden 1900 tallet – se evt disse videoer om dette emne:

Physics, Nuclear Physics – Atom – “The Illusion of Reality”

Eller denne lidt kortere og lidt mere poppede: THE MATRIX OF ILLUSION

Altså alt er energi og vibrationer som mere eller mindre går i resonans med hinanden. Men det fede ved yoga er, at du gennem at praktisere f.eks. Hatha yoga nemt kan ændre din energi struktur og der ved  ændre dit perspektiv på verden. Og det er det som det hele handler om for dig, at du skal ændre dit perspektiv på verden. For verden er den samme som for 10, 20 eller 1000 år siden, men dit perspektiv har ændret sig.

Enhver stilling du sætter din krop i har en form for resonans, en universel energi som du går i resonans med som kan ændre energistrukturen på dit sind meget hurtigt. Du kender til hvis du ligger og feder den i en sofa bliver du sløv og doven, og hvis du sider eller står med ret ryg er du langt mere vågen og fokuseret. Og hvis du løber et tur kan du mærke stor forskel på dit sindelag og dit perspektiv på verden før og efter turen. Du har varmet kroppen op og fået de tunge negative energier til at omdanne sig til nogle lettere og mere positive energier – det som inden for yoga hedder transmutation og sublimering.

Ved at praktisere yoga kan du lave denne ændring i din energistruktur langt mere kontrolleret. Det er derfor man inden for yoga stå i nogle stillinger(Asana) i lang tid ad gangen. Og når en Yogi står i en asana bliver yogien som en antenne der stiller ind på bestemte energier og lader sig fysiske krop op og kommer i balance. Det handler om bevidsthed og om at føre energien hen i kroppen hvor der er brug for energien, samt afspænde kroppen så energien kan løbe frit.

Jeg vil varmt anbefale dig at tage en gratis prøvetime i en lokal yoga skole. Ikke en aftenskole hvor de siger de underviser i yoga, men en yoga skole som www.yoga.dk eller www.natha.dk. Begge skoler har undervisning over hele landet. Jeg er selv elev i en lille Natha afdeling i Helsingør.

Og er det slet ikke dig at gå til yoga, så vil jeg anbefale dig at købe en CD der hedder Yoga Nidra som du kan købe på www.yoga.dk, den koster omkring kr. 160,-.  Yoga Nidra er søvnens yoga. Og søvn er det vigtigste for alle mennesker. Lyt til det track som tager ca. 15 min hver aften når du har lagt dig i din seng, og du vil begynde at sove trygt som en lille baby.

Ang. du siger du har stress. Så er og bliver stress en metal ubalance grundet at man ikke er i sync med Nuet, hvilket så kan give fysiske skader over tid. Tid findes kun i tankerne. Og hvis du hele tiden er belastet af det skal nå inden du går hjem, eller alt det du ikke fik ordnet i går, så er du ikke i Nuet. Du oplever aldrig glæder ved den fulde accept af det som er lige her og nu. Her til vil jeg varmt anbefale dig at studere og praktisere Eckhart Tolle og Nuets kraft. Ikke kun studere - men praktisere!

Til sidst. Husk - der er kun ÈN som har ansvaret for dine tanker og dit sind, og der er kun ÉN som kan kontrollere dine tanker og dit sin. Og det er dig! Vi andre kan kun pege i den retning du kan vælge at gå.

Og husk at sige fra når du kan mærke du når dine grænser. Og du vil se at verden ikke falder sammen.

Du får nogle varme hilsner med på vejen og jeg håber du kommer i sync med dig selv igen snart.

Fra Risskov
Tilmeldt 12. Jan 08
Indlæg ialt: 238
Fra  iAdvice Skrevet kl. 10:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Et super indlæg.

Som iværksætter på tredje år kan jeg sagtens se nogle fælles træk.
Iværksættere har en tendens til at tilsidesætte alt og alle for at nå målet om økonomisk uafhængighed- Desværre bliver prisen tit og ofte et dårligt heldbred, elendig privatliv samt en direktørmave fordi man dropper al fysisk aktivitet pga "travlhed".

Jeg har gennem mine første 3 år måtte vende og dreje de samme tanker.
Du skal finde ud af en ting med dig selv, hvad er det du vil med firmaet?, vil du ofre alt og er målet at have et firma som tjener kassen uanset pris?.
Eller
Vil du have et firma som forsørger dig og din familie? og have et liv med gode timer begge steder, både på job og i firmaet.

Du kan sagten score kassen alligevel, selvom du vælger den sidste mulighed, men så skal du skifte tankegangen fra at du er bærekraften i dagligdagen, du skal med andre ord planlægge og uddanne dig ud af problemet. Planlæg hvordan du får andre til at udføre dine opgaver og uddan dem til dine opgaver.

Jeg foreslår at du læser bogen 4 timers arbejdsuge med Timothy Ferris. Jeg tvivler på at nogen i danskere er gået hele vejen med bogen, men brug den som inspiration og tag noter når du møder fællestræk i bogen som du mener kan hjælpe dig videre.

Jeg har stadig ikke nået målet selv, men kan se jeg nærmer mig.
Jeg holder fokus på disse ting da jeg har et konsulenthus som lever af at sælge viden.

1. Hold fri når du har fri - ingen email på mobilen som bipper ind.

2: Hold ferie 3 uger sommer, og 3 uger jul. (og nej verden går ikke under fordi du holder fri, glem alle undskyldninger og planlæg dig ud af det, når du kommer tilbage fra ferie nr 1 så ved du hvad du skal planlægge bedre til næste ferie :) Alle kunder har forståelse for at der afholdes ferie)
Din familie vil nyde det, du vil få koblet af og rejse gerne væk så du ikke "kan besøge kontoret"
Opret en vagttelefon som dine ansatte kan ringe til i en kritisk situation, og DET SKAL VÆRE KRITISK, giv dem ansvar under din ferie til at træffe afgørende beslutninger når det gælder kunder osv. så der ikke ligger 100 opgaver med ja/nej opgaver når du kommer retur:

3: Find de rigtige folk, istedet for så mange folk som muligt. Dette er nok det vigtigste punkt af dem alle.  I min verden betyder det kort fortalt, hvorfor have mange ansat som ikke laver så meget, når du kan have få ansat som er dobbelt så effektive. Risikoen falder dermed på de faste omk. hvilket jo er fantastisk.

4: Mit sidste råd er noget som er nogle er for og andre imod.
Få en prof. bestyrelse som hjælper dig / tvinger dig til at træffe de rigtige beslutninger
Finder du den rigtige bestyrelser er det verdensklasse, finder du den forkerte så er det spild af tid.
Ingen familie medlemmer, ingen som vil have andele for at træde ind.
Kun folk som vil arbejde for småpenge pr måned, og så ellers en lille årlig bonus hvis de løfter firmaet i den rigtige retning.

Det var mine råd.

Hvis du bor østjylland så kunne vi sagtens mødes og få en snak om punkterne helt og ganske gratis. Det er jo det Amino handler om ikke. :)

Fra Kerteminde
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 20:05

Stress skal tages alvorligt, så jeg vil anbefale dig at tage en snak med din læge, inden du oplever en stresskolaps som kan vise sig i form af blodprop, hjerneblødning, angsanfald etc. Kender selv flere der er bukket under for stressen og erklæret så udbrændt, at de ikke skal forvente at kunne arbejde igen. Og de er kun midt i fyrrerne. De ville ønske de var stoppet op i tide og havde lyttet til kroppens mange advarselssignaler. Det lyder som om du lider af fartblindhed, hvor du i en lang periode har ydet mere og mere og har løbet stærkere og stærkere. Din arbejdsuge lyder umenneskelig for mig, så jeg kan godt forstå, du er nået til et punkt, hvor du søger råd.

Nu er tiden inde til at lytte til den indre stemme, der siger stop. Spørg dig selv:

Hvor længe har du følt dig stresset?

Hvilke stressignaler har du oplevet? Er de trappet op?

Hvad tror du selv er de langsigtede konsekvenser?

Hvor længe vil du byde dig selv denne livsform?

Hvad må der nødvendigvis ske for at få ændret på din situation?

For mig lyder det som om du har brug for en længere ferie/sygeperiode og professionel rådgivning af en stressekspert.

På min hjemmeside vil du kunne downloade værktøjet livshjulet, som du kan printe i 3 eksemplarer og udfylde det med din tilfredshed med de enkelte livsområder, hvor meget tid du bruger på hvert af dem og hvor meget energi du bruger (også negativ energi) Det kan give dig et overblik over din nuværende situation (hvor slemt du synes det står til), ligesom du kan overveje, hvordan du ville ønske det så ud.  http://www.elsebethfogh.dk/coaching/disc-vaerktoejer/livshjulet/

De varmeste tanker Wink  www.elsebethfogh.dk Business & Lifecoach

Fra Middelfart
Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 17:08

Hej alle sammen

1000 tak for de gode svar :-) Nogle gange hjælper det også at vide man ikke er den eneste der går rundt og tumler med disse ting.

Jeg vil naturligvis forsøge at bruge jeres råd, men jeg går også ind i min sæson nu, så jeg ved godt hvad jeg skal lave de næste 2 måneder. Yderliger har en af mine gamle gode ungarbejder lige besluttet at han skal have 3 ugers ferie i juli og så er det da fuldstændig ligemeget hvor meget jeg har hjulpet ham, hvor mange penge jeg har lånt ham og hvor mange gange jeg har troet på ham når alle andre have opgivet ham, igennem de sidste 6 år, nej nej man er jo sig selv nærmest.....!

Det er nok en af min største udfordringer, jeg skal simpelthen lære at der er koldt på toppe og at jeg ikke kan regne med at jeg får det samme igen, som jeg giver ud, når det handler om personale. Jeg er alt for god af mig og så tar` de røven på mig for alle er jo sig selv nærmest ikk`! Men hvem sidder tilbage og halvtuder fordi man er dybt skuffet....Ja gæt selv.

Men endnu engang mange tak....det har givet mig noget at tænke over og så håber det bliver bedre.

:-)

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 17:27

Tongue TiedKære mss !

WinkTillykke med din helt åbenbare hudløse ærlighed, også herinde på Amino.

Jeg læste din tråd da du startede den op, og fulgte den efterfølgende med masser af mange gode svar efterfølgende fra diverse herinde.

Jeg tror  også, at vi er mange herinde der også kender din problemstilling.

Som jeg plejer og sige, der er ikke noget der er så galt, som det er godt for nogen andet. Med det mener jeg bl.a., at du har lært af dine "egne fejl". Men af den grund går man nok ikke bare hen sådan og bliver en kold skid. Men det at være virksomhedsejer kræver noget helt andet end at være arbejdskollega, og som jeg kan forstå det, har du været igennem et generationsskifte, hvor du formodentlig har oplevet en daværende kultur. Som måske slet ikke levede op til nutidens behov og krav.

Men hvis det kan "trøste" dig, har vi vist alle oplevet at blive "tage i røven" også af personale og også af nogle vi troende på indeholdt noget andet en et stort EGO.

Men alene det at tage fat om "nælden" mener jeg beviser, at du nok skal komme om på den anden side helskindet.

GOD SOMMER,

og tillykke med din lille sejr (din åbenhed) 

Ib Abildgaard

RÅD & MAL

www.raad-mal.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)