Hej Lougan Altså hvis vi nu snakker om selve etableringen af kontakten, så plejer jeg heller ikke at nævne noget om hvad det er for en markedsførelse der er tale om. eg skaber interessen ved at bruge nogle af de andre elementer såsom selve produktet f.eks.
Men når jeg så sidder med personen og skal forklare hvordan og hvorledes, så fortæller jeg naturligvis omkring selve den markedsførelse der benyttes og samtidig modargumenterer jeg indirekte at det er pyramidespil. - Du må altså ikke tro at jeg giver en præsentation, for derefter at sige; "Hva så... er der nogen der tror det her er et pyramidespil eller hvad?" Det er jo det der også var min pointe... brug tid på at fortælle hvad det er og ikke hvad det ikke er. Når man kalder det for XXX-marketing i stedet for MLM, så vil jeg mene at man bruger tid og energi på at fortælle hvad det ikke er. - Hvis det er selve interessen der skal etableres, så lad i stedet denne del ligge og tag det seriøst op når I snakker sammen om forretningen. - Det er selvfølgelig blot et forslag.
Hvad angår pyramidespillene, så lærer mine sponsorerede hvad det er. Det er en del af deres uddannelse og udvikling at lære om flere af de grundlæggende detaljer, så de selv er solidt udstyret til at kunne varetage deres egen forretning. Hvis jeg ikke selv lærer dem det grundlæggende omkring pyramidespil. Så er de jo på Herrens mark den dag de selv sidder og præsenterer og spørgsmålet pludselig dukker op.
Jeg vil give dig ret i, at man indledningsvist ikke tilbyder en forretningsmulighed ved at hive fat i nogle af de mere negative punkter. Men efterfølgende er det ens ansvar at uddanne og træne denne person i MLM og dele ud af den erfaring du har. Du skal jo bla. også lære dine folk hvordan de selv tackler selve "det er pyramidespil" problemet ikke sandt?
Man skal kort sagt bare passe på med ikke at udvikle berøringsangst overfor de udfordringer der ligger i MLM. Og det er gældende både hvad angår repræsentanterne, men også firmaet - hvilket indledningsvist var og er hele min pointe.
Mvh.
James |
Hej Palle
Du har nok ret i, at vi skal passe på ikke at komme for langt væk fra emnet. Men som jeg ser det er emnet også lidt mere åbent. Men det er naturligvis primært selve marketingen det lægger op til, som det også fremgår af overskriften. 

En anden form for marketing, som vi alle ved er i stadigt stigende vækst er internethandel. Denne internethandel er jo igennem årene blevet integreret i de forskellige MLM firmaer og i dag synes de at gå hånd i hånd med hinanden. - Der er i disse tider en stadig stigende interesse indenfor MLM og jeg tror ikke det er tilfældigt, at denne udvikling i høj grad har fulgt udviklingen af internettet og de muligheder der ligger i dette.
Når der er tale om MLM, så er der jo tale om en markedsførelse der bygger på ikke bare ét, men adskillige stærke aspekter indenfor marketing. Der er også tale om en optimal udnyttelse af resourcer og en effektificering af selve driften og handlen.
Jeg synes du beskriver paralleller til denne udvikling ganske godt. Ligesom du også vel beskriver hvordan den "primære masse" af mennesker kæmper imod indtil de må erkende, at deres metoder er forældede.
Jeg vil alligevel mene, at de øvrige marketingformer nok altid vil eksistere. Men de vil muligvis søge at supplere deres forretning med noget som er smartere.
Tak for eksempel just-eat, hvor pizzariaer og grillbarer udover den forretning de får via deres beliggenhed og deres egen markedsførelse supplerer deres forretning via internettet og snupper en markedsandel fra de mennesker, som ikke gider/kan/vil besøge forretningen selv.
Hvad angår almindelige forretninger, vil jeg mene at det er præcis dette som vil posere deres næste skridt og mange har allerede taget det.
Men dette beskriver naturligvis kun selve udnyttelsen af internettet sammen med deres almindelige forretning. Men der vil jo altid være produkter, som ikke effektivt kan flettes sammen med et MLM koncept. Men de produkter, som effektivt kan flettes sammen med et MLM koncept vil efter min mening have større og større indflydelse på markedet som vi kender det.
Jo hurtigere man indser styrken og fremtiden i dette, jo hurtigere kan man være med på ideen og bidrage fra den. Men med enhver form for udvikling følger naturligvis en masse modstand.
Mvh.
James