Jeg elsker INTERNETTET
Det vil jeg tilslutte mig. Da jeg hoppede på nettet i slutningen af 90'erne, var det af samme grund som ca. 80 % af alle andre internetbrugere.. Man må sige at mulighederne er eksploderet siden da :o)
Der er ingen tvivl om et der stadig ligger uanede muligheder og venter på at blive opfundet på nettet, men en gang i mellem spekulerer jeg også over hvad det i fremtiden kommer til at betyde ude i den "virkelige" verden. Der er vist ikke meget tvivl om at internethandlen allerede har taget livet af en del butikker, og der er flere brancher der får svært ved at bevare en fysisk butik, da meget af den handel i stigende grad rykker over på nettet, og disse brancher har ikke været klar til den kamp, og ikke troet på at det ville gå så hurtigt. Her tænker jeg primært på musik, tele- og fotoforretninger, men der er sikkert flere andre. Jeg er slet ikke i tvivl om at det om max 2 - 3 år, bliver svært at finde en dygtig faghandel med disse varer, uden for de store byer. Sådan er vilkårene, og tough luck for dem der har valgt denne branche, og ikke forberedt sig på at tiderne skifter.
Det åbner til gengæld mulighed for, at der er andre der kan åbne en anden type inernetforretning, for kvalificeret rådgivning om telefoner og fotoudstyr bliver en mangelvare. Og jeg fornemmer at de butikker der i dag er ved at overtage dette salg, ikke er specielt fagligt kompetente (meget generelt), og ikke alle vægter forskellige former for service ret højt, da der ikke er penge i det, og viden om produkterne måske ikke er helt så høj som i de fysiske butikker. Derudover er det alt andet lige, noget lettere at gå ind i en butik og få hjælp til opsætning og gode råd, end det er i en webshop.
Men det skal ikke lyde som en eller anden dommedagsprofeti over de fysiske butikker, for de skal nok bestå. Men jeg er spændt på at se den udvikling der nødvendigvis må ske, og hvilke type butikker der præger gadebilledet om bare 5 år. Jeg tror bliver noget anderledes end i dag.
For mit eget vedkommende får internettet også en indflydelse på fremtiden. Jeg sælger mere rådgivning en egentlige fysiske produkter B2B, men de er alligevel koblet sammen. Og det er ikke sådan lige at flytte rådgivning til nettet. Derudover handler de fleste af mine kunder ikke med mit firma, men med mig. Den personlige relation, skal jeg finde en måde at bibeholde, samtidg med at jeg skal finde ud af hvordan jeg bedst udnytter nettet, da jeg på ingen måde kan komme ud over det fact, at det fremover er her det kommer til at ske. Men det er rart at have lidt udfordringer at kæmpe med 
Nå men summen af alt det er, at jeg tror der vil komme et stigende marked for kvallificeret rådgivning om alle mulige ting, hvor du for live adgang til en form for supporter. Evt. via en form for 2-vejs webkonference, så forbugeren kan vise hvad problemet er, og supporteren kan vise hvordan det løses. Dermed siger jeg også, at service i stigende grad er noget vi kommer til at vende os til at betale for. Lige som vi har gjort med fragt., og vi kommer til at gøre med adminstrationsgebyr, miljøgebyr, lagermandsgebyr, huslejegebyr og havd der ellers bliver opfundet af smarte gebyrer, i tider med faldende avancer.
Men der kommer helt sikkert meget meget mere, og det er jo sindssygt spændende at følge med i.