Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlæg i motorcykel.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Børge:
Hvorhenne får du at jeg skylder 15K?

( købspris 6 mdr. før møde kr. 18,500 ).

Dog har jeg nu afdraget kr. 3,000 på lånet.

---Så beklager regnefejlen på 500 Smile

Nu er det motorcyklen vi snakker om, og er det ikke korrekt at du så skylder ca. 15K på den? Så du kunne bare have betalt disse og så omregistreret den i en andens navn (f.eks. tilbage i ejerens navn) og kørt på den. Alternativt kunne den være omregistreret og du kunne leje den af ejeren indtil den var betalt.

Summasummarum er du har været for sent ude, og det er det der er min pointe. Det hjælper ikke af forsøge at finde løsninger efter løbet er kørt. Men alternativt kan du jo bare få en til at købe den billigt på auktionen eller gå ud og få den vurderet 3 steder og så betale gennemsnittet til fogedretten hvis de accepterer vurderingerne og fjernelse af pant ved det beløb.

Med doven henviser jeg til din inaktivitet, men det er måske et hårdt ord at bruge, men du skulle have søgt råd tidligere.

Køb ren argan olie her

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 18:29

Lagersalg123 - JEN:
Den motorcykel er på vej på auktion med mindre du betaler din bank.

Underligt jeg har en kammerrat som har bil men skylder r*** ud af bukserne .... foged har taget pant i hans bil men kun hvis han sælger den!!

Er det flere måder at for fogeden at gøre det på ?

/allan

Tilmeldt 25. Oct 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 18:54

Lagerslag 123 - grunden til at jeg fik den indregisreret i mit eget navn var at jeg troede at den var i orden at have et befordringsmiddel for at kunne bestride et arbejde ( offenlige transportmidler duer ikke i min situatiuon ).

I fogedretten var der snak om at værdien ikke måtte overstige kr. 6500 ( tror jeg nok ). Var værdien over kunne der gøres udlæg. I øvrigt en helt ondsvag grænse, da et køretøj til denne pris er dyr i drift mht. reservedele, men sådan er reglerne.

Så ja, det gav bagslag at have den i mit eget navn - men jeg troede at det var i ordenSad

Hvis der er nogen der har foreslag til hvad jeg skal gøre?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 19:40

DesignYOU:

Underligt jeg har en kammerrat som har bil men skylder r*** ud af bukserne .... foged har taget pant i hans bil men kun hvis han sælger den!!

Er det flere måder at for fogeden at gøre det på ?

Det er sådan, at den kreditor som forlanger et tvangssalg, skal afholde omkostningerne. Hvis der så er nogen der foran i køen med et pant, skal den forventede salgspris ved en auktion altså som minimum dække pantet + omkostningerne, ellers er det omsonst. Et pant kan fogeden se, og derfor kan fogeden fortælle kreditor at der ikke vil være penge i et tvangssalg. Det gælder særligt ved køretøjer der typisk handles på auktion hvor forhandlere opkøber, og hvor et auktionsbud jo skal dække købers omkostninger (både sælger og køber betaler auktionssalær) og den efterfølgende avance ved et videresalg, og at prisen derfor er forholdvis lav. Det er derfor næsten almen viden, at hvis skyldner har en ti år gammel alm. bil og at der foreligger et pant på 50.000 at der ikke vil være noget at hente. 

Sælger man derimod køretøjet, er man kommet til penge som indgår i husholdningen, og den er der ikke noget pant i, og så kan beløbet inddrages, efter de regler der så gælder for det. Hvorvidt man ved salget har indfriet pantet eller ej, er ligegyldigt, (det må panthaver og pantgiver selv slås om).

Nu er det advokater som står for disse salg, og de får jo salær. Så derfor er der en praksis der siger at hvis et tvangssalg ikke forventes at indbringe 3000 kr. til kreditor, forventes advokaten at fraråde salget. Det passer fint med hvad Børge har hørt i fogedretten, nemlig at værdien skal være over 6500 kr da der typisk løber en 2- tusind kroner på i omkostninger + auktionssalær og en evt. afhenting.

I Børges situation er der ikke så meget at stille op vedr. motorcyklen, men en en alm. knallert bliver der sjældent taget udlæg i, - så transportproblemet er da ikke uoverkommeligt, - blot mere tidskrævende.

Næste gang Børge kommer i fogedretten er der ikke noget at gøre udlæg i, og så kan Børge få en insolvenserklæring, der giver et pusterum på 6 mdr. for så vidt angår fogedretten. Med en insolvenserklæring kan Børge også søge rådgivning omkring sin økonomi vedr. den resterende gæld på de 750.000 kr. og der findes da forskellige muligheder for at komme ud af det indenfor en overskuelig årrække, men det vil afhænge af Børges øvrige situation.

Det er ihvertfald værd for Børge at undersøge, fremfor at lege jurist "og de andre siger" - hvis Børge altså ville tage imod et råd fra mig.

Michael   

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 19:42

Hej Michael,

Takker for dit svar :)

/allan

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)