Hej Uffe Mht. normen for .Net konsulenter, så tror jeg ikke generelt at der findes sådan en. Jeg kender ihvertfald mange forskellige konsulenter, nogle får mere end jeg, andre får mindre. Hvilket iøvrigt også er fuldstændigt rimeligt, jeg læste engang om en undersøgelse der viste at på en enkelt årgang af datalog studerende var et produktivitets forhold på 1 til 50. De priser jeg nævnte er bureauets priser, jeg får 75 % hvilket jeg bestemt finder rimeligt. Men det sagt så har jeg aldrig nøjes med 500 til min del, og jeg har været i game''et i små fire år nu (6 forskellige opgaver i alt cirka. 1 måneds ledighed). Det sagt så synes at kommentaren om at være heldig fordi man er godt betalt er uheldig. Man bliver godt betalt fordi man er dygtig, og ens arbejde er det værd. Jeg kender folk, der til deres egen del ligger over 700 kr., de er ikke heldige, de er hårdt arbejdende, har tonvis erfaring og fremfor alt dygtige. Jeg håber da også selv en dag at kunne ligge i den liga. Hej Magnus Priserne gælder kun længere forløb, mit(og mine partneres) firma Webenablers sælger nogle gange timer i løskøb, her ligger de vidst lige over de tusind. |
Mht. normen for .Net konsulenter, så tror jeg ikke generelt at der findes sådan en. Jeg kender ihvertfald mange forskellige konsulenter, nogle får mere end jeg, andre får mindre.
Det mener jeg nu godt man kan sige. Som sagt, alle bureauer jeg er hos, og det er stort set alle der findes (af de større, veletablerede af slagsen) siger at standardprisen er de nævnte 450-475. Der var kun ét bureau der havde solgt en konsulent til mere, og det var til lige omkring 600. Så jeg mener så absolut at det er et mindretal der får meget mere.
Når jeg siger at man er heldig hvis man får mere, er det såmænd ikke møntet på personen der får det. Det jeg mener, er at kunderne generelt ikke skeler til dygtighedsgraden. Det er jo sådan at for overhovedet at komme i betragtning, skal man være af en vis kvalitet og have (som regel) mindst 5 års erhvervserfaring. Derfor er alle konsulenter som udgangspunkt dygtige og har masser af erfaring, og medmindre kunden søger kompetencer indenfor noget helt specifikt og relativt ualmindeligt er denne heller ikke interesseret i at betale mere. Helt almindelig .NET udvikling er ikke noget særligt og kan derfor ikke trække mere end markedsniveauet, uanset hvor meget erfaring man har og hvor dygtig man er (for i så fald ville jeg også få meget mere end jeg gør). Så hvis man som helt almindelig .NET konsulent alligevel får meget mere, mener jeg altså man har været heldig på den ene eller den anden måde. Enten fordi kunden ikke ved så meget om markedet/priserne, eller fordi ens bureau er sindssygt dygtigt til at forhandle gode priser eller noget tredie.
Dette er i hvert fald egen erfaring - samtlige mine kollegaer i branchen siger dette, og jeg har også forhørt hvert enkelt bureau om disse ting. Om verden ser meget anderledes ud hos mindre kunder og mindre bureauer skal jeg ikke kunne sige, men det kunne da tyde på det ifølge dine udtalelser.. så det må jeg da undersøge nærmere når min kontrakt udløber :)