Personligt mener jeg på ingen måde at fordelen ved at bo i Danmark opvejer det ekstremt høje skatteniveau vi har. Indtil sidste år havde jeg den holdning, at vi jo har et godt sundhedsvæsen, et godt sikkerhedsnet osv. og det så nok gik alligevel - men efter forskellige oplevelser med familie og venner har jeg fået en helt anden holdning. Et nærtstående familiemedlem blev for et års tid siden alvorligt syg og magen til elendig behandling på sygehusene, besværlig og bureaukratisk sagsbehandling osv osv. har jeg aldrig oplevet. Ikke lige det man har brug for når man er alvorligt syg. Til gengæld har jeg haft rigtig gode oplevelser med det franske sygehusvæsen, der i de tilfælde jeg kender til er det danske langt overlegent. I Frankrig betales væsentlig lavere skat og så betaler man (hvis man har en stor indkomst) selv et tilskud til sin behandling. Denne brugerbetalte del kan man forsikre sig ud af (for ganske få tusinde om året), hvilket mange alligevel vælger at gøre i Danmark for at være sikret ordentligt og hurtig behandling. Lad mig lige understrege at hvis man ikke tjener kassen, så er alt gratis på offentlige sygehuse og læger i Frankrig. Nå, men nu tilbage til topic: Fra at være utilfreds og til at tage sagen i egen hånd og flytte penge ud af landet (på mere eller mindre lovlige måder) er der langt. Som udgangspunkt skal du beskatte din indkomst der hvor du bor og der hvor du har tjent pengene. Ja, reglerne er meget mere indviklede end som så og der er masser af smuthuller samt stor forskel på hvilke risici man vil løbe, men mange af metoderne er på kanten af loven eller direkte ulovlige. Som udgangspunkt skal man altid alliere sig med en dygtig rådgiver der kender reglerne indgående. Vi har selv valgt at oprette firma i DK og beskatter det vi skal og betaler den høje moms vi skal - da dette er den korrekte måde at gøre det på p.t.. Dog er der da ingen tvivl om at flere fremtidige forretninger i udlandet også vil blive placeret i andre lande en Danmark, selvom vi sagtens kunne drive det herfra. Det er ikke fordi lysten er stor til at ekspandere alt for meget i DK med de lunkne iværksætter forhold der er her i landet. Det er dog ikke så ligetil at oprette firmaer, holdingselskaber osv. i udlandet - for slet ikke at tale om offshore selskaber. Det skal være meget store beløb det drejer sig om før det kan betale sig. Der er meget arbejde med det og ikke mindst omkostninger til gode rådgivere, som du absolut skal have ind over. At gøre det selv bliver alt for besværligt og vil ofte ende med at være ulovligt, hvis du ikke gør det helt rigtigt. Selv er det da i mine tanker om vi skulle vælge et andet land end DK og flytte alt ud, men der er også andet end økonomiske betragtninger bag dette. Der er også et familieliv der skal hænge sammen og det kan ikke gøres op i penge. Når det så er sagt, så kan jeg da godt forstå din frustration over at skulle brandbeskattes af at sælge en virksomhed der har haft success. Hvis beskatningen i DK havde været mere rimelig, så tror jeg faktisk ikke der var mange der ville overveje alle mulige udenlandske krumspring, da det trods alt ikke er problemfrit. |
Dato: 23-11-2006 00:08:48 Forfatter: Thomas1974Hmmm, lidt bedre planlægning havde reddet dig, så havde du oprettet et holdingselskab som havde ejet selskabet i mere end 3 år og dermed skattefrit kunne modtage indtægten.Du bør som Mikkel siger rådgive dig med en skatteekspert. ''tror ikke der er nogen lovlige løsninger på dette.Det kan jeg så kun bekræfte. Faktum er at pengene i virksomheden er indtjent på dansk jord og skal de (selskabet) over på den anden side af grænsen er der noget der hedder "havelågebeskatning". Muligheden kunne ligge i at man værdiansætter aktierne lavere i forbindelse med fraflytningen til udlandet men det holder ikke en meter hvis du dagen efter sælger aktierne til 3. mand for en langt højere værdi. Dvs. det er i givet fald noget man planlægger god tid i forvejen.Det du spørger om er så om du kan parkere nogle af pengene i udlandet lovligt så Skat ikke kan undersøge det. Det er ganske enkelt ikke noget som vi eller andre seriøse rådgivningsfirmaer begiver sig af med. Man kan rådgive om skatteudskydelse, men ikke om skatteomgåelse.Hvis "Din tryghed" via sin hjemmeside eller den rådgivning de (han) laver giver udtryk for noget andet, ville jeg klart afstemme det med en anden rådgiver inden jeg forlader mig på det, eller sikre at han har en meget god rådgiverforsikring (det er desværre ikke alt der står på hans hjemmeside som er holdbart).