Jeg har mulighed for at sælge min virksomhed og er lidt ked af at skulle betale skat af alle pengene, da der er tale om et ikke ubetydeligt provenue.
Hvilke muligheder har jeg for at parkere nogle af pengene i udlandet - eks. i udenlandske selskaber, som Skat ikke har mulighed for at undersøge?
Jeg tænker det som en sikkerhed i form at et antal millioner jeg vil kunne trække på, hvis tingene udvikler sig anderledes end forventet fremover - derfor vil jeg gerne undgå at blive beskattet af det fulde overskud fra salget med det samme i DK.
Altså, det er jo ikke noget problem at få pengene ud af landet - det er jo bare at åbne en Schweizisk konto i eks. Jyske Bank - det er der jo intet svært i.
Eks. hvis man vil gemme penge for konen i tilfælde af skilsmisse.
Jeg mener bare: hvordan undgår man at blive beskattet af beløbet i første omgang?
Jeg har hørt at man kan oprette et engelsk selskab, som under en vis grænse ikke er enten skattepligtig eller regnskabspligtig, som man så sender en faktura fra til det danske selskab, som på den måde får et lovligt fradrag som ikke bliver beskattet i modtagerlandet.
Hele dette område er MEGET kompliceret og mange af dem der påstår de ved noget om det er "tvivlsomme". Hvis det drejer sig om så mange penge er jeg ikke et sekund i tvivl om hvad du skal gøre: Hyr den bedste danske skatteekspert du kan finde - gerne en med erfaring i virksomhedssalg. Han vil kunne fortælle dig helt nøjagtigt hvad du kan indenfor lovens rammer. Med så store beløb kommer du i fængsel hvis du gør det forkert og bliver snuppet
Hmmm, lidt bedre planlægning havde reddet dig, så havde du oprettet et holdingselskab som havde ejet selskabet i mere end 3 år og dermed skattefrit kunne modtage indtægten.
Du bør som Mikkel siger rådgive dig med en skatteekspert. ''tror ikke der er nogen lovlige løsninger på dette.
Hvad er der galt i at skulle betale skat? Vi lider selvfølgelig alle under en forholdsvis høj skatteprocent i Danmark, men det er (næsten) ens for alle og det giver en række sociale- og sundhedsmæssige goder som andre lande med en lavere skatteprocent ikke har. Du har vel tjent dine penge i Danmark og er således - i det mindste moralsk - skattepligtig i Danmark for de penge, som salget af din virksomhed måtte indbringe.
Det kan godt være at jeg er både blåøjet, naiv og gammeldags, men jeg har nu engang den holdning at vi er nødt til at bidrage til samfundet og betale vores andel for at det skal fungere - også i fremtiden og for kommende iværksættere. At du leder efter et "hul" i lovgivningen syntes jeg er skræmmende, set i lyset af hvor mange penge du (tilsyneladende) har tjent.
Jeg ved godt at det ikke var svar på dit spørgsmål og at jeg sandsynligvis taler for døve øren, men nu har jeg da givet mine fem øre.