Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilmelde firmaer uden deres accept

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Det der i første omgang slog mig var: Hvor vil du få en brancheopdelt database over alle danske firmaer? Dem der laver disse databaser bruger dem jo selv kommercielt og du må i vert fald ikke bare kopiere informationerne i De Gule Sider eller fra Krak - de er begge beskyttet af databasendirektivet i ophavsretsloven. Selvom informationerne om den enkelte virksomhed ikke nødvendigvis tilhører f.eks. Krak, tilhører samlingen af data dem.
Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Indlæg ialt: 1298
Fra  Conseo Skrevet kl. 13:20

Det er så næste problem, for projektet omhandler en bestemt type branche, og min plan var godt nok at hente informationer fra telefonbogen, DGS, krak osv..

Men jeg kan da godt se at der bliver et cpoyright problem der.
Man må kunne købe en virksomhedsliste der er opdelt efter en specifik branche et eller andet sted. eks.vis postdanmark.?
De kan ihvertfald udsende adresseløse forsendelser til en bestemt branche.

Eller er der andre der kender til et sted/firma, hvor man kan købe en virksomhedsliste?
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 13:40
Man kan købe virksomhedslister mange steder, f.eks. Krak, TDC og CVR. Men en licens til at viderepublicere listen bliver sandsynligvis temmeligt dyr.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:19
Ja, jeg tror også du skal regne med at betale en temmelig høj sum, og muligvis royalty oveni, hvis du vil have data. Du skal tænke på at der er to måder at bruge denne data på:

1. "Leasing"
    - hvor du benytter deres data til f.eks. udsendelse af breve (Postdanmark), eller interne søgninger (salgsdatabase), men vor du ikke ejer denne data. Begrænsingen i brug omfatter normalt antal brugere og/eller antal udsendelser. Der er således ikke tale om en "permanent" rettighed - eller køb.

2. Køb
    - du vil sikkert kun kunne få en fast pris på køb, hvis data ikke videresælges. Hvis data skal inkluderes i en af dine produkter til distribution (f.eks. et tekstbehandlingsprogram) slipper du nok ikke for at betale royalities - en procentdel af salg, til ejerne af den originale data. Køb af data er i alle tilfælde BETYDELIG dyrere end "leasing".
Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Fra  Conseo Skrevet kl. 11:30
Hvis vi siger jeg skal bruge en liste over alle vinduespudsere i danmark, som jeg gerne vil ligge i en database og vise på et website, så kan man vel kigge i en telefonbog og manuelt skrive alle disse firmaer ind i sin egen database, eller søge på krak, og derefter selv skrive dem ind, eller vil det være at bryde deres copyright?
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:38

> eller vil det være at bryde deres copyright?

Ja, det er i strid med ophavsretsloven, på samme måde som hvis du køber en udgave af Politiken og afskriver alle deres artikler og lægger dem på dit website :)

Fra 9560 Hadsund
Tilmeldt 28. Sep 05
Fra  Conseo Skrevet kl. 11:42

Det vil vel i princippet sige at DGS, krak og telefonnøglen, og hvad de nu hedder, de har copyright på navn og adresse lister?

Det må være muligt at indhente alle disse informationer, uden at brude copyright loven eller betale en formue?

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:46
De har ikke rettigheder til navne etc. men til de "vaskede" udgaver de har.
Det vil sige at de har lavet en bearbejdning af data og den har de rettighed til.
Der var mange der tømte Jubii for indhold og præssenterede det som deres eget. De få der gad at gå i retten, led alle nederlag og heldigvis for det. Vi havde 10 bibliotekarer ansat til at lave orden i tingenen og de samme ressourcer lægger Krak, TDC etc. i det.

Dbh Martin
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:48
Ja, det er samlingen af data der er beskyttet - ikke (i dette tilfælde) så meget selve "rå-dataen" - firmaers navn og adresse har de naturligvis ikke ophavsret på, men samlingen i det frmat de har ER beskyttet. Og tro mig, de passer RIGTIg godt på den :)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:04
Det tror jeg heller ikke at du må og du kan være sikker på at der er falske optagelser, der lyn hurtigt vil gøre dem i stand til at bevise at du har stjålet data fra dem. Det var også det trick vi bruge hos Jubii. Vi satte falske links ind og hvis vi fandt dem et andet sted, så var det nemt for os at bevise hvor de var stjålet fra.

Men jeg vil tro at du kan købe data hos Dansk Statistik, men det vil sikkert være meget "støj" som skal sorteres fra.

Dbh Martin
Side 2 ud af 3 (21 indlæg)