Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms afregning (Microsoft C5)

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg forsøger at lave min første momsafregning i C5, og har korrekt dannet moms poster for 1. kvartal 2010. Jeg har også udskrevet en momsrapport som ser korrekt ud. 

Men når jeg skal indberette momsen til SKAT, vil de kun have beløbet i hele kroner. Jeg runder selvfølgelig beløbet op/ned går jeg ud fra, men hvordan håndterer jeg denne øre difference?

Og kan C5 selv udskrive en "momsangivelsesrapport", med de kroner som jeg indberetter (altså dem fra momsrapporten, men afrundet til hele kroner).

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Tommy Holm Jakobsen
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 12:11

Er der ingen, som har afregnet moms i C5? :-)

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 12:33

Hej Tommy,

Se bare bort fra de små øre differ der kommer. Så længe du runder op/ned bliver de meget begrænsede. Jeg plejer at bogføre den angivne saldo på henholdsvis købs/salgsmoms ned på en en momsafregningskonto i hele tal. Og så næste kvartal tager jeg ultimo saldoen på købs/salgsmoms af afregner. På denne måde får du hele tiden "spist" dine små differencer og de holdes hele tiden under 1 krone. 

Mvh

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:56

Flemming Bach:

Hej Tommy,

Se bare bort fra de små øre differ der kommer. Så længe du runder op/ned bliver de meget begrænsede. Jeg plejer at bogføre den angivne saldo på henholdsvis købs/salgsmoms ned på en en momsafregningskonto i hele tal. Og så næste kvartal tager jeg ultimo saldoen på købs/salgsmoms af afregner. På denne måde får du hele tiden "spist" dine små differencer og de holdes hele tiden under 1 krone. 

Mvh

Flemming Bach

Hej Flemming

Enig i dine anbefaling om afrundinger.

Men at modpostere momsen på afregningskontoen er en "uskik", idet revisoren omposterer denne igen i forbindelse med årsregnskabet, da man skal bruge hele årets udgående og indgående moms.

Iøvrigt bliver de samlet sammen i en post ved årsafslutningen.

Hilsen

Tonny

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 13:27

Tja uskik og uskik ved jeg nu ikke om det er.

Jeg tager højde for den samlede moms i min momsafstemning. Synes jeg har set mange der bare ukritisk lader saldoen på købs-/salgs momse bare vokse år efter år. Men er ellers helt enig at ultimo momsen skal bogføres "væk".

Men en anden fordel på "min" måde at gøre det på, er at man sikrer sig at man får afregnet hele momsen i forbindelse med momsafregningen. For har også set nogle der bare tager momsbevægelserne i perioden og indberetter dem. Men hvis man i perioden har modtaget eller fundet bilag der rettetligt vedr. tidligere perioder og bogført dem ind der får man ikke afregnet den moms som vedrører disse bilag.

Men igen - der er mange måder at gøre det på, men så længe at man sørger for at momsen stemmer så bør alt jo være ok Smile.

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:57

Hej!

Jeg vil give Flemming ret........det er en god måde at håndtere momsen på, og aldeles ikke nogen "uskik"!

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:00

Peter - Revisor:

Hej!

Jeg vil give Flemming ret........det er en god måde at håndtere momsen på, og aldeles ikke nogen "uskik"!

MvH

Peter

Hej Peter

Det må du så forklare nærmere?

Der skal da under alle omstændigheder laves en momsafstemning i forbindelse med årsregnskabet.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:06

Hej Tonny!

Ja...men disse tal har du fra R 75(enkeltmandsfirma mv.) samt for selskaber via tast-selv- momskoden.

Du skal så kun regulere for den moms, der ikke er angivet.

NB: Jeg har alt for ofte set, at momsen bliver indberettet flere gange, idet momskontiene ikke er nul-

stillet ved kvartalets slutning.

Jeg foretrækker derfor klart Flemmings måde at håndtere momsen på.

Kan du følge mig Tonny?

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:16

Hej igen

Peter jeg kan udmærket følge idéen hermed, men igen i.f.m. en momsafstemning skal du bruge den bogførte moms til bl.a. afstemning af den indberettede og ikke mindst en summarisk afstemning af hele bogholderiet.

Endvidere er der også momsspecifikationen til årsregnskabet (skattemæssige specifikationer), hvor det bl.a. ved automatiske rapportgeneratorer er rart, at disse tal er på plads ved overførslen.

Så der er følgelig delte meninger herom. Iøvrigt bør man for en god ordens skyld udarbejde en summarisk momsafstemning ved hver momsafslutning, kvartalsvis, halvårligt m.v..

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:23

Hej igen Tonny!

Den summariske momsafstemning ligger per automatik i mange regnskabssystemer.

Bare se den smarte summariske afstemning som Economic har.

Og ja...den skal naturligvis laves.

Ja...den indberettede moms har du på R75 for pensonligt ejede........og for selskaber via moms

tast-selv......Du skal så kun tillæge restsaldi på momskontiene.

Jeg synes, at det er smart......men sådan er vi jo forskellige.

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)