Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse og selvstændig

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

En god ven stillede mig forleden et spørgsmål, som jeg ikke kunne svare på, så derfor hører jeg herinde, om nogle kender svaret:

Man har lagt sit firma om til et ApS, så ens privatøkonomi er blevet uafhængig af firmaets.

Derefter har man stoppet sit almindelige arbejde som lønmodtager.

Kan man herefter arbejde frivilligt/ulønnet for ApS firmaet og samtidigt modtage penge fra sin A-kasse?

Lidt sjov problemstilling, så jeg synes det kunne være spændende at høre lidt om det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:18

Hej!

Jeg mener nej...idet arbejdsinsatsen skal modregnes time for time.

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:39

Peter - Revisor:

Hej!

/peter

Helt korrekt PeterYes

Iøvrigt vil A-kassen også tage indkomst i et selskab med i beregningen, hvis vedkommende er eneaktionær/anpartshaver.

Hilsen

Fra København
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 755
Skrevet kl. 11:52

Jeg tror heller ikke den går, men jeg h ar ikke sat mig ind i reglerne.

Hvis det var et enkeltmands, så mener jeg at sagen havde været en andet. Her skal man bare modregne det antal timer man arbejde i sit ejet, også søge et andet job samtidigt. Så er det et spørgsmål om hvor meget man skal tjene, før a-kassen ikke vil godtage at det er en hobby virksomhed mere og hvad ens moral kan klareSmile

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 13:31

Hej igen,

Tak for jeres svar. Vi blev også enige om, at det lød for godt til at være sandt. Wink

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 17:57

Tonny Skov Pedersen:

Peter - Revisor:

Hej!

/peter

Helt korrekt PeterYes

Iøvrigt vil A-kassen også tage indkomst i et selskab med i beregningen, hvis vedkommende er eneaktionær/anpartshaver.

Hilsen

Er du sikker på det?

Jeg er enig med Peter i, at arbejdsindsatsen modregnes time for time.

Men har du et selskab, der hviler i sig selv og ikke kræver arbejdsindsats, så lyder det ikke rigtigt, at indkomsten fra selskabet modregnes i beregningen.

For mig at se, vil et sådant selskab kunne sidestilles med en formue - og den bliver jo ikke modregnet i beregningen.

Jeg må skynde mig og sige, at det ikke er noget, som jeg ved noget om. Men det strider mod den gængse opfattelse, at det er arbejdsindsatsen og om hvorvidt man står til rådighed, som har indflydelse på beregningen af dagpenge.

Du må meget gerne uddybe. Jeg tror, det er et vigtigt emne for mange.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:03

Ja...fru Ekspresso!

Den tror jeg nu heller ikke på!Yes

/peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Peter - Revisor:

Hej!

/peter

Helt korrekt PeterYes

Hilsen

Er du sikker på det?

Jeg er enig med Peter i, at arbejdsindsatsen modregnes time for time.

Men har du et selskab, der hviler i sig selv og ikke kræver arbejdsindsats, så lyder det ikke rigtigt, at indkomsten fra selskabet modregnes i beregningen.

For mig at se, vil et sådant selskab kunne sidestilles med en formue - og den bliver jo ikke modregnet i beregningen.

Jeg må skynde mig og sige, at det ikke er noget, som jeg ved noget om. Men det strider mod den gængse opfattelse, at det er arbejdsindsatsen og om hvorvidt man står til rådighed, som har indflydelse på beregningen af dagpenge.

Du må meget gerne uddybe. Jeg tror, det er et vigtigt emne for mange.

Hej

Det er helt korrekt, at det er arbejdsindsatsen, der er afgørende, men problemet opstår i den situation, hvor du som hovedaktionær i et selskab uden ansatte, hvor selskabet har en omsætning og indtjening, så vil anskuelsen være, at det kan et selskab ikke alene.

Det er bl.a. også derfor, man skal udfylde oplysninger om sådan en besiddelse i.f.m. eks. dagpenge eller lignende.

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 18:10

Tonny Skov Pedersen:

Hej

Det er helt korrekt, at det er arbejdsindsatsen, der er afgørende, men problemet opstår i den situation, hvor du som hovedaktionær i et selskab uden ansatte, hvor selskabet har en omsætning og indtjening, så vil anskuelsen være, at det kan et selskab ikke alene.

Det hænger ikke sammen med at selvsamme SKAT mener, at man ikke må udtage løn fra et investeringsselskab. Her mener SKAT, at det kræver en meget begrænset arbejdsindsats.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:12

Tonny......jeg tror ikke på den..........hvori skulle fornuften ligge?

/peter

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)