Hej Juul Som tidligere nævnt i denne tråd, er der forskel på billeder der sælger varen bedst muligt, og så nogle billeder der bliver skudt hurtigt på et lysbord. Sidstnævnte er der massevis af fritidsfotografer, der laver, og mange bruger skam også at få lavet fritlægninger i lavtlønsområder. Hos fritidsfotograferne kan man købe produktfotos for de priser, som der er nævnt eksempler på i tråden. Det er bare ikke det samme som et lækkert skud af et produkt. Det er en drømmeverden man bevæger sig ind i, hvis man tror, at man kan stille lyset så produktet ser godt ud, style /preparere produktet, finde det helt rigtige perspektiv, snit, fokusdybde osv. på 2 minutter. Det er klart, at der kan leveres ydelser i begge ender af skalaen, og der er plads til begge - men pas nu på ikke at tro, at billedet skudt på 2 minutter kan sælge varen lige så godt som et prof. produktfoto. Der er gang i en sammenligning mellem kvalitet og discount her, og min mening er, at der absolut ikke bør sættes lighedstegn mellem ydelserne. Det kan hurtigt blive meget dyrt, at spare pengene på de billeder, som skal sælge varen - typisk er de hos vores kunder betalt tilbage ved meget få mersalg. Når nu man bruger masser af energi på at få folk til at besøge sin hjemmeside, er det også vigtigt, at når de så endelig finder den, så sælger hjemmesiden også varen. Venlig Hilsen Allan |
Hej Allan Vi er slet ikke uenige, men at komme med udtalelser omkring at pris afspiller sig i kvalitet er en skrøne og hvis fotografer som lever af at lave produktfotos holder sig til den myte, så er faget løbet fra dem. Jeg pointerer jo netop med erfaring fra IT branchen og den grafiske branche, som jeg selv er en del af, at der opstår et parallelt markedet, som overtages af personer med passion for faget dog uden at have en uddannelse på området. IT branchen fik jo hurtigt lært at indstille ord som kvalitet afspiller sig i prisen, de blev overhalet både fagligt og prismæssig af personer, som havde en utrolig interesse for området og var parate til at udskifte deres arbejde med deres hobby. I dag kan du erhverve dig et foto-opsæt for små 50.000, det kan de fleste passionerede tillærte fotografer hurtig skaffe og med et har de fod på markedet, kun alene fordi de både er dygtige og ikke ser sig som betalende kunstnere, men de arbejder med deres hobby på fuld tid, det giver dem lang større tilfredshed end penge. Pris og kvalitet har ikke noget med hinanden at gøre, den skræmmekampagne er død, det skete i 90’er. Her i gruppen af Aminoer har jeg set mange tillærte fotografer, som har mere at byde på, end (fag)udlærte fotografer, og hvis det skulle afspejle sig i pris for kvalitet, så er der nogen fotografer der ude på markedet, som ikke burde have deres papir udleveret under ceremonien af dimitteret fotografer. Husk på de fleste fotos som du ser i blade og magasiner, er blevet behandlet af en Photoshop Ekspert. Fotografen laver kompositionen, mens Photoshop Eksperten laver looket efterfølgende. Selv et top lækkert foto, kan ikke sælge varen i en webshop, som er umulig at handle i og der er stor forskel i, hvordan webshoppen præsenterer sig for sine kunder. Hvis du har toptunet fotos i en webshop som slå sig op på discount vare, så kan det jo have modsat effekt, da kunden hermed vil tænke, du fremviser noget overdrevent, det er ikke hvad jeg får, men hvad du ønsker jeg skal tro jeg køber effekt. Produkt fotos i blade, magasiner og kataloger kan ikke sidestilles med webshopfotos, der er jo stor forskel på Idemøbler kataloget og fakta reklamerne. Du kan jo ikke sige at Fakta reklamen har haft en billig fotograf, derfor ser kataloget sådan ud, og Idemøbler har bruget en dyr fotograf derfor ser deres katalog sådan ud som det gør. Derfor siger jeg, jeg mangler at se et bedre service udbud fra fotografer, som arbejder med produktfotos. Idet der er forskel på, hvordan de forskellige webshop kan bruge produkfotos på den bedste måde. Jeg har endnu ikke set en Fotograf sige, lad mig se din webshop så kan jeg bedre se hvilken typer fotos du skal have lavet, men jeg ser tit en prisforslag fra fotografer og jeg spørger mig selv, hvordan kan man give en pris for et opsæt, man slet ikke har set rammerne for? Mvh
Juul