Dato: 15-11-2006 08:56:48 Forfatter: Mikkel deMib > Derfor bruges det ikke indenfor professionelle kredse
Det passer simpelt hen ikke. Mener du IDG forlag ikke er profesionel? Mener du ikke Martin Thorborg er professionel? Hvor mange bøger har DU skrevet og udgoivet? Nej du, sorry, men det er lige præcis den form for snopperi jeg synes er fuldkommen latterlig.
Det er fint nok at du har skrevet og opsat en bog i Word, men at kalde Bettinas udtalelser for snobberi synes jeg ikke du er berettiget til.
Det er jo altså nu engang fact hun kommer med, og sådan er det jo altså nu engang. Word bliver meget sjældent foretrukket af professionelle af den grund, men får man en kunde der ønsker det sat op i Word gør man selvfølgelig det.
Jeg har selv erfaring med opsætning af større bøger på over 300 sider, og jeg kunne aldrig finde på at benytte word til sådan en opgave. Ene og alene pga. mine erfaringer. Jeg har sågar haft flere kunder der har henvendt sig til mig, efter de har fået en "mindre" erfaren
grafiker til at opsætte en publikation for dem i Word, med det resultat at dokumentet blev forskelligt alt efter hvilken computer man åbnede den fra - og billeder blev forskubbet og man aner ikke hvad farveskala eller opløsning de ligger i. Det har selvfølgelig også lidt at gøre med grafikerens evner, det er jeg godt klar over.
Word er simpelthen bare ikke egnet til større publikationer og da slet ikke til grafisk opsætning.
Og læg nu mærke til mit ordvalg..... "Egner sig ikke til" ....
Man kan selvfølgelig godt kaste sig ud i at forsøge at opsætte en publikation i word - but it wouldn''t be my weapon of choice!! Der er simpelthen for mange faktore der spiller imod.
Og det har ikke noget at gøre med at være snobbet.... It''s just the way it is.
I dette tilfælde (Martin M´s) drejer det sig heldigvis bare om en meget lille opgave, og her tror jeg sagtens man kan slippe af sted med at bruge Word, hvis der vel at mærke ikke er for mange billeder og grafik med. Men som tidligere nævnt skal man bare huske at sende det som PDF, for at være sikker på at få 100% det resultat man selv ser på skærmen. Og brug evt. Photoshop til at farvestyre og behandle evt. billeder INDEN de sættes ind i word-dokumentet.
Og til Davidchristensen:
"Det eneste du risikerer er, at du med RGB får noget mere knald på farverne og at gradueringerne ikke bliver helt perfekte, hvis det printes ud på en CMYK-printer.. "
Det er langt fra korrekt hvad du siger angående CMYK- og RGB-farver - Det er faktisk direkte forkert. Det der ALTID vil ske hvis man laver et layout i RGB, er at farverne vil "falme" hvis de lægger udenfor CMYK-spektret.
CMYKs farveskala ligger indenfor RGBs - Dvs. at alle CMYK-farver kan gengives i RGB.
RGB er en meget større farveskala og derfor er det ikke alle RGB-farver der kan gengives som CMYK.
Det kan illustreres ved at tegne to cirkler, hvor den ene ligger inde i den anden. Den yderste cirkel er RGB farverummet, den inderste er cirkel er CMYK-skalaen. RGB-skalaen inkludere altså CMYK.
Det var lige et hurtigt forsøg på at forklare forskellen med de to skalaer... og der sikkert mange andre og bedre måder at gøre det på :)
Mvh. Mikkel Johansen
InMedia Reklamebureau