Prøv at læse forløbet om hvordan Carsberg har overtaget Cults distribution, for derefter at gøre alt hvad de kan for at ødelægge den og efterfølgende lancere sin egen kopi overfor dem de plejede at distribuere til på vegne af Cult. Nu er Cult ikke helt lille længere, men det er vel den slags man altid frygter som iværksætter, når man indgår aftaler med så store firmaer. |
Eksempel på hvorfor man skal passe på cult/carlsberg (artikkel)
Den historie kan man læse i bogen "100 great businesses". |
Jeg blev godt nok lidt chokeret, da jeg læste om hvordan de direkte saboterede distributionen ved at undlade at bestille flere hjem og i nogle tilfælde direkte påstå at Cult ikke længere eksisterede... jeg håber Cult får et to-cifret millionbeløb i erstatning. Folk der kender mere til sagen, må også gerne stikke hovederne frem. |
Bogen jeg har det fra er denne : http://www.randomhouse.com.au/Books/Default.aspx?Page=Book&ID=9781740512824 Alex |
Helt enig i at Carlsberg har dummet sig her. Det værste er næsten ikke den måde de har optrådt i forhold til kontrakten - det er jo bare juridisk misk-mask - men at de plagierer Cult ned til enhver lille detalje er jo næsten for pinligt. Så store markedsføringsmæssige ressourcer og midler må komme op med noget mere opfindsomt. Havde jeg været Carlsberg ville jeg i sin tid have forsøgt at købe Cult i stedet, men det kan jo også var de har gjort det. |
www.Resultat.dk - En anelse hurtigere
Og Cult er et plagiat af RedBull og sådan er der jo så meget... Dbh Martin |
Den historie kan man også læse i bogen jeg henviste til tidligere. Alex |
Bortset fra at Cult ændrede produktet, så det var lovligt på det danske marked - så der har været lidt produktudvikling. Desuden tilbød Cult ikke at stå for RedBulls distribution, for derefter at fortælle kunderne at der ikke er mere RedBull på lager og derefter gå over til at påstå, at RedBull er ophørt med at eksistere ;) |
Martin. Det er en energidrik, men ellers er der hverken sammenligning i smag, i design eller i brugen af markedsføring. At nogen laver en opkvikkende kulsyredrik, gør det næppe til et plagiat på noget andet. Derimod må man sige at Coca Colas burn ligger lige lovlig tæt på cult i design af flaske - dette er også én af de ting som de har fået besked på at ændre, og dette er der jo netop indgået et forlig om. |
Martin: Cult er næppe en plagiat af Red Bull. Ville du finde det fornøjeligt, hvis eksempelvis eBay/Skype kopierede Spamfighter på alle tænkelige måder og lukrede på jeres brand ved at anvende samme markedsføringsmetoder - samme layout osv.? Forestil dig så, at det skete på et tidligere tidspunkt end nu, hvor I ikke havde så godt et fodfæste. "Sådan er der så meget". Gu'' er der ej. Virksomheder lader sig konstant inspirere af andre virksomheders produkter og ydelser - det er én ting. Det er helt fint, men Carlsberg overtræder loven og har handlet ekstremt uetisk. De har udnyttet deres position i markedet og viden om Cult på det groveste. Jeg håber sa... også, at det ender med at de skal punge op med et anseeligt to-cifret millionbeløb til Cult. |