Jeg er ved at prøve en dandomain demo shop af og jeg har lagt mærke til at i den ordrebekræftelse kunden for til sendt på mail står der under Reklamation følgende:
Eventuelle fejl eller mangler ved levering fra [firma], skal påberåbes i rimelig tid efter, at du har opdaget fejlen. Det en din pligt at angive og på forlangende vise, hvordan fejlen eller manglen ytrer sig. Hvis du opdager en fejl, skal du hurtigt rette henvendelse til [firma]. Du kan som udgangspunkt kun klage over fejl, der viser sig senest et år efter du har fået varen leveret. For varer med begrænset holdbarhed, er din klagemulighed afgrænset af den holdbarhedsperiode, [firma] har stillet dig i udsigt.
Jeg er bare lidt usikker på dette "Du kan som udgangspunkt kun klage over fejl, der viser sig senest et år efter du har fået varen leveret."
Det er egentligt ret enkelt: købelovens regler er ufravigelige og så kan man jo skrive alt det ævl man lyster, - det holder ikke en meter.
Det er sørgeligt at se, at driftige erhvervsfolk der benytter muligheden for at starte en webshop under de fordelagtige betingelser en sådan shop giver i nutidens erhvervsklime, i den grad skal holdes for nar med noget så ubehjælpsomt.
Det kan være nok så fint med omtale i erhvervssammenhænge, og man kan jo virkelig gøre knuder på sig selv for at få sådan en slags omtale, og så vupti, - et klik og man er totalt til grin.......
Sørgeligt, men sådan skal branchen åbenbart til evig tid insistere på ikke at blive taget seriøst.
Det er egentligt ret enkelt: købelovens regler er ufravigelige og så kan man jo skrive alt det ævl man lyster, - det holder ikke en meter.
Det er sørgeligt at se, at driftige erhvervsfolk der benytter muligheden for at starte en webshop under de fordelagtige betingelser en sådan shop giver i nutidens erhvervsklime, i den grad skal holdes for nar med noget så ubehjælpsomt.
Det kan være nok så fint med omtale i erhvervssammenhænge, og man kan jo virkelig gøre knuder på sig selv for at få sådan en slags omtale, og så vupti, - et klik og man er totalt til grin.......
Sørgeligt, men sådan skal branchen åbenbart til evig tid insistere på ikke at blive taget seriøst.
/Mchael
Hehe, og hvad har det præcist af relevans til hans spørgsmål?
Jeg er bare lidt usikker på dette "Du kan som udgangspunkt kun klage over fejl, der viser sig senest et år efter du har fået varen leveret."
Skal det ikke være 2 år.?
Jeg tror det er fordi bevisbyrden bliver svært efter 1 år.. Det er noget med at bevisbyrden pålægger dig at bevise at det ikke er en berettiget fejl indenfor de første 6-12 måneder, efter 6-12 måneder skal KUNDEN bevise at det er en fejl på varen.. Ved f.eks. et TV vil meget få privatpersoner kunne bevise at en fejl som fremkommer efter 14måneder, f.eks. hvis en komponent på et print kort går i stykker, ikke er selvforskyldt..
Der er også den mulighed at de i deres mail mener ved B2B.. Der er ofte kun 12måneders garanti hvis du køber f.eks. en computer af en IT leverandør hvis du ikke tilkøber en serviceaftale.