Hej
Jeg forsøger at lave min første momsafregning i C5, og har korrekt dannet moms poster for 1. kvartal 2010. Jeg har også udskrevet en momsrapport som ser korrekt ud.
Men når jeg skal indberette momsen til SKAT, vil de kun have beløbet i hele kroner. Jeg runder selvfølgelig beløbet op/ned går jeg ud fra, men hvordan håndterer jeg denne øre difference?
Og kan C5 selv udskrive en "momsangivelsesrapport", med de kroner som jeg indberetter (altså dem fra momsrapporten, men afrundet til hele kroner).
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Tommy Holm Jakobsen
Se bare bort fra de små øre differ der kommer. Så længe du runder op/ned bliver de meget begrænsede. Jeg plejer at bogføre den angivne saldo på henholdsvis købs/salgsmoms ned på en en momsafregningskonto i hele tal. Og så næste kvartal tager jeg ultimo saldoen på købs/salgsmoms af afregner. På denne måde får du hele tiden "spist" dine små differencer og de holdes hele tiden under 1 krone.
Se bare bort fra de små øre differ der kommer. Så længe du runder op/ned bliver de meget begrænsede. Jeg plejer at bogføre den angivne saldo på henholdsvis købs/salgsmoms ned på en en momsafregningskonto i hele tal. Og så næste kvartal tager jeg ultimo saldoen på købs/salgsmoms af afregner. På denne måde får du hele tiden "spist" dine små differencer og de holdes hele tiden under 1 krone.
Mvh
Flemming Bach
Hej Flemming
Enig i dine anbefaling om afrundinger.
Men at modpostere momsen på afregningskontoen er en "uskik", idet revisoren omposterer denne igen i forbindelse med årsregnskabet, da man skal bruge hele årets udgående og indgående moms.
Iøvrigt bliver de samlet sammen i en post ved årsafslutningen.
Jeg tager højde for den samlede moms i min momsafstemning. Synes jeg har set mange der bare ukritisk lader saldoen på købs-/salgs momse bare vokse år efter år. Men er ellers helt enig at ultimo momsen skal bogføres "væk".
Men en anden fordel på "min" måde at gøre det på, er at man sikrer sig at man får afregnet hele momsen i forbindelse med momsafregningen. For har også set nogle der bare tager momsbevægelserne i perioden og indberetter dem. Men hvis man i perioden har modtaget eller fundet bilag der rettetligt vedr. tidligere perioder og bogført dem ind der får man ikke afregnet den moms som vedrører disse bilag.
Men igen - der er mange måder at gøre det på, men så længe at man sørger for at momsen stemmer så bør alt jo være ok .
Peter jeg kan udmærket følge idéen hermed, men igen i.f.m. en momsafstemning skal du bruge den bogførte moms til bl.a. afstemning af den indberettede og ikke mindst en summarisk afstemning af hele bogholderiet.
Endvidere er der også momsspecifikationen til årsregnskabet (skattemæssige specifikationer), hvor det bl.a. ved automatiske rapportgeneratorer er rart, at disse tal er på plads ved overførslen.
Så der er følgelig delte meninger herom. Iøvrigt bør man for en god ordens skyld udarbejde en summarisk momsafstemning ved hver momsafslutning, kvartalsvis, halvårligt m.v..