Jeg undskylder mit måske lidt dumme spørgsmål... men jeg fik altså lige lyst til at blande mig i denne meget spændende tråd. Vil det så sige at indleverer man en ansøgning med en 12 måneders virkningskraft og den givne prioritetsdato, og ikke betaler gebyret foreløbig, men til gengæld indleverer samme ansøgning med ny prioritetsdato efter 11½ måned... kunne slippe for gebyret.... Jeg tænker bare at betaler man ikke gebyret, hvordan kan prioritetsdatoen så have relevans? Hvis man nu har mellem 100-200 gode idéer hvoraf 20 måske har virkelige gode chancer.... så bliver det jo lidt dyrt med alle de patentansøgninger :) |
TV 2 søger opfindere og iværksættere "Danmarks Bedste Idé"
it-eksperten Preben Mejer og Martin Thorborg fra SPAMfighter, er åbent for alle idéer, men kun de bedste går videre - og kun den allerbedste vinder den kontante hovedpræmie, der kan hjælpe med at føre projektet ud i livet. " Hm interessant ! -Du er jo dommer i programmet! Som dommer i programmnet og som virksomhedsleder må du også vide, at såden nogle programmer (big brother, robison, hyret eller fyret eller f.eks den gode ide), kan også skade en virksomhed/organisation mere end det kan gøre gavn. 15 minutes of fame er sjældent godt fordi når din tid er gået så er du glemt. Men du får jo god PR af at være i prorammet, men det er ikke sikkert, at det er de samme for alle deltagende. Som virksomhed riskikerer du også, at for resten af livet hænge på den forkerte stempel, samt at folk aldrig vil tage dig 100% seriøst. Du vil altid være kendt som "den der der vandt", og ikke fordi du driver en serøs virksomhed, plus de aspekter som alle andre folk allerede har skrevet om en denne tråd. Ved , at deltage vil du miste mere end du vil vinde. Hvis du vinder million så vil den ikke erstatte dit tab pga. af skaderfølger af deltagelse i programmet. (Og hvad med dem der taber? Det giver kun dårlig PR for de virksomheder i sidste ende) Jeg ville aldrig selv se seriøst på en person som søger 15 minutes of fame. Om det så er at bolle på åben skærm som big brother eller som i det her tilfælde, virksomhedsstart. Det kan godt være at det er en hurtig genvej, men genveje har jo som oftest det med, at blive de længste veje til slut. Hvis du starter en virksomhed så er det en viftig process, at starte fra scratch og følge hele lære processen med at bygge noget op, det er jo det som du senere kan trække på "when the bad times comes by". Det er jo også i denne process som du får afprøvet/får din svar på om du er egnet som persom til, at være din "egen chef" og drive din egen virksomhed. Det er der jo ikke alle der er. Derfor er der en dårlig ide, at deltage af den grund alene da du vil gå fra 0 til alt på 0.5 sec. men uden nogen som helst erfaring i, at drive en virksomhed. Jeg vil anbefale folk at ikke deltage af grunder nævnte i denne tråd. 15 minutet of fame=rest of your life in shame! |
|
Kaliebe du er velkommen, at tilmelde dig men du skal ikke komme og brokke dig hvis det ikke går som du havde tænkt dig........... |
Hej, Jeg forstår, at TV 2 snart skal til at lave et program omkring opfinderi og iværksætter og er enig med dem , der maner til forsigtighed. Det er lidt a´la Robinson og når man så ved at dem der deltog i dette program har haft nogle problemer, som de ikke havde forudset da de tilmeldte sig konkurrencen såøhhh.............. Iøvrigt tror jeg heller ikke man kan uddanne sig til iværksætter men det er nærmere tilfældigheder, der gør at nogle sætter gang i noget nyt da det er almindeligt menneskeligt, at man gerne vil "have gang i noget" - for nogle er det mere udpræget end for andre og gudskelov for at vi mennesker er forskellige. Med venlig hilsen : Jesper Boesen Nielsen |
whatever >> Jeg er stadig ikke enig med dig. Det du siger er stadig 100% baseret på egne og venner/bekendtes antagelser, holdninger og personlige meninger, og har ingen rod i konkrete eksempler - kun i, at "Hr og fru Danmark er for dumme til at kunne sætte sig ind i min virksomhed".. Hvis jeg ellers boede i Danmark, ville jeg skam også kraftigt overveje at tilmelde mig - men nu har vi vores selskab, og jeg min bopæl i New Delhi, så den går nok desværre ikke. |
Nævn en deltager fra et af disse 15-minutes-of-fame underholdningsshows som er husket/kendte for hvor gode de er og ikke for, at det var ham/hende der vandt/tabte? Men som sagt tideligeligere: Du er velkommen, at tilmelde dig men du skal ikke komme og brokke dig hvis det ikke går som du havde tænkt dig........... |
Dato: 03-02-2007 11:06:56 Forfatter: sue.dk Jeg undskylder mit måske lidt dumme spørgsmål... men jeg fik altså lige lyst til at blande mig i denne meget spændende tråd. Vil det så sige at indleverer man en ansøgning med en 12 måneders virkningskraft og den givne prioritetsdato, og ikke betaler gebyret foreløbig, men til gengæld indleverer samme ansøgning med ny prioritetsdato efter 11½ måned... kunne slippe for gebyret.... Jeg tænker bare at betaler man ikke gebyret, hvordan kan prioritetsdatoen så have relevans? Hvis man nu har mellem 100-200 gode idéer hvoraf 20 måske har virkelige gode chancer.... så bliver det jo lidt dyrt med alle de patentansøgninger :) Hej Sue, Lad os antage at du har en ide der er så god, at der er nogen der vil vide mere om den - så kan du f.eks. få denne til at underskrive en NDA (hemmeligholdelsesaftale) NDA'er findes på nettet i diverse standardudførelser eller kan købes hos en advokat - prislejet afhænger af kvaliteten, desuden har advokatens omdømme stor indflydelse på både prisen og den respekt der er for at overholde det skrevne ord i NDA'en. Altså en NDA fra et stort advokatfirma til f.eks. 10.000 kr kan sikrer dig bedre end en NDA til 500 kr fra en lille advokat. Alternativt kan du indgive en patentansøgning via HHH metoder (beskrevet flere gange tidligere i denne tråd) Denne patentansøgning giver dig en prioritetsdato der dokumenterer hvornår du havde din ide. Lad os så antage at mødet med den interesserede ikke bliver til noget, eller at du formår at omtale ideen uden at afdække følsomme informationer - så kan du for den sags skyld indleverer en ny patentansøgning når det passer dig bedre, f.eks. når du har råd til at følge den op med en egentlig PCT patentansøgning (foreløber for patentansøgninger i flere lande) Prisen er afhængig af arbejdets omfang, men løber meget nemt op i 100.000 kr. Man kan selvfølgelig altid lægge sag an mod en krænker af en NDA, det er dog ikke det samme som at vinde sagen og retssager koster penge - mange penge. Derfor er det bedre at være på forkant, enten via en patentansøgning eller en NDA, der via et stort advokatfirma giver en vis garanti for at underskriver får ørerne i maskinen hvis de krænker den. Med venlig hilsen Lars C |
Tusind tak for svar - og undskyld jeg blander mig med spørgsmål lidt udenfor kat. Men hvis jeg så forstår det ret - så kan en NDA aftale og en god advokat næsten gøre det ud for en patentansøgning? P.s. Spændende tråd ellers - og selvom det nye program bliver haglet ned, må jeg være ærlig og sige at jeg nok er den første der sidder foran skærmen på en pude med næsen trykket op ad skærmen af nysgerrighed , når programmet går i luften. ;) |