Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-moms, revision for I/S, indkøb for kunde og lønsumafgifter

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er helt indviduelt om man bruger den ene ordning eller den ordning, ligesom man også kan foretage forskellige skattemæssige afskrivninger.

Mvh

Per

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedrørende regnskabsprogram: e-moms og e-conomic er grundlæggende forskellige. Du har ret i, at e-moms er lettere at gå til, men det skyldes bl.a. at der er noget funktionalitet, der ikke er der. e-moms er præcist, hvad det lover: Et faktureringssystem, hvor du også kan få beregnet din moms. Men kun, hvis momsen er helt enkel, og hvis du ikke køber eller sælger varer eller ydelser i udlandet. e-conomic (og SummaSummarum og SALDI og Aesiras og næsten alle de andre økonomisystemer) kan klare momsen, også hvis du skulle købe et stykke software i England eller en bog i Tyskland.

Herudover er så vidt jeg kan se (ret mig, hvis jeg tager fejl) der ingen statusdel med. I hvert fald ikke som standard. Det betyder, at man ikke kan lave hele regnskabet i e-moms, altså opgøre virksomhedens aktiver og passiver.

e-moms er altså et handy og let tilgængeligt fakturerings- og momsafregningsprogram, hvor e-conomic og de andre, jeg har nævnet kommer hele vejen rundt, så man kan afslutte årsregnskaber i dem.

De bedste hilsner
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Tange:

Hej Rasmus

Jeres resultat andel hver især være på 50.000. I betaler i princippet personlig skat af de 25.000 i hæver (b-skat). Af de resterende 25.000 betales så 25% virksomhedsskat. For at gøre det endnu mere indviklet skal i af med 8% arbejdsmarkedsbidrag af de 25.000 i hæver først, men ikke af de 25.000 der betales 25% virksomhedsskat af.

Virksomhedsskatten er en form for aconto skat. Hæver I eksempel mere året efter end i tjener, vil de 25.000 kommer til fuld beskatning men de 25% i har betalt i skat bliver så godskrevet.

Skatten vil i 2010 udgøre ca. 40% af 23.000=9.200 + arbejdsmarkedsbidrag på 8% af 25.000= 2.000  og 25% af 25.000=6.250 ialt 17.450 minus personlige fradrag, personfradrag mv.

Mvh

Per

Hej Per,

Korrekt mig hvis jeg er forkert her:

Hvis resultatet er 100.000kr - så er hver deres andel 50.000kr.  Så vidt så godt.

Men som jeg I sin tid har fået forklaret det, så betaler de skat af de 50.000kr - og det er altså ligemeget hvor vidt pengene er hævet i virksomheden eller ej, da det er personligt ejet. Såfremt VSO ikke anvendes.

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg blander mig lidt i tråden, hvor jeg iøvrigt er helt enig med Per Yes

Det er dog sjældent en god forretning at anvende virksomhedsskatteordningen, hvis man ikke har en samlet personlig indkomst over topskattegrænsen. Dog kan høje erhvervsmæssige renteudgifter også være en fornuftig anvendelse af Virksomhedsskatteordningen, dog uden opsparet overskud, hvis der ikke udløses topskat.

Dette er skatteteknisk, hvorfor det kun kan anbefales at tage en revisor med på råd i.f.m. udarbejdelse af årsregnskab og personlig selvangivelse.

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Denni

Det er korrekt, hvis VSO ikke anvendes. Først AM-bidrag 8% og herefter almindelig indkomstskat som personlig indkomst.

Hilsen

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Enig - der skal selvfølgelig kigges på skattegrænser mv.

Der er nok heller ikke chancer for at vi bliver "arbejdsløse" sålænge der både er skattegrænser, fradrag og forskellige skatteordninger.

Mvh

Per

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Tange:

Hej Tonny

Enig - der skal selvfølgelig kigges på skattegrænser mv.

Der er nok heller ikke chancer for at vi bliver "arbejdsløse" sålænge der både er skattegrænser, fradrag og forskellige skatteordninger.

Mvh

Per

Yes

Hilsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Frederiksen:

Lad os igen tage bryllupsarrangør-eksemplet. Hvis en bryllupsrrangør skal indkøbe eksempelvis borddekoration til et bryllup, vil det så være mest hensigtsmæssigt at købe produktet til vores virksomhed, og derefter sælge det videre til samme pris? Eller blot modtage pengene "udenom" firmaet og klare indkøbene for kunden (er det lovligt?)

Ja - det er lovligt. Men alle ind- og udbetalinger skal registreres i bogføringsprogrammet, og det skal I endelig gøre, også fordi I så har al dokumentation klar, så der ikke bliver nogen uoverensstemmelse mellem jeres og kundernes regnskab.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 18. Feb 10
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Puuh, hele den her snak om skatteforhold er godtnok noget forvirrende! Jeg kan godt se, at jeg skal kontakte en revisor..

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Vedrørende regnskabsprogram: e-moms og e-conomic er grundlæggende forskellige. Du har ret i, at e-moms er lettere at gå til, men det skyldes bl.a. at der er noget funktionalitet, der ikke er der. e-moms er præcist, hvad det lover: Et faktureringssystem, hvor du også kan få beregnet din moms. Men kun, hvis momsen er helt enkel, og hvis du ikke køber eller sælger varer eller ydelser i udlandet. e-conomic (og SummaSummarum og SALDI og Aesiras og næsten alle de andre økonomisystemer) kan klare momsen, også hvis du skulle købe et stykke software i England eller en bog i Tyskland.

Herudover er så vidt jeg kan se (ret mig, hvis jeg tager fejl) der ingen statusdel med. I hvert fald ikke som standard. Det betyder, at man ikke kan lave hele regnskabet i e-moms, altså opgøre virksomhedens aktiver og passiver.

e-moms er altså et handy og let tilgængeligt fakturerings- og momsafregningsprogram, hvor e-conomic og de andre, jeg har nævnet kommer hele vejen rundt, så man kan afslutte årsregnskaber i dem.

Jeg må låne en masse bøger på biblioteket (min eneste gratis mulighed for at sætte mig ind i regnskab på en fornuftig måde), og tage den hårde vej igennem e-conomic ser det ud til. Du har nok ret i, at grunden til det er så let er nok at det mangler en del features..

Har fundet et regnskabsprogram til Mac, men det benytter dobbelt bogholderi som jeg må indrømme at jeg absolut ikke forstår noget af.

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Ja - det er lovligt. Men alle ind- og udbetalinger skal registreres i bogføringsprogrammet, og det skal I endelig gøre, også fordi I så har al dokumentation klar, så der ikke bliver nogen uoverensstemmelse mellem jeres og kundernes regnskab.

Super, klart at det er en god idé. Ville det være hensigtsmæssigt at oprette to konti i min kontoplan med navnene "Midlertidigt indkøb - køb" og "Midlertidigt indkøb - salg"?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I stedet for "Midlertidigt" bør du kalde det "udlæg kunder" og det indgår ved betaling som omsætning på lige fod med anden omsætning. Husk nu at tage dine evt. rabatter selv, og fakturere kunden for normalprisen.

Hilsen

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)