Hej Aminoer-. Jeg har startet firma op pr 1. marts 2010 jeg beskæftiger mig blandt andet med freelance flyvning, som ofte medfører ophold i danmark / udlandet. Her er det min opfattelse at jeg som selvstændig erhvervsdrivende kan udbetale disse diæter skattefrit (trække dem fra min personlige indkomst) Jeg får disse diæter af firmaet jeg flyver freelance for, og har jeg forstået korrekt, hvis jeg fakturerer ophold i DK med moms (617 kr plus moms) og ophold uden for DK faktureres 617 UDEN moms? Dette skal så faktureres på "udført arbejde" og udbetales til mig selv ved at tage dem fra en udgiftskonto oprettet til "diæter" eller lignende, og så sættes ind på "udbetalt kontant i virksomheden" og så modregnes Banken? er det korrekt forstået eller har jeg misforstået noget fuldstændig? |
Det er som sådan korrekt bortset fra at det er to dispositioner: 1) Du fakturerer kunden og indtægtsfører honoraret på varesalg, debitorer og senere bank på ganske almindelig vis 2) Du beregner godtgørelse/fradrag, udgiftsfører det og modposterer det på kapitalkontoen.
Jeg har dog svært ved at se at du kan foretage fradrag for ophold i DK eller ihvertfald ophold i nærheden af din bolig. Den momsmæssige del vil jeg ikke tage stilling til men umiddelbart bør alt vel faktureres med moms hvis det er et dansk firma.