Jeg trænger til lidt gode råd. Igennem min revisor har jeg sendt min foretningsplan og budgetter ud til en bank. Dette skete i fredags, og det er nu næsten en uge siden (i dag torsdag). Jeg har et lokale på hånden til mit nye firma, men skal give besked (gæt selv) i morgen, fredag. Jeg havde lidt samme problem i sidste uge da jeg lod min egen bank kigge på det. Det tog dem 4 opkald fra mig og 1 uge at komme tilbage med et svar som de godt vidste til at starte med; at de ikke ville låne penge ud til en mindre virksomhed. Dog ville de gerne låne mig pengene til en ny bil !?! Det er under 150,000kr og går alt vel er pengene betalt tilbage inden 2 år. Min baggrund er i orden, og der er normalt stor opbakning til min idé, både hos erhversrådsvejleder og andre erhvervsdrivende. Jeg har lavet en yderst seriøs og proff. plan på 30 sider(får altid ros for mit arbejde med den) inkl. alt samt alle budgetter sammen med revisor. Overfor revisoren har jeg stresset at lokalet ikke er frit i lang tid og at det gerne må gå "lidt stærkt". Mit spørgsmål er, skal jeg ringe til revisoren og få ham til at gøre noget eller skal jeg skynde mig at sende det ned til en 3''ede bank? Jeg har det lidt dårligt med at presse når det er mig der skal have noget (altså lånet). Skal jeg spille mere hård eller skal jeg være afventende? Håber I kan komme med nogle gode inputs :) Hilsen Steffen |
Hvor lang tid skal jeg vente på svar fra bank?
|
Hej Sørensen, Jeg vil mene at du selv skal forestå kontakten til banken, da disse udover at foretage en økonomisk vurdering af forretningsgrundlaget, også i hovedreglen basere deres beslutningsgrundlag på baggrund af en "person" vurdering. Naturligvis forudsat at det økonomiske fundament er i orden. Umiddelbart burde det ikke være noget problem at låne 150.000. - Så derfor undre det mig at banken ikke udmelder med det samme? Jeg vil lige nævne to superbanker for iværksættere : Østjysk Bank; Dronninglund Sparkasse - De har beggge ansat tidligere investeringschefer fra hhv. Mezzanin kapital og FIH Erhvervsbank - Så derfor er deres kompetence indenfor opstartsrådgivning, økonomiske analyse samt værdiansættelse i den grad yderst veletableret. - Jeg har personligt særdeles gor erfaring med ØB. Med venlig hilsen |
Hej Sørensen, nøjes ikke med en bank! Jeg tjekker bankens hjemmeside ud for at finde en person jeg "finder sympatisk"(udseende kan godt snyde, men jeg foretrækker at snakke med en ung rådgiver). Ring og snak med personen og aftal at du kommer og aflevere forretningsplanen. Og allerhelst aftal en tid med det samme til gennemgang af forretningsplanen. Bankrådgivere kan være nok så venlige, og lige meget hvor godt/eller dårligt forretnngsplanen er udført, får man at vide at den er god. Men få altid kritikken med fra rådgiveren, det er værdifuld viden for at komme videre med projektet. Jeg har et projekt i gang (sjovt nok), og har måtte nedjustere 3 gange nu fordi den samlede investering var for stor. Jeg har 60.000 at gøre godt med, og jeg er nu nede at skulle låne ca 200000 med en samlet investering på ca 500000. kassekredit ca 150000. Og så har jeg ikke råd til at give mig selv løn det første år. Der skal jeg have et job ved side af(hvis jeg er heldig et deltidsjob!). Det projekt jeg måtte nedjustere fra sidst havde en samlet investering på ca 2.3 mil, og jeg skulle låne 500000. Erhvervsrådgiveren i min egen bank syntes at projektet var godt og han troede på at jeg kunne genneføre det. MEN jeg skulle stille med 4-500000 i sikkerhed, for de tjente jo ikke noget på det??? Ok, det gav mig lidt håb, men jeg kan jo ikke skaffe så mange penge. Han sagde til mig at når jeg nu havde vist i et stykke tid at jeg ville være selvstændig, så skulle jeg have sparet nogle penge op!.. Jeg ender med at måtte droppe projektet da jeg efter snak i en anden bank bliver frarådet at tage chanchen og risikere at få en stor gæld.. Jaja, han har ret, man er man som iværksætter ikke parat til at tage en chance?? Jo, men når man satser andres penge (kautionist) er det ikke kun ens eget liv der bliver sat lidt i stå. Nå.. men de tal jeg har justeret ned til nu, samt omskrevet forretningsplan har jeg nu en bank med på(jeg kan lige indskyde at jeg har brugt over 40.000 på projektet nu, rådgiver til forretningsplan og revisor. Og nu skal jeg også have en advokat ind over). Jeg har også sagt mit job op!!!! Jeg aflevere SELVFØLGELIG også min forretningsplan i andre banker. Bankrådgiveren fra min egen bank som troede på mig før, vil nu slet ikke være med til projektet fordi jeg i starten skal arbejde ved siden af, det er jo nærmest helt uhørt mener han. OK tænker jeg bare, jeg har nedjusteret helt vildt og kan betale min egen løn efter et år, tænker de kun på at tjene penge på mig!! Min risiko var størrer før!.. Jeg har indset at jeg skal arbejde mig op fra BUNDEN, er det forkert. Lange arbejdsdage ja..... Jeg kommer ikke til at tjene kassen fra dag 1.. Mit råd kan jo så være: Se på de penge man har, og skab ud fra det. Brug internettet flidtigt, og giv ikke op. Brug revisor. Andre der er nået langt med deres projekt, skriv om processen!!!!!! Hilsen herfra!.... |
Lige indledningsvist, så kunne det da være interessant at vide hvilken bank du nu lige havde så meget bøvl med? Jeg vil umiddelbart gætte på at det var Nordea, da jeg har haft nogle temmeligt lignende oplevelser med dem. Mit råd angående banken, det er; du skal ikke finde dig i noget som helst. Specielt ikke når det ikke er flere penge du står og skal låne. Den tidligere oplevelse med Nordea var i forbindelse med etablering af kontor. Vi stod og skulle bruge 100.000kr og det kunne de ikke lige finde ud af at tage stilling til. Jeg ringede til dem nogle gange hvor de lovede at ringe tilbage til mig igen. Hvilket selvfølgeligt ikke skete. Det var først da jeg var fysisk i bank for at brokke mig. At de kunne garantere at jeg kunne få en opringning senere på dag. Det var selvfølgeligt med et negativt resultat. Det håndterede vi på den måde at vi sagde "farvel og tak". Dette skete en fredag eftermiddag. Selv sammen eftermiddag ringede vi til Vestjyskbank for at høre hvad de kunne tilbyde os. Om mandagen fik vi oprettet en konto som vi kunne få et bevilliget overtræk på indtil papirer på kassekontrakten var på plads. Så for at gentage mig selv lidt. Du skal ikke finde dig i noget som helst fra din bank, deres opgave er at sælge dig en service, (ordet bank"rådgiver" er bare et udtryk for en pervers markedsføring, banksælger er noget mere korrekt) du finder dig jo heller ikke i at din bilforhandler lige skal vurdere om han gider at sælge en bil til dig, vel! Så bare få sendt din ansøgning rundt til så mange banker som muligt og så ellers tag det bedste tilbud. Peder |
Hej Sørensen Jeg arbejder selv i bank! At du ikke har fået svar behøves på ingen måde at være ond vilje. Sandheden ligger højst sandsynligt i at der er travelt, rigtig travelt. Bankverdenen mangler idag folk pga. nogle prikkerunder nogle år tilbage. Det lyder som en syg forklaring, men det er sandheden at folk i stort set alle filialer løber rundt i dagligdagen for at nå det og så alligevel bliver nødt til at arbejde over. Hvis jeg var dig ville jeg nok ringe om en pæn påmindelse, det skader ikke. MVH Steinmejer |
Hej alle amino´er ![]() Jeg står i øjeblikket samme problemstilling med banken, og jeg vil her forsøge at belyse sagens gang hos mig. Jeg sidder en septemberdag og kigge på match-online m.fl. (Virksomheds køb og salg) og falder her over en virksomhed der virker spændende og ligger i mit lokalområde. Efter at have underskrevet en hemmeligholdelsesaftale for jeg tilsendt et egentlig prospekt på virksomheden - og denne falder øjeblikkeligt i min smag. Virksomheden er en mindre virksomhed med 5 ansatte og et i mine øjne godt indtjeningspotentiale. Jeg får hurtigt aftalt et møde med virksomheden, og besøger virksomheden den 16. oktober, hvor jeg får udleveret detaljeret regnskabstal for de sidste 5 år, foruden oversigt over lønninger, leverandøraftaler m.m. Jeg går øjeblikkeligt på nettet, og finder her bl.a. start og vækst, startguiden og AMINO ![]() Jeg kan naturligvis ikke sige andet end at AMINO er klart det bedste ![]() Nå men efter at have fundet frem til den "normale" fremgangsmåde ved virksomhedskøb/generationsskifte går jeg straks igang med at lave en forretningsplan. Forretningsplanen var klar for 10 dage siden, da den endelige version var blevet læst igennem af min revisor. (Jeg har/havde en mindre udlejningsejendom i et ApS med 3 lejemål, derfor MIN revisor) Jeg fremlagde dette fredag den 24. oktober for min egen bank, og naiv som jeg var, kun for min egen bank (NORDEA) ![]() De kunne naturligvis ikke give et svar, faktisk sagde de at det tog mindst en uge at få sagen igennem deres kreditbevillingsproces. Allerede her fattede jeg mistanke til Nordea´s svar på sagen, og valgt derfor "allerede" mandag den 27. obtober at kontakte yderligere 2 banker, henholdsvis Arbejdernes Landsbank og "Lokal Bank". Inden jeg når til bankernes afgørelse vil jeg fremstille de økonomiske tal... Udlejningsejendommen er solgt og mit ApS har en kontant overskud på kr. 300.000 og ønskes brugt som holdingselskab. Prisen på virksomhedskøbet er oprindeligt kr. 1.75 mill. med er allerede nu forhandlet ned til 1,4 mill. Med andre ord har jeg brug for at låne kr. 1,4 mill minus overskuddet fra udlejningsejendommen kr. 0,3 mill., plus 0,05 mill til revisor og advokat, altså alt i alt et lån på kr. 1,15 mill. Ud fra mine budgetter, sammenholdt med virksomhedens tal for de sidste 5 år, kan jeg betale lånet tilbage på 4-5 år foruden selvfølgelig der er løn til mig selv + en buffer på 100.000 kr efter skat hvert år. Rent privatøkonomisk har jeg hus (Værdi 1,5 mill.), bil (120 t.kr.) og motorcykel (70 t.kr.). Huset er belånt ca. 85%, bilen og motorcyklen er betalt, og jeg har desuden ingen anden form for gæld/lån. Virksomheden er en service- og handelsvirksomhed med hovedvægten på salg/handel. Jeg er selv handelsuddannet, har arbejdet som 100% povisionslønnet sælger i 6 år, hvilket er gået meget godt. Et minus er måske at jeg "kun" er 26 år gammel. Nå, men tilbage til bankerne. NORDEA vente så tilbage i går eftermiddag med at de IKKE kunne finansiere købet, pga. at investeringen er for stor i forhold til min egen udbetaling, indtjeningspotentialet i virksomheden er for lille i forhold til prisen, og min erhvervserfaring i branchen er for lille. ARBEJDERNES LANDSBANK var jeg så til møde med i går, hvor de allerede på mødet var positive og sagde at projektet var godt og det ville de godt gå med ind i, de ville vende tilbage på tirsdag med hvilke renter og priser de havde forestillet sig. " |
Fik lige set nogle af de andre indlæg. Det er altså noget pladder det med at når det kun er 150.000 så får man dem smidt i nakken. JA, det gør man i en internetbank, men i den virkelige verden (en fysisk bank) gør man altså ikke. Låner i selv 150.000 ud uden at blinke med øjnene? - Det gør vi sku ikke hvis historikken ser skidt ud og man ikke tror på projektet. Det kan godt være internetbankerne ser gode ud fint nok. I skal bare huske følgende, check ÅOP - dernæst hvilken kurs der udbetales til (en ny smutvej, som jeg kort har fået det gengivet ikke er med i ÅOP ), overvej hvilken rådgivning I får OG DEN VIGTIGSTE DEL overvej til sidst hvorfor det er så let at låne pengene. Man er naiv at tro internetbankerne ikke skal tjene penge, deres måde at dække sig ind risikomæssigt sker bare når det er gået galt. Man låner ud og går det galt er de langt hurtigere til at sende til inkasso end vi er i de fysiske banker. Der er her forskellen opstår. Tror vi på projektet er vi i langt mere flexible og behjælpelige/tålmodige inden vi rykker ud med bål og brand. "OK tænker jeg bare, jeg har nedjusteret helt vildt og kan betale min egen løn efter et år, tænker de kun på at tjene penge på mig!! Min risiko var størrer før!.." - Det er et godt bud, en bank er jo også en forretning. MVH Steinmejer |
Sjovt nok var det min egen bank (Nordea) der godt ville låne mig penge mod en næsten 100 % garanti. Nu hvor der ikke skal stilles garanti (lånebeløb 100-150000), er jeg pludselig ikke interessant mere.. Jeg må sige at jeg er lidt skeptisk over den rådgivning jeg får fra egen bank. Danske bank som jeg nu har en MEGET posetiv tilkendegivelse fra, ser mulighederne og har jo også vurderet samme tal! Men eftersom jeg ikke er kunde hos dem nu, kan de jo komme til at tjene penge på mig.. Min rådgiver fra Nordea sagde mere eller mindre at jeg og min familie var bedst tjent med at have et "lønslavejob". Det giver en fast indtjening ja, og faste månedlige afdrag til banken!!! Noget andet er jo også hvilken rådgiver man har kontakt med, 2 rådgivere i samme bank kan jo have hver sin holdning til et projekt.. |
Præcis det samme sagde min sælger ![]() |