Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til regler om import af fiskegrej fra østlandene kina indoniesen div

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra odense
Tilmeldt 17. Feb 10
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

ok tak for det min min ven

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17

Sam50:

Dít svar er ikke rigtigt, du behøver ikke momsregistrese fordi du importerer vare uden for EU,
krav til momsregisrering hører sammen med omsætning og har intet at gøre med hvor du importerer varer fra.

Hej Sam50

Nu vil jeg ikke gå ind i en dybere ind i en lovteknisk diskussion om registreringspligt, men: Jo mit svar er rigtigt.

Og hvis jeg tager fejl, så skal jeg tilbetale min løn fra dengang jeg blev uddannet som tolder Smile

Vh
Lars

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 14:09

Hej Lars.

Jeg har snakket med skat og med erhvervspostcenteret hvor pakker kommer fra udlandet, og fik følgende svar:

Du skal kun momsregistrerers hvis din bruttoomsætning overstiger 50.000 kr.
Hvis du er ikke momsregisreret kan du heller ikke være importør/eksport registreret men
derfor kan man alligevel importere varer også uden for EU. Du skal bare betale told og moms inden varerne bliver udleveret.

Men hvis du er momsregistreret skal du være registreret importør/eksportør,
ellers får du ikke udleveret dine varer, hvis du eksporterer/importerer uden for EU.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:31

Sam50:
Hvis du er ikke momsregisreret kan du heller ikke være importør/eksport registreret men
derfor kan man alligevel importere varer også uden for EU. Du skal bare betale told og moms inden varerne bliver udleveret.

Hej Sam50

Jeg ved godt, at der er en del som importerer varer uden at være importørregistreret, men det er faktisk en overtrædelse af toldlovens § 29. Ifølge den skal enhver der "erhvervsmæssigt importerer varer" registreres ved SKAT.

Jeg synes da, at det en god og pragmatisk holdning, at en virksomhed kan foretage importer uden at skulle registreres. Der er jo f.eks. ikke grund til at skulle registreres, når der er tale om enkeltstående indførsler.

Problemet er når man kombinerer 50.000 kr's grænsen (og anser sig for momsfri) og foretager erhvervsmæssig import af varer til videresalg.

Der er en risiko for, at SKAT før eller senere vil reagere over de tilbagevendende importer af varer og dermed konstatere, at der sker erhvervsmæssig indførsel og at importøren skulle have været registreret og dermed, at varerne uberettiget er solgt momsfrit.

Mht. den besked ud har fået fra skat og erhvervspostcentret, så er det selvfølgelig den besked du har fået Smile.

Nu må du ikke misforstå mig - jeg forsøger ikke at være flabet. Men er du sikker på, at du rent faktisk har fået svar på netop dette spørgsmål: "Må jeg importere varer fra tredjelande til videresalg uden at være moms- og importørregistreret forudsat at min årlige omsætning er under 50.000 kr.".

Grunden til at jeg spørger er, at det jeg så mange gange (som konsulent) har været involveret i er sager, hvor virksomheden har ment den spurgte om ét, SKAT har troet der blev spurgt om noget andet (og svaret herudfra) og det "rigtige" spørgsmål var noget helt tredje.

Omvendt, hvis det er det du har spurgt om og SKAT har svaret "Ja" - så skal du jo bare være glad, så har du fået det der hedder en begunstigende forvaltningsakt. Men det er nu ikke gældende ret.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. May 07
Skrevet kl. 14:44

Kan godt være at det er mig der har forstået det forkert, men der står følgende på SKAT's hejmmeside:

"Du skal momsregistreres, så snart du regner med at sælge for mere end 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode. Du må altså ikke vente, til du har solgt for 50.000 kr." http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=208740&vId=202438&i=25#i208740

Hvis man ikke er momsregistreret kan man heller ikke være importør/eksportør registreret, men derfor kan man alligevel importere/eksportere varer udenfor EU, så længe reglen om de 50.000kr overholdes.

Tilmeldt 20. May 07
Skrevet kl. 14:47

Jeg har spurgt klart og tydeligt at varer importeret med hensyn til viderslag.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:50

Du har den halve sandhed - nemlig at der så er en regel i toldloven som så at sige sætter 50.000 kr.'s grænsen ud af kraft. Moms (og told) er ligesom grammatik - der er en masse hovedregler, og så endnu flere undtagelser.

Så kan der laves en lang diskussion om, om SKAT burde skrive det i vejledningen eller ej men den vil jeg holde mig ud af.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. May 07
Skrevet kl. 15:56

Hej Lars.

Jeg var også forvirret omkring reglerne ifm. momsregistrering, importør/exportør registrering
da det er det samme blanket som skal bruges til dette formål,  og derfor spurgte SKAT faktisk adskillige gange hvad skere der hvis jeg importører varer uden for EU med hensyn til vidersalg og er ikke moms, impørtør/exportør registreret da jeg omsætter for under 50.000 kr. og deres svar var at jeg får først varer udleveret nå jeg har betalt told og moms.

mvh.
sam50

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)