Vi har undret os meget over duplicate content problemer, men hvor meget betyder det egentlig?
Vi har nu tænkt os at oprette en iPhone shop hvor vi har samme iPhone varer som vi i dag har på MyTrendyPhone shoppen. Men hvor meget tror i det vil betyde i forhold til vores placeringer?
Vi har tænkt os at oprette flere forskellige shops hvor vi kører fra samme database hvor beskrivelser, navne osv. er identiske.
Betyder det så meget at vi skal have omskrevet alle tekster, eller bør man ikke tage duplicate content så alvorligt igen?
Betyder det så meget at vi skal have omskrevet alle tekster, eller bør man ikke tage duplicate content så alvorligt igen?
Du behøver ikke tage Duplicate Content så alvorligt, hvis du er ligeglad min at ranke i søgemaskinernes organiske resultater. Er det modsatte tilfældet skal du tage det MEGET, MEGET alvorligt!
Duplicate Content er uden sammenligning det så absolut største problem i forhold til søgemaskineoptimering af shops og store websites i dag!
Duplicate Content er uden sammenligning det så absolut største problem i forhold til søgemaskineoptimering af shops og store websites i dag!
Jeg er lidt nysgerrig. Hvad kan man så gøre for at få flere shops ranket højt i søgemaskinerne med samme produkter? Fx. flere shops med forskellige URL's men samme lagerstyring/platform.
Vil det være "nok" at lave nye tekster, title, meta-descriptions mv.? Selve keywordet kan jo være det samme. Fx et modelnr. eller et produkt-brand.
At køre mange shops ud fra samme produktkatalog er yderst kompliceret og fyldt med mange flere faldgrupper end der er plads til at gå i detaljer med her :)
Men først og fremmest skal du søge for, at hver enkelt shop har en unik profil, og så forfølge den tæt hele vejen igennem alle dine strategier og aktiviteter.
Som en del af disse strategier kan godt indgå en agressiv "Tail Gating" strategi (hvor du forsøger at ranke mange sites på side 1 på samme keyword). Det er dog lidt i den langhårede ende af SEO-skalaen at bevæge sig den vej. Til gengæld, hvis man ved hvordan man gør, kan det være yderst lukrativt :)
Ja, er klar over, at det er en krævende strategi, men også meget interessant.
Mikkel deMib Svendsen:
Men først og fremmest skal du søge for, at hver enkelt shop har en unik profil, og så forfølge den tæt hele vejen igennem alle dine strategier og aktiviteter.
- Gælder dette også designet/navigationen på sitet? eller kan det gøres ved at have samme struktur, men med forskelligt udseende? Fx vil hver shop vel have en unik profil i sig selv ved at have url1 og url2 osv. og samtidig omskrives al tekst.
Ved du vor jeg kan læse mere om "tail gaiting" strategi, som du kalder det? Kan det passe jeg ikke kan finde noget om det i din seo-bog? Er det noget du yder rådgivning på?