Dato: 21-11-2006 23:55:48 Forfatter: Lisbeth T. J. Og Lone - jeg vil da gerne lige spørge dig. Har du fundet en løsning på din volumenpakke? Hej Lisbeth Jeg har sendt pakkerne med Danske Fragtmænd og leverer dem selv på deres terminal. Det var den løsning jeg kunne finde lige pt. Mvh. Lone |
Lige et par kommentarer:
Først til Jesper: Vi bor så langt bort, som vi overhovedet kan fra Sjælland, nemlig Thisted. Til gengæld er vi tæt på den friske fisk. For at forklare det vi gør; så har vi fundet vores egen lille niche med at levere lige det fisk, folk ønsker, og på lige på den dag, de ønsker det. I Danmark er der 2 store eButikker, der i dag leverer fisk ud til forbrugerne (vi har stået for det hele for den ene af dem i 2½ år, bortset fra selve forsendelsen til kunden). Begge steder abonnerer man på en bestemt pakke, som så bliver leveret på en bestemt ugedag, og vi ved, at der er mange, der er trætte af f.eks. at være tirsdags-kunde, når nu de f.eks. gerne vil bruge fisken til gæster i weekenden. Vi har derfor lavet vores eget system, som ikke findes magen til her hjemme. Vi har udbudt Danmarks absolut største udvalg indenfor fersk og røget fisk samt hjemmelavede specialiteter. Vi kan gøre dette, fordi vi i forvejen har en velassorteret detailbutik samt grossist salg, og fordi vi selv køber op på Hanstholm Fiskeauktion hver morgen. Vi havde og har en aftale med Danske Fragtmænd om at kunne bruge deres bilpakkesystem. Et system, som jeg altså stadig er glad nok for, bortset fra prisen, som jo bliver urimelig høj pga. det ekstra gebyr for levering til private. Som det ser ud lige nu, tager vi de ordrer, der kommer af sig selv, og vi har derfor ikke frygtelig mange kunder i selve eButikken (de er til gengæld trofaste, dem der er), men som sagt har vi intet gjort for at markedsføre eButikken, så vi ved ikke, hvor mange ordrer det evt. kan blive til, og det ville da være rigtig sjovt at få at se, men det kræver en løsning af fragtsituationen inden. Vi vil gøre alt for ikke at skuffe vore kunder, så derfor kan vi ikke bare sige lige nu, at vi f.eks. kun leverer på Sjælland (f.eks. gennem dig), og deler vi pakkerne op, risikerer vi måske, at Danske Fragtmænd ikke vil hente Jyllands og Fyn pakkerne her mere.
Så lige nu, tager vi det, der kommer, og har derfor kastet os over andre projekter. F.eks. er vi i gang med en masse spændende produktudvikling med nye produkter til både en gros og detailmarkedet, og vi er også involveret i et logistikprojekt med tilskud, som starter til januar, og som har deltagere fra andre både små og store fødevarevirksomheder, fra transportbranchen og fra universitetsmiljøet.
Det jeg personlig kunne ønske mig var altså, om nogle, som f.eks. jer, kunne gå sammen med nogle firmaer i Jylland og på Fyn og danne jeres eget landsdækkende netværk. Som jeg ser det, er hele Danmark fint dækket ind af små og store pakkepostfirmaer, men samarbejdet halter alvorligt. Men, I kunne få virkelig mange kunder, hvis I lavede en landsdækkende løsning. For ca. 5-6 år siden var der faktisk et sådant samarbejde i gang, og det brugte vi flittigt. Desværre ophørte det, men dengang havde de jo også konkurrence fra PostDanmark og Danske Fragtmænd, A-Post m.v.. Der er situationen jo anderledes i dag, bortset fra chaufførmanglen.
Til Mikkel: DHL er et reelt alternativ, men de bruger PostDanmark til levering til private, og netop PostDanmark kan vi ikke bruge af den simple grund, at de i de større byer, først leverer ud efter aftensmaden, og vi skal have pakkerne ud før (så har vores kunder 2 aftener til at spise den ferske fisk). Jeg fik for i øvrigt også nej fra dem, bare fordi det er fødevarer, selvom vi leverer i godkendte helt tætte kasser, men jeg kan da se, at andre bruger dem, så de er måske kommet på andre tanker.
Til Lone: Du er jo så også stadig på jagt efter et billigere tilbud, kan jeg regne ud, og vel også gerne med afhentning hos dig.
Så Jesper i transportbranchen: Klø på med et samarbejde. Vi er mange, der har behovet. Som jeg også har skrevet i en anden tråd, så gik jeg i min frustration i foråret til Erhvervsbladet med min historie, og talte i den forbindelse med flere, der helt har måttet opgive eh