Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valuta!!!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fået at vide, at jeg skal have alt indbetalt i Euro eller kroner, fordi de ligger fast i forhold til hinanden. Og det skal udregnes med den sats der enten er for den pågældende dag eller toldsatsen (så vidt jeg forstod det). Jeg må i hvert fald ikke tage dollars, hvilket sætter mig i ustyrlig undren over, hvad størrer firmaer så gør.....

Når jeg skal udregne, hvornår skal den omregning så foregå? Fik at vide, at jeg godt må føre mit regnskab i Euro, men selve udfyldningsblanketterne skal skrives i kroner.
 
Er her nogen der ved, hvad jeg egentlig så skal skrive til mine kunder, som måske bor i USA? Jeg bliver vel nødt til at oplyse, at der kan komme et gebyr på ved transaktionerne, når de skal betale i Euro eller kroner? Skal jeg oplyse hvor meget, eller er det deres ansvar? (Privat personer)
 
Og hvad menes der egentlig helt præcist når folk siger, at kronen ligger fast i forhold til euroen? Betyder det, at hvis den ene falder, så falder den anden også? Så hvornår er det bedst at omveksle (dvs. hive beløbene fra min Paypal til bankkonto), eller er det fuldstændigt irrelevant?
 
Nogen må gerne gøre mig opmærksom på, hvis jeg spørger for meget eller for rodet.
 
*Louise
 
PS: på ét eller andet tidspunkt skal jeg nok løbe tør for spørgsmål
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hvor regner du med at have flest kunder? Hvis det er i Danmark, så vil jeg selv foretrække at føre regnskabet i danske kroner. Når du modtager betalinger i f.eks. Euro, så skal du blot have dem vekslet undervejs. Du kan f.eks. have en bankkonto som føres i rene danske kroner. Når der så modtages et beløb i Euro til den, så vil pengene blive vekslet. Hvad det koster i gebyrer m.m. må du snakke med dit pengeinstitut om. Der er mange forskellige gebyrer alt efter hvilken bank du benytter.

Men, med frygt for at sætte 1.000 nye spørgsmål i hovedet på dig, har du snakket med Told og Skat om at du skal være eksportør-registreret? Jeg syntes at jeg læste at du ville sælge eBooks. Jeg ved ikke lige hvordan Told og Skat stille sig over for dette, men et gæt vil være at de vil mene du skal være eksportør registreret. Ikke fordi der egentlig er noget voldsomt i det - du skal blot udfylde en blanket eller to når du sender tingene. Grunden til at jeg spørger er, at du skal være opmærksom på at man f.eks. ikke skal opkræve dansk moms på sin faktura, hvis man sælger ting til et land uden for EU. Samtidigt er det ikke nødvendigvis den samme momssats de har i andre lande inden for EU som man sender til. Hvis du har brug for det, så har Told og Skat et slags "Eksportør for Dummies"-agtigt kit, som indeholder blanketter og diverse vejledninger som faktisk er til at overskue og finde ud af.
 
Spørg løs: Det er det som du selv - og vi andre - bliver klogere af
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Mange tak for svaret.
 
Hvis jeg får fat i en revisor, bestemmer de så ikke hvordan jeg skal føre regnskabet, så længe jeg bare giver dem de fornødne fakturaer til regnskabet?
 
Så vidt jeg forstod på told og skat, så går salg af ebooks som en ydelse, fordi der er ikke noget fysisk, som går over "grænserne".  Jeg sætter en side op til direkte download eller sender via mail.
 
Jeg TROR ikke jeg skulle registrere mig for hverken eksport eller import....  Jeg fik at vide, at jeg "bare" skulle smække 25% oven i prisen i EU-lande. Og intet i andre lande... Vidst nok fordi det betragtes som en ydelse...? Kan det passe? Ved du hvor man kan få oplysninger om andre landes momssatser?
 
Hehe, jeg ser fremskridt
 
Ha en rigtig rar dag
 
*Louise
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Louise,

Din revisor bestemmer ikke nødvendigvis hvorledes du laver dit regnskab. Du skal holde begreberne revisor og bogholder adskilt.
 
Hvis du selv kan sørge for at lave dit regnskab, udsende faktura m.m. så kan du i bund og grund klarer dig helt uden nogen af delene. Men hvis du er lidt i tvivl om forskellige regnskabsmæssige ting, så kan det være godt at have en revisor i baghånden, som kan svarer på diverse spørgsmål og samtidigt lave og godkende dit årsregnskab (ikke det daglige regnskab). Hvis du helst vil undgå at have noget som helst med regnskab at gøre, så skal du have fat i en bogholder - altså en der kan lave det daglige regnskab. En revisor har rolle som kontrollant - og kan derfor ikke også lave det daglige regnskab, da han jo så i realiteten både ville kunne lave det daglige regnskab og derefter årsregnskabet og godkende hele baduljen - uden nogen kontrollerer hans arbejde (for det er jo egentlig revisorens rolle).
 
Revisoren vil kunne komme med nogle forslag og noget rådgivning omkring hvordan du selv fører dit daglige regnskab.
 
Bogholderen vil med stor sandsynlighed fører det daglige regnskab på den måde vedkommende finder lettest, da du ikke selv skal have noget med det at gøre. Der er nogle forskellige medlemmer herinde, som er bogholdere. Prøv eventuelt kontakt dem for at høre hvad de mener at du har brug for.
 
Hvis det er en ydelse som du sælger, så er det ikke et produkt og der kræves derved ikke at du er eksportregistreret. Jeg havde bare fået opfattelsen af det var fysiske bøger du solgte (a-la Amazon eller lignende).
 
Det med momssatsen skal du krydschecke med Told og Skat. I MediaMouse har vi at gøre med de forskellige lande i Scandinavien og det omfatter jo både medlemmer og ikke-medlemmer af EU. Men de kunder vi har er typisk virksomheder, og der er reglerne vidst lidt anderledes end hvis det var private. Men du må gå ud fra at den rådgivning du har fået fra Told og Skat er rigtig. Så hvis de siger at du blot skal lægge momsenfakturaen til lande i EU og lade være med dem som er uden for EU, så må den være god nok.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
 
 
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 10/18/2005 1:36:23 PM Forfatter: Trixtar

Hej Jesper

Mange tak for svaret.
Hvis jeg får fat i en revisor, bestemmer de så ikke hvordan jeg skal føre regnskabet, så længe jeg bare giver dem de fornødne fakturaer til regnskabet?
Så vidt jeg forstod på told og skat, så går salg af ebooks som en ydelse, fordi der er ikke noget fysisk, som går over ''grænserne''.  Jeg sætter en side op til direkte download eller sender via mail.
Jeg TROR ikke jeg skulle registrere mig for hverken eksport eller import....  Jeg fik at vide, at jeg ''bare'' skulle smække 25% oven i prisen i EU-lande. Og intet i andre lande... Vidst nok fordi det betragtes som en ydelse...? Kan det passe? Ved du hvor man kan få oplysninger om andre landes momssatser?
Hehe, jeg ser fremskridt
Ha en rigtig rar dag
*Louise


Det er korrekt, du skal opkræve 25% moms af alle EU borgere, dog undtaget virksomheder der opgiver moms nummer.
Derfor kan det, når du bliver større, betale sig at flytte firmaet ud af landet, f.eks. til Malta eller Luxemborg, hvor man "kun" har 15 % moms. Du vil nemlig hurtigt opdage hvor sure f.eks. Tyske brugere bliver, når du bedre om dine 25 %, det forstår de ikke...
Dog arbejder EU med nogle super tåbelige ideer om at man skal afregne lokal moms med hvert enkelt land, rigtig god fornøjelse

Dbh Martin
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

 
Mange tak for svaret
 
Hm... det er underligt at politikere så gerne vil have at man bliver selvstændig, når de egentlig hygger sig med at gøre det hele besværligt. Det er vidst lidt typisk... Hvad med om nogen lavede en underskriftsindsmaling på forskellige punkter, som de godt ku ta og lave om på? -sorry, off-topic, I know.
 
Bliver folk også sure, når man opgiver pris med moms, og så trækker den senere, dvs. salgsprisen bliver inklusiv moms? Fx at jeg skriver på min salespage, at prisen for min bog er 50 Euro. I bunden står der så, at alle ikke-EUlande vilfå fratrukket moms ved betaling? -Eller SKAL jeg oplyse før fakturaen at momsen er 25%?
 
Har hørt at Finland skulle være et land med muligheder for nystartere/selvstændige... Eller har jeg misfortolket det?
 
Hygge
*Louise
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Louise

Se evt. hvordan vi gør på www.SPAMfighter.com , der kan du angive at du kommer fra et andet land.
Finland har jeg aldrig hørt skulle være at godt land at starte i.

Dbh Martin
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)