Det med opbakningen er vigtigt - især fra den nære familie, som vil komme til at mærke effekten af iværksætteriet på deres egen krop. Hvis andre er lidt skeptiske i starten, er det bare et spørgsmål om at give dem tid til at vænne sig til tanken (jeg kommer fra en familie uden iværksættertraditioner), og så i øvrigt lade dem forstå, at du respekterer deres valg ligesom du regner med, at de respekterer dit.
Omkring det med "ikke at have en kone derhjemme": Tja - det kan du have ret i. Men på den anden side, så er det jo os selv, der sætter standarderne for, hvor fint det skal være. Mine børn blev ret dygtige til at smøre deres egne madpakker (mens jeg vaskede op efter aftensmaden) i en ret tidlig alder, og uden at kunne udtale mig uvildigt, mener jeg dog ikke, at de har taget skade af det. Gaveindkøb: Internettet er pragtfuldt, og man kan få leveret til arbejdspladsen, så der ikke er noget med at hente på posthuset. Så det praktiske kan man komme uden om, og skulle ligge en enkelt nullermand i et hjørne lidt længere end hos veninderne, så er det altså bare et spørgsmål om prioritet, så længe vi holder os inden for sundhedsmæssigt forsvarlige standarder.
Det, vi giver videre til vores børn: Vi viser engagement, virketrang, mod og iderigdom. At vi tror på, det kan betale sig at knokle for at nå sine mål. At vi kan ændre vores egen tilværelse og forhåbentlig skabe mere glæde og frihed i hverdagen. Det er helt OK - også selvom der bliver rationaliseret lidt på andre områder, for at få enderne til at nå sammen i de alt for korte døgn, vi har at gøre med.
Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk