PS. Jeg havde for mange år siden en statsautoriseret revisor, der havde lavet min selvangivelse. Der var nogle tal, som jeg ikke forstod - og han kunne ikke forklare mig det. Jeg valgte at tage selvangivelsen med til SKAT og bad om et møde. Det endte med at jeg fik et fradrag på 50.000 kr. Siden har jeg haft svært ved at have den fulde tillid til revisorer. Det uanset om vi taler om bogholdere, revisorer, godkendte revisorer eller statsaut. revisorer. De kan alle lave fejl.
|
Hej John / Tommy,
Jeg bliver lige nødt til at komme med en opbakning til Tommy, her på falderebet.
Tommy har nemlig ret i, at timeprisen langt fra er sigende om, hvor meget det koster. Det kan sagtens være, at en bogholder får lavere timepris end en uddannet revisor, men hvis bogholderen skal bruge dobbelt så lang tid som revisoren til at udføre arbejdet, så kan totaludgiften sagtens blive højere, selvom det er en lavere timepris.
Dernæst er det også vigtigt at rådgivningen er korrekt.
I et eksempel fra det virkelige liv, kom jeg i snak med en blomsterhandler, som havde en meget billig revisor. Da jeg gennemgik hendes regnskab kunne jeg dog se, at hun mistede mange penge på dårlige kontrakter, som revisoren havde indgået på hendes vegne. Det gjaldt både ansættelseskontrakter, samarbejdskontrakter med leverandører og på samarbejdet med kommunen (lønrefusion mv.).
I sidste ende, så mistede hun mange tusind kroner hver måned på at have indgået et samarbejde med en "billig" revisor, som altså i sidste ende endte med at blive den dyreste revisor jeg til dato har set (når man ser i forhold til hendes omsætning og butikkens størrelse).
Det værste var, at blomsterhandleren var meget glad for sin revisor, for han hjalp jo med mange ting, og så var han jo "ikke så dyr". Så hun anede simpelthen ikke hvor mange tusind kroner hun gik glip af hver måned, fordi hverken hun (eller hendes revisor) kunne gennemskue regnskabet.
Så jeg vil give Tonny helt ret i, at det er vigtigt at vælge sin revisor med omhu. Jeg vil også give Henrik ret i, at en bogholder i nogle tilfælde kan være lige så dygtig som en uddannet revisor. Disse bogholdere er dog ofte lidt dyrere end de andre bogholdere.
Tak for debatten til jer alle sammen.