Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af forening

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 05
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen der kender kravende for at oprette og have en forening?

Jeg har overvejet lidt at begynde at bruge sådan noget som google adsense til at tjene penge ind til vedligeholdelse af min hjemmeside..

Da vi er flere om siden kan vi lave den til en lukket forening og så bare udelukkende bruge indtægterne på fx markedsføring og foreningsarrangementer..

Men jeg vil gerne vide lidt mere om kravende og den slags.

Det eneste jeg kender af krav er at man skal have en formand, kasserer og sekretær..
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:00
Du kommer nok til at beskrive det lidt nærmere for at få et ordentligt svar.
Hvad er f.eks. foreningens formål?
Man kan ikke bruge en forening til at undgå skattepligt for sine indtægter, så hvis det er tanken med en "lukket forening", så er det en selskabskonstruktion, du leder efter.

Hvis foreningsarrangementerne er "ture i byen med fri bar", som er finansieret af reklameindtægter på hjemmesiden, så er det en tak for kreativt til at være lovligt.

Men ellers har jeg ret stor erfaring i at stifte foreninger, der kan håndtere penge - på den lovlige måde.
Skriv gerne her eller på mail.

mvh Hans
Tilmeldt 14. Aug 05
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 23:46
Hej Haolan

Jeg vil gerne give dig lidt råd med på vejen, jeg har væet med til at starte og drive en offentlig registreret og støttet forening i 5 år.

Du må kan poste nogle mere specifike spørgsmål herinde eller i en mail alt efter hvad du har lyst til.

/Rasmus
Tilmeldt 27. Sep 05
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:11

Nok er jeg ung, men min mening er nu ikke at bruge pengene på ture i byen :)

Hovedsagligt er min mening at vedligeholde og få min hjemmeside mere op på benene end den er nu.
Formålet vil være at medlemmerne i foreningen skal kunne mødes en gang imellem og kode/lave grafik/vedligholde hjemmesiden og dens indhold.

Grunden til at jeg vil lave det til en lukket forening er mest at jeg ikke har lyst til pludselig at stå til ansvar for 40 menneskers handlinger, hvor jeg overhovedet intet kendskab har til dem.

Og nej det er heller ikke for at snyde mig uden om skattesystemet.. Skatten er der for at vi kan få de samfundsgoder vi har, så den kunne jeg aldrig finde på at bryde. Det jeg gerne vil med at tjene penge ind på er at eksempelvis sælge annoncer osv. og indtægterne skal så bruges hovedsagligt på at markedsføre siden og evt. udviklingsprogrammer til grafik og den slags.

Når jeg siger foreningsarrangementer mener jeg sådan noget som en tur ind og se noget der har relevans i forhold til foreningens formål. fx tage ind og besøge et eller andet webdesignerfirma evt.

Det er stadig kun en idé jeg har, jeg er meget i tvivl om det er noget jeg har mod på at fører ud i livet, det er derfor jeg spørger herinde :)

Håber det blev præciseret lidt..
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:28

Hej Haolan

Jeg har lige sendt dig et eksempel på foreningsvedtægter som privat besked.
Jeg fandt dem på min håbløst forældede og uopdaterede hjemmeside www.andelsbil.dk under Herning Andelsbilklub.
Du er velkommen til at hugge og stjæle med arme og ben i vores geniale formuleringer.
Du kan bare udelade paragraffer, som du ikke kan bruge til noget.

Vigtigst er det at i formulerer jeres formål, jeres valgregler, jeres økonomiske forhold og foreningens eventuelle opløsning.

Hvis I vil lave en lukket forening, kan I stille krav om at nye medlemmer skal godkendes af bestyrelse eller generalforsamling.

Hvis I på et tidspunkt vil søge fonds- eller puljemidler til at gennemføre projekter, er det vigtigt, at foreningens midler aldrig vil kunne udloddes til private - heller ikke ved foreningens opløsning.

Når I har vedtægterne klar, er det bare at holde en stiftende generalforsamling.

God arbejdslyst

mvh Hans
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)