Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diæter - Pilot

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Otterup
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer-.

Jeg har startet firma op pr 1. marts 2010

jeg beskæftiger mig blandt andet med freelance flyvning, som ofte medfører ophold i danmark / udlandet.

Her er det min opfattelse at jeg som selvstændig erhvervsdrivende kan udbetale disse diæter skattefrit (trække dem fra min personlige indkomst)

Jeg får disse diæter af firmaet jeg flyver freelance for, og har jeg forstået korrekt, hvis jeg fakturerer ophold i DK med moms (617 kr plus moms) og ophold uden for DK faktureres 617 UDEN moms?

Dette skal så faktureres på "udført arbejde" og udbetales til mig selv ved at tage dem fra en udgiftskonto oprettet til "diæter" eller lignende, og så sættes ind på "udbetalt kontant i virksomheden" og så modregnes Banken? er det korrekt forstået eller har jeg misforstået noget fuldstændig?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:26

Det er som sådan korrekt bortset fra at det er to dispositioner: 1) Du fakturerer kunden og indtægtsfører honoraret på varesalg, debitorer og senere bank på ganske almindelig vis 2) Du beregner godtgørelse/fradrag, udgiftsfører det og modposterer det på kapitalkontoen.

Jeg har dog svært ved at se at du kan foretage fradrag for ophold i DK eller ihvertfald ophold i nærheden af din bolig.   Den momsmæssige del vil jeg ikke tage stilling til men umiddelbart bør alt vel faktureres med moms hvis det er et dansk firma.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Otterup
Tilmeldt 27. Jan 10
Skrevet kl. 19:24

kapital kontoen??? jeg ville have gjort det under "udtaget kontant" ligesom jeg vil gøre med løn osv??

og det er et dansk firma jeg flyver for, og har adresse på fyn (tæt på odense) så hvis jeg har ophold i århus, billund, roskilde, københavn eller ålborg, vil jeg umiddelbart mene, at jeg har "ret" til diæter..

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 08:53

Det er også ok. Udtaget kontant eller hævet privat er jo en del af kapitalkontoen (fragår ved årets udgang).

Afgørende er hvor du bor i forhold til destinationsstedet. København-Odense, Århus-Odense, Roskilde-Odense eller i særdeleshed Billund-Roskilde er iflg. Skats opfattelse ikke længere end at det muliggør overnatning i hjemmet men det afhænger naturligvis også af arbejdstider, mødetider m.v.  Sidstnævnte + krav om hviletid m.v. fører formentlig til at du nok har ret til diæter (fradrag)/

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55

Hej Steffen - og også Bent

Jeg synes lige I skal kigge på denne kendelse: http://www.skatteavisen.dk/Afgoerelser/Click.asp?A=09&B=01683

Det ser ud som om, Landsskatteretten har blødt kravene til fradrag for udgifter til typecheckkursus op. Ikke at jeg ved synderlig meget (noget som helst) om den skattemæssige behandling af kursusudgifter, men den er helt ny, og da jeg læste tråden slog det mig, at den kunne være relevant.

Vh
Lars

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:09

I forhold til diætspørgsmålet er problemstillingen ikke så relevant. men det er en interessant afgørelse. Jeg mener ikke der er tale om en opblødning af praksis, men en konstatering af at det var et led i klagers ansættelse at han skulle flyve i flere maskiner. Det man kan undre sig over at piloten af arbejdsgiveren blev beordret på et selvbetalt kursus. Normalt ville man jo sige at arbejdsgiveren havde betalt udgiften hvis det havde været relevant. Der kan vi tale om en konkret vurdering.

Havde de været smarte havde arbejdsgiveren betalt udgiften (skattefrihed for lønmodtager) og så havde de clearet det via lønforhandlingerne. Han får trods alt kun et ligningsmæssigt fradrag for udgiften med begrænset fradragsværdi.  

Fra Otterup
Tilmeldt 27. Jan 10
Skrevet kl. 13:11

Som svar til "ikke længere end at det er muligt at overnatte hjemme"

Når vi flyver, havner vi jo typisk ude i den lufthavn, UDEN bil eller noget, så ville det kræve, at vi tog taxa til toget og toget til nærmeste station og taxa til hjemmet, og så skal vi så gøre det samme igen den anden vej, og det er ikke godt i forhold til netop hviletiderne, da man for at hvile ned fuldt, skal man have adgang til liggende hvile.. :)

Fra Otterup
Tilmeldt 27. Jan 10
Skrevet kl. 13:19

mange takker, dette ser ret interessant ud :D !!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:59

Skat  (praksis) henser til om man det er muligt at overnatte i hjemmet ved kørsel i bil og skelner ikke mellem om man kører med tog, taxa o.l. Når det så er sagt så tror jeg som sagt nok at det med hviletider m.v. vil føre til at du er berettiget til fradrag.    

Fra Otterup
Tilmeldt 27. Jan 10
Skrevet kl. 14:02

hvad er "definitionen" så på om det er muligt, for selvfølgelig er det muligt... hvis der er 4 timers kørsel kan jeg nå at bruge mine 8 fri timer på at køre hjem og vende og så tilbage igen..

Det må vel være defineret fra skats side.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)