Hvis du er ikke momsregisreret kan du heller ikke være importør/eksport registreret men
derfor kan man alligevel importere varer også uden for EU. Du skal bare betale told og moms inden varerne bliver udleveret.
Hej Sam50
Jeg ved godt, at der er en del som importerer varer uden at være importørregistreret, men det er faktisk en overtrædelse af toldlovens § 29. Ifølge den skal enhver der "erhvervsmæssigt importerer varer" registreres ved SKAT.
Jeg synes da, at det en god og pragmatisk holdning, at en virksomhed kan foretage importer uden at skulle registreres. Der er jo f.eks. ikke grund til at skulle registreres, når der er tale om enkeltstående indførsler.
Problemet er når man kombinerer 50.000 kr's grænsen (og anser sig for momsfri) og foretager erhvervsmæssig import af varer til videresalg.
Der er en risiko for, at SKAT før eller senere vil reagere over de tilbagevendende importer af varer og dermed konstatere, at der sker erhvervsmæssig indførsel og at importøren skulle have været registreret og dermed, at varerne uberettiget er solgt momsfrit.
Mht. den besked ud har fået fra skat og erhvervspostcentret, så er det selvfølgelig den besked du har fået
.
Nu må du ikke misforstå mig - jeg forsøger ikke at være flabet. Men er du sikker på, at du rent faktisk har fået svar på netop dette spørgsmål: "Må jeg importere varer fra tredjelande til videresalg uden at være moms- og importørregistreret forudsat at min årlige omsætning er under 50.000 kr.".
Grunden til at jeg spørger er, at det jeg så mange gange (som konsulent) har været involveret i er sager, hvor virksomheden har ment den spurgte om ét, SKAT har troet der blev spurgt om noget andet (og svaret herudfra) og det "rigtige" spørgsmål var noget helt tredje.
Omvendt, hvis det er det du har spurgt om og SKAT har svaret "Ja" - så skal du jo bare være glad, så har du fået det der hedder en begunstigende forvaltningsakt. Men det er nu ikke gældende ret.
Vh
Lars