Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke billeder må jeg bruge?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 66
Fra  Proximo Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Amino'ere!

Først og fremmest tak for en fremragende hjemmeside, som jeg virkelig får meget inspiration fra.

Jeg står i den situation, at jeg vil lave en dansk fanside om en engelsk kunstner, men er i tvivl om hvilke billeder jeg må bruge af kunstneren.

For man kan vel sige, at det kun er i hjemmesidens interesse at jeg frivilligt og gratis laver en hel hjemmeside omhandlende personen på dansk for at udbrede kendskabet til ham. Men omvendt kan jeg også se problematikken i, at den hjemmeside jeg vil have billederne fra, nok har brugt mange penge på at få taget nævnte billeder osv?

Jeg overvejer at kontakte hjemmesidens admin eller lign og forhøre mig der, men kunne forestille mig, at jeg ville få et "nej".

Hvad siger lovgivningen her?

På forhånd tak!:)

Synes du Excel (og regneark) er svært? Så prøv Proximos gratis (online) Excel-kursus.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Lovgivningen siger at du som udgangspunkt har fået et nej medmindre du direkte har fået et ja, for at blive i dit ordvalg.

Du må ikke bruge andres billeder uden deres tilladelse, kort og godt.  Smile

Det er ikke unormalt med store erstatningskrav for misbrug af billedemateriale, og i de fleste tilfælde falder sagen IKKE ud til "misbrugerens" favør.

En regning på 3000 kroner pr billede er ikke unormalt - Og derudover skal billedet stadigvæk fjernes.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørg under alle omstændigheder!

Du kan jo risikere et ja og så er alt fint. Du kan også få et nej, og det er så bare ærgeligt.

Men undlader du at spørge og bruger dem alligevel - så kan du få en regning!

Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 698
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

prøv at kontakte hans maneger ... det vil hjælpen på det--

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 514
Fra  Lytter.dk Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke bruge billeder du ikke har rettigheder til, så simpelt er det :)

Stifter af musikbloggen Lytter.dk og bureauet Copenhagen Publicity.

Fra Holeby
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Gælder det også billeder man selv har taget af personen i offentlig forum ? Jeg mener journalister bruger da flittigt løs af billeder af alle mulige kendte de har knipset i offentlig forum.

Er bare nysgerrig

/ Peter

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter:

Gælder det også billeder man selv har taget af personen i offentlig forum ? Jeg mener journalister bruger da flittigt løs af billeder af alle mulige kendte de har knipset i offentlig forum.

Hej Peter

Hvis du selv har taget billedet på et offentligt sted er det dig der har ophavsretten til billedet og kan derfor bruge det som du ønsker. Smile

 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders Christensen:

Hvis du selv har taget billedet på et offentligt sted er det dig der har ophavsretten til billedet og kan derfor bruge det som du ønsker. Smile

Det kommer helt an på, hvad billedet bruges til. Hvis de er til redaktionel/nyhedsmæssig anvendelse, så er det korrekt. Hvis det er i kommercielt øjemed, så skal man være mere varsom. Det handler i bund og grund om, om personen/varemærket på billedet bliver associeret med dit produkt (læs: produkt i bred forstand).

Du må f.eks. ikke bare tage et billede af en kendt person og bruge det på den hjemmeside, hvis formålet med hjemmesiden er at tjene penge på reklamer. Skriver du derimod en nyhedsmåssig artikel om personen og poster på hjemmesiden, må du godt illustrere artiklen med dit eget billede af personen.

Det var meget forenklet, og der kan sikkert findes eksempler, som går imod ovenstående.

Jeg har en hel bog om emnet stående hjemme på hylden - det er én stor gråzone, som ofte afgøres fra sag til sag Smile

Mvh.

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra København
Tilmeldt 25. Jan 10
Indlæg ialt: 74
Fra  Pumacode Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

flickr kan du søge efter billeder du må bruge comicelt (Find content to use commercially)  

På fotolia kan du let og billigt købe billeder du må bruge.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)