Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat!!!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

*suk*... havde aldrig troet det var SÅ forvirrende...

Først vil jeg lige nævne hvad mit erhverv går ud på, så der ikke opstår tidlige misforståelser (mine formuleringer er ikke altid så gode på dansk efterhånden...)
 
-Mit erhverv går ud på at sælge mine egne ebooks
-De skal sælges over nettet worldwide via en dowload-side.
-Jeg har umiddelbart ikke brug for fradrag for noget, undtagens udgifter til at få mine penge hentet fra Paypal måske.
 
Jeg fik ved told og skat at vide, at jeg vil få 10 girokort med et forudfastsat beløb. Jeg fik at vide, at det skulle betales uanset hvad, så jeg skulle gå efter at sætte min indkomst til at være så lav som overhovedet muligt.
Men jeg ved jo ikke hvad jeg kommer til at tjene? Jeg har regnet med at sætte månedlig indkomst til 5000kr.
Kommer jeg ikke over, er jeg lidt f*cked. Kommer jeg langt over og skal betale extra skat i slutningen af året, hvordan gør jeg det? Især hvordan regner jeg det ud? -Og hvordan foregår det? Jeg går ligesom ud fra, at skattevæsnet skal have renter af det overskredne beløb.
 
Og hvad skal der ske først, registrering eller skattekontoret?
Jeg er endnu ikke registreret, mest fordi der foreligger uenighed om hvorvidt jeg skal registreres. Men jeg tror jeg gør det for en sikkerhedsskyld. Smider de så med det samme de girokort efter mig eller venter de til jeg kan vise dem noget der tyder på indkomst?
 
Skal jeg virkelig så oven i købet vente med at gå i gang med at sælge, hvis jeg sætter startdatoen til idag? -Der står mange steder at jeg skal vente til jeg ER blevet registreret. Men den der rubrik til hvornår man vil begynde må da ku bruges til ét eller andet fikst...?? Eller skal de så bare have extra meget i skat, hvis jeg sætter startdatoen for tidlig?
 
Håber nogen har en idé om hvordan man sætter sig ind i statens mentalitet hvad skat og regnskaber angår!
 
*Louise
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :
  Hvis du sørger for at holde hovedet koldt, så skal det nok gå...
 
Det med skatten er lidt bøvlet ja - men du kan jo trøste dig med at der er andre før dig som også har haft de samme problemer og gjort sig nogle erfaringer som du derved kan trække på:
 
Lad os lige kigge på rækkefølgen først:
Set med mine øjne (I andre må godt lige rette mig hvis I har andre input) så bør den se således ud:
- Registrer.
- Opbyg din virksomhed (site, logo, informationsmateriale, eventuelt regnskabssystem m.m. imens du venter på at Told & Skat kommer retur med et CVR-nummmer (momsnummer) til dig. Det tager typisk imellem 1 og 2 uger.
- Når du har momsnummeret, så begynder du at sælge dine produkter. Det er lettere at vente med at sælge indtil du har momsnummeret, da du ikke har momsfradrag for noget før du har det. Deusden vil du ikke kunne lave fakturaer som indeholder moms, da du ikke må opkræve moms før du er registreret. Derfor: Vent med at sælge indtil du har momsnummeret.
- Kontakt skatteforvaltningen i din kommune og få ændret din forskudsopgørelse/skattekort. Det er så også her at du vil få udleveret de omtalte girokort til indbetaling af skat.
 
--
Hvad angår de girokortene, så bør du, når du mødes med skatteforvaltningen, sørge for at din skønnede indkomst IKKE overstiger hvad du er sikker på at tjene. Nu skriver du selv at du skal tjene 5.000 kr. om måneden - ellers er du f..... Hvis der er efter skat, så skal du blot fortælle dette til din skatterådgiver. Skatterådgiverne ser altid helst at man oplyser sin skønnede indkomst før skat, men de kan også regne baglæns, og derved regne ud hvor meget du så skal tjene før skat, for at kunne ende med 5.000 kr. i lommen efter skat og arbejdsmarkedsbidrag. Hvor meget du konkret skal tjene før skat for at ende med 5.000 kr. kommer an på hvor meget du har i fradrag og hvilken skatteprocent du har, så det kan godt være lidt kompliceret at regne ud når man er helt ny i det. Derfor er det også sikrest at lade skatteforvaltningen lave udregningen for dig (så er du ihvertfald sikker på at de har sagt god for tallet).
 
Sådan som jeg forstår dit indlæg, så har du pt. ikke noget overblik over hvor meget du kan komme til at tjene - ihvertfald ikke i starten. Dette punkt er også vigtigt at have med når du snakker med skatteforvaltningen. De har nemlig en mulighed for at sætte et 0 i din skønnede indkomst i en periode. Det vil sige at du slipper for at skulle betale skat af nogle penge som du alligevel ikke nåede at tjene de første måneder. Hvad du så end tjener i den periode, skal du lige lægge halvdelen til side af (god tommelfingerregel - så er du ihvertfald sikker på ikke at have lagt for lidt til side).
Når der er ved at være godt gang i forretningen og du når de 5.000 kr (efter skat) om måneden, så tager du fat i skatteforvaltningen igen og får sat din skønnede indkomst - og derved får girokortene. Når du får sat din skønnede indkomst, så vil de også spørge til hvad du i løbet af dette år har tjent inden du gik op til skatteforvaltningen. Der er det så vigtigt at du har gemt lønsedler m.m. fra eventuelle tidligere jobs, så du kan regne sammen hvor meget du indtil videre har tjent i år før skat. Dertil skal du så også lige huske at lægge de penge du tjente i periode hvor du var sat til en skønnet indkomst på 0. Derved er du sikker på at skatteforvaltningen har taget højde for at der skal betales skat af den indkomst du havde i den periode.
 
Men jeg ved godt at ovenstående kan virke som lidt af en mundfuld. Så derfor er mit bedste råd til dig: Tag ét skridt af gangen og én bekymring af gangen .
 
Se og b
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

TAK for det lange og MEGET brugbare svar! Jeg føler mig helt beæret Du ser ud til at besvare alt hvad jeg skal bruge lige nu på det område... Og her har jeg stresset rundt i flere uger, og det er egentlig ret simpelt ud fra det her...  FOLK MÅ GERNE GRINE!
 
Jeg har egentlig ikke rigtig nogle kommentarer til det end... FEDEST!!! Jeg var slet ikke klar over man kunne sætte indtægtsbeløbet på 0 til at starte med! Skal lige læse det igennem et par gange, men jeg tror jeg ved hvad jeg skal gøre nu
 
Hehehe
 
*Louise
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

 Det var så lidt Louise .

Den med at få sat den skønnede indkomst til 0 i en periode er der ikke mange der kender til.
Det er også noget man skal spørge - meget - pænt om. Det afhænger også af den person som sidder med sagen hos skatteforvaltningen og så skal der selvfølgelig også være en god grund til det. Men når man slet ikke ved hvad ens indkomst vil være i nogle måneder, så plejer det at være anset som en god grund.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Ville lige fortælle dig, at jeg fik lov til at sætte min indkomst i år  på min selvangivelse, og det burde ikke gøre nogen forskel at jeg er momsregistreret
 
Og på fredag går jeg ud og jagter revisorer...
 
 
Hygge
*Louise
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jeg går ud fra at det du manglede at skrive var, at du fik lov til at sætte den til 0 .

Tillykke med det.
Se, det var så det første skridt! Det var jo ikke så svært alligevel - vel?
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk      jesper snabelA mediamouse.dk
 
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)