Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En dansk SEO udfordring – i et eller to ord?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette er et tænkt eksempel. Lad os sige at jeg skal optimerer på ordene “internet udbyder” eller ordet internetudbyder, og jeg ønsker at vælge at satse mit hele SEO arbejde på udtrykket i to ord. Jeg er kommet til den konklusion at konkurrencen er for hård på internetudbyder i et ord, men der er næsten lige så mange der søger på internet udbyder i to ord, så jeg vælger altså at satse mit SEO arbejde på det i to ord. MEN korrekt dansk dikterer at jeg skriver internetudbyder i et ord, så hvad nu lille du. Hvordan løser jeg lige den? Det skal se ud for brugeren som om at ordet er skrevet korrekt i et ord, men Google skal opfatte det som to ord. Helst uden at Google på et eller anden tidspunkt bliver muggen, og opfatter det som ufint. Her kom jeg til at tænke på følgende løsningsmodel, at bruge html entity Zero Width space ​. Kan der være nogen problemer fra et SEO perspektiv i den løsning? Eller er der andre og bedre måder at gøre det på?

Dette er nok en lidt særligt dansk SEO udfordring, da vi i langt højere grad bruger sammensatte ord end på engelsk. Er der nogen der har løsningen?

Læs mere her

Min egen lille test af zero width space, jeg orienter når jeg har et resultat.

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads,

I dit tilfælde ville jeg finde andre løsninger for at løse udfordringen. Sådan noget zero space-fikumdik kan ikke tolkes på anden måde end et ønske om at vise noget andet til mennesker end til søgerobotter. Og det er i strid med Googles retningslinier.

Ja, det er en lillebitte småting, og sandsynligheden for at du får ballade for den er minimal, men i mine øjne er det ikke værd at løbe risikoen. Især fordi der findes flere andre metoder, som f.eks. at skrive internetudbyder i to ord. Med en smule kreativitet kan det godt gøres uden at du kommer ret meget i karambolage med dansk grammatik.

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, indbyg stavefejl med vilje på siden - det er vel det bedste.

Alle dem der staver forkert, finder dig så (måske).

Der er urimeligt mange mennesker i Danmark, der simpelthen ikke kan finde ud af sammensat navneord alligevel - så hvorfor ikke tilpasse sit indhold til det, folk søger på :)

At man udvander det danske sprog og dets grammatiske regler er ærgerligt - men en helt anden sag.

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Fra Odense
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Både dit og Martins svar er naturligvis nærliggende, det antyder jeg også i spørgsmålet. Men spørgsmålet er ikke om jeg skal skrive det i to ord, spørgsmålet lyder når jeg ønsker at skrive det et så det for læseren ser ud som et ord, men så Google opfatter det som to ord, hvad er da den bedste løsning. Hvis I vil hævde at løsningen med Zero width space giver problemer,  så er udfordringen altså at komme med et bedre forslag til en løsning. Jeg tror imidlertid ikke at zero widt space vil give problemer, og derfor er jeg i gang med at teste løsningen, og de foreløbige resultater er positive.  Frank skriver:

"Sådan noget zero space-fikumdik kan ikke tolkes på anden måde end et ønske om at vise noget andet til mennesker end til søgerobotter. Og det er i strid med Googles retningslinier."

For det første kan man jo vælge at sige jeg har hård nok på brystet og en lille smule rocker mentalitet, så jeg tager chancen. Men derudover mener jeg du tager fejl, løsningsmodelen er fuldt ud gennemskuellige for Google og semantisk set korrekt. Google kan se hvad det er jeg gør, så jeg mener ikke det bryder med nogen retningslinjer som Google har opsat. Det er fuldt ud synligt for Google hvad jeg fortager mig, ikke skjult af med javascrit kode, eller mystiske CSS løsninger. Jeg har indsat en HTML entitiy som betyder - her er et mellemrum som ikke er synligt for læseren.

Man kunne også teste for html tagget Word Break - men her burde Google hvis den læser det sematisk korrekt faktisk betragte det som et ord. Om den så gør det ved jeg ikke, men det kunne være værd at teste. 

Men jeg er bekendt med modargumenterne, det jeg leder efter er den bedste løsning når jeg har besluttet at jeg ønsker at eksperimenterer med at dele et ord som ikke ser ud som delt for læseren. Jeg har skrevet om resultatet af min test på min blog

http://www.madsgormlarsen.dk/2010/03/29/en-dansk-seo-udfordring-i-et-eller-to-ord/

og jeg mener det ser meget lovende ud. Jeg vil også gerne hører om nogle erfaringer med alternative løsninger, hvor man løser samme problemstilling med javascript, css, eller andre typer af tags eller HTML entity.

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne måske være at du skulle droppe det med internet og bare kalde det for net.

Altså netudbyder eller net udbyder - jeg tror de fleste mennesker er for dovne til at skrive internet og bare søger på net i stedet for - det gør jeg i hvert fald selv.

Folk der skal søger efter en TV pakke søger jo heller ikke på televion pakke.

OK. Det er måske lidt langt ude.

 

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra Odense
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Tak for svar, og jeg skal da også lige huske at takke Frank og Martin. Det er et tænkt eksempel - konkret skal jeg ikke optimerer på internetudbyder. Og jeg ønsker ikke at sørge at formulerer mig ud af udfordringen :)

Mvh

Mads

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Gorm Larsen:

Men jeg er bekendt med modargumenterne, det jeg leder efter er den bedste løsning når jeg har besluttet at jeg ønsker at eksperimenterer med at dele et ord som ikke ser ud som delt for læseren. Jeg har skrevet om resultatet af min test på min blog

Hej Mads,

Så misforstod jeg vist dit første indlæg. Jeg troede, at du også spurgte ind til, hvad der vil være bedst at gøre i virkelighedens verden. Jeg havde ikke forstået det som et oplæg til test af forskellige metoder til at vise et ord for læseren og to ord for Google. Det har jeg ikke videre input til.

Men god fornøjelse med den videre testen.

Fra Odense
Tilmeldt 10. Jan 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

For at give et indtryk af potentialet af HTML entity så prøv følgende lille test - søg på  ​ i Google. Hvor mange resultater fik du, og hvor mange resultater forventede du? I mine øjne handler det her i høj grad om virkelighedens verden, det handler om at gøre noget andet end bare at følge de samme SEO råd som alle andre.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mads Gorm Larsen:
I mine øjne handler det her i høj grad om virkelighedens verden, det handler om at gøre noget andet end bare at følge de samme SEO råd som alle andre.

Det handler i endnu højere grad om simpel risiko-evaluering. Jeg har tidligere præsenteret min ligning for beregning af den slags, så lad mig her nøjes med at understrege, at det ikke kan betale sig at løbe en risiko, hvis ikke der er udsigt til en gevinst, som ikke ligeså let kunne opnås uden at løbe denne risiko. Det er faktisk meget simpelt.

Og det er det, som er tilfældet i denne sag - ved at forsøge at løse et relativt simpelt problem på en enormt klodset og usikker måde, øger man risikoen helt unødigt.

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Gorm Larsen:

Hej Michael

Tak for svar, og jeg skal da også lige huske at takke Frank og Martin. Det er et tænkt eksempel - konkret skal jeg ikke optimerer på internetudbyder. Og jeg ønsker ikke at sørge at formulerer mig ud af udfordringen :)

Mvh

Mads

 

Det er fedt at du sidder og leger lidt med SEO. Selv har jeg ikke forstand på det, vidste ikke engang hvad det var før jeg oprettede mig herinde for et lille stykke tid siden ( ca en måned siden ).

Men jeg vil også gerne lege lidt med, elsker at lege.

internet-udbyder Goggle kommer ikke med et "mente du forslag".

inter-net-ud-byder Goggle kommer med et "mente du forslag" internet-udbyder.

Der er sikkert ikke noget i det rent SEO-mæssigt. Men det er da meget sjovt at lege lidt med det. Der er mange mennesker der bruger bindestreg ( jeg selv inklusiv ) hvis de er i tvivl om det hedder internetudbyder eller internet udbyder - så hvis man vil lave søgeord hvor man tror at mange er i tvivl så er det måske godt at flette en bindesteg ind i sit søgeord.

 

 

 

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)