Hvad er din egen mening?
Min mening er at folk vil narres. Og så længe de vil det, vil der være folk der gør det. Derudover er min mining, at det selvfølgelig er hver enkelts pligt, ikke at narre dem der vil narres. Og jeg skal da ærligt erkende at jeg nogen gange selv har leget med tanken om at tjene lidt hurtige penge på den konto. Men moralen sejer alligevel altid til sidst 
Det er ikke for sjov at der stadig findes Nigeria breve i forskellige former. Det samme med annoncehajer, og hvad der ellers måtte være af suspekte mennesker rundt omkring.
Det er i øvrigt af samme grund at lotto og MLM er så stort som det er. Der findes bare en rigtig stor gruppe mennesker der sletter "fornuft-filtret", så snart de hører det de gerne vil. Og selvfølgelig er det jo bare så fantastisk at lige netop de er blevet udvalgt til at tjene en frygtelig masse penge uden at røre en finger. Sandsynligvis er det de samme mennesker der sidder og gør sig kloge på at Spar købmanden da nok kunne regne ud at han blev snydt. (Og det sidste gør jeg også om lidt..)
Nå det sidste var ikke noget der vedrører annoncehajerne.
Jeg har selvfølgelig ondt af de mennesker der bliver snydt. Så er det på plads.
Men jeg vil også sige at ham købmanden måske også burde tænke lidt selv. Hvis du ved du er blevet snydt for 70.000 kr. er det så en fed idé, at betale 25.000 kr. ekstra til de samme mennesker, så du kan få det produkt der giver dig pengene tilbage? Jeg tænker nej, men jeg ved selvfølgelig heller ikke hvad man kan finde på at gøre, hvis man er tilpas desperat.
Generelt kan jeg slet ikke forstå hvad der får folk til at betale andet end første faktura. Jeg er klar over at rigtig mange er bange for truslen om RKI - hvilket rigtig mange også udnytter, og derfor burde den slags registre måske tage op til revision - men hvis man har råd til at betale 50- 60 og i nogle tilfælde 100.000 kr. burde man måske i stedet bruge pengene på noget advokatbistand.
Jeg er ikke den store tilhænger af at vi skal lovgive os ud af alting, men dette har været et problem i rigtig mange år, så måske det var på tide. Alternativt skulle man opfinde en "annonce-bevilling" på samme måde som alkoholbevilling, så man ikke bare uden videre kan lave den type "forretning". Og straffen for at udføre et annonceerhverv uden denne bevilling, skal være høj. Evt. skulle man gå så langt at man også skulle kunne gøre medarbejderne til medansvarlige på en eller anden måde. De må for pokker da vide at det de laver ikke er i orden.
Med hensyn til at der skulle være noget specielt galt med et SMBA, er jeg sikker på at især teleselskaberne ikke er helt enige i. I det sidste stykke tid er der blevet lavet rigtig mange ApS'er, hvis eneste formål er at købe en masse dyre og letomsættelige produkter, for derefter at gå konkurs. Det betyder at reelle nye virksomheder har svært ved at blive godkendt til abonnementer. og det kan være svært at drive virksomhed, uden at have en telefon. Løsningen er vel ikke at vi så også skal nedlægge ApS modellen?