Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fornuftig rente?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 11. Oct 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Hvad skal et lån til opstart af egen (fysiske) butik koste? Jeg låner 300.000 - der fungerer som en kassekredit. Banken tager sikkerhed i huset ...

Hvad er en fornuftig rente?

På forhånd tak for svar.

Camilla Amtrup, PangDang, Svendborg.
Tilmeldt 14. Oct 06
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 12:49
Hej

hvis banken tager sikkerhed i dit hus - kan det måske betale sig at lave dit huslån om og få de 300.000 kontant i hånden istedet - så skal du jo ikke bruge en kassekredit

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 12:51
Jeg giver i øjeblikket 8,65% på min kassekredit uden nogen former for sikkerhed.

Jeg vil derfor mene at du skal noget længere ned, når de har sikkerhed i huset.

I firmaet har vi en rente, som er nogle procent lavere!

Tilmeldt 11. Oct 06
Skrevet kl. 13:39
Dato: 31-10-2006 12:49:22 Forfatter: shop-portalen.dk
Hej

hvis banken tager sikkerhed i dit hus - kan det måske betale sig at lave dit huslån om og få de 300.000 kontant i hånden istedet - så skal du jo ikke bruge en kassekredit

Hej, ja sådan kunne man jo også vende den. Men jeg vil så vidt muligt gerne holde min private økonomi ude.

Min intention er også at opstartslånet skal have så kort løbetid som muligt.

Fra Langeskov
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 14:28

Jeg har en privat kassekredit med sikkerhed i huset:

Trækningsret 150.000,00               rente 6%

Derudover har jeg en firmakassekredit (ApS) uden sikkerhed:

Trækningsret 1,5 mill.                     rente 7%

Tilmeldt 28. Jul 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 17:33
Hej Camilla

Jeg arbejder i en bank, så den skulle jeg nok kunne hjælpe med :-)

Hvis der er taget sikkerhed i dit hus kommer det an på hvor langt inde i belåningsværdien sikkerheden er!

Eks.

Belåningsværdi: 2 mio

Gæld til realkredit institut: 1 mio.

Banklån: 0,5 mio

Nyt lån: 0,3 mio

Her vil det lån ligge inden for:

1+0,5/2 * 100 = 70    1+0,5+0,3/2 * 100 = 90

Det nye lån ligger i dette eksempel altså fra 70-90% af belåningsværdien og derved er renten sat.

Havde du ligget indenfor eks.50-70% var renten lavere.

Derfor kan man ikke sige det så gennerelt.

Ligger du inden for de 80% (realkreditbelåning) vil jeg skyde på at du vil ligge på 5-6%.

Nogle banker kan så forhandle lidt om det halve procentpoint.

MVH

Steinmejer

Tilmeldt 11. Oct 06
Skrevet kl. 18:08
Hej Steinmejer

Takker.

Beskeden fra banken var 8% for de første 125.000, og derefter 9,5. Fik kaffen galt i halsen og skrev hurtigt tilbage. Tilbagemeldningen var at han alternativt kunne lave et boliglån på 6,75%. Det er ikke optimalt men bedre end deres alternativ. Men hvorfor så ikke bare tage skridtet og få omkonverteret lånet? Vi har en pæn friværdi ... 

Vores huslån er på 1 mio. Boligen er cirka 2 mio værd. Så vi ligger fint i forhold til belåningsværdien; formel jeg ikke kendte til før nu. Så tak for den.  

Jeg vil prøve at presse dem ned til 6%. Ellers tror jeg faktisk min far vil låne mig pengene til 5%.

Tak for svar.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 18:29
Det er vel i realiteten ikke muligt at holde privat- og firmaøkonomien adskildt, når du alligevel giver sikkerhed i huset?

Vi har en kassekredit på 500.000 i www.Nykredit.dk med sikkerhed i huset. Renten hér på 4,27% (gælder for alle - kan ikke forhandles) - de kalder den friværdikonto. For os var det, sammen med et regulær kreditlån, den billigste måde at finansiere iværksætterdrømmene på .........

Martin
Tilmeldt 28. Jul 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 18:29
Hej Camilla

Det lyder umiddelbart som en ret høj rente i forhold til den sikkerhed du giver.

Normalt vil en kredit ligge lidt højere rentemæssigt når det ikke er taget sikkerhed tilsvarende et lån hvor der ikke er taget sikkerhed fordi banken er bedre stillet ved sidstnævne.

Men når der er sikkerhed giver det ingen mening.

De ligger åbentbart stor vægt på at det er en kredit hvor man jo ikke afdrager, men omvendt kan man jo også få afdragsfrie lån.

En forskel på 2,75 procent point lyder umiddelbart hen i vejret.

Hvis du vil undvære flexibiliteten (ydelseshenstand optil 3 mdr. samt mulighed for ekstraordinære afdrag) i boliglånet og der alligevel skal tages sikkerhed i begge tilfælde ville jeg nok regne lidt på om det bedre kan betale sig at optage lånet i realkreditinstitutet.

Nu kender jeg ikke din bank, men det kunne jo være det gjorde renten billigere på boliglånet ;-)

Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:16
Hej Camilla

Du er i de overvejelser som de fleste selvstændige står overfor - nemlig hvordan skaffer man sig likviditet? Og som så mange andre, henvender du dig hos banken som typisk nok forsøger at sælge dig penge til en uanstændig høj rente - du stiller sikkerhed for pengene og derfor bør renten naturligvis være langt lavere end de 8-9,5% du er blevet tilbudt. Du bør under ingen omstændigheder betale mere end 5,5%. Lektionen er her endnu engang, at banker er ikke til for dig. De er en forretning der forsøger at tjene mest muligt på dig. Husk det og ager derefter!

Nu er du så heldig at have en ejerbolig med friværdi som ikke er helt ubetydelig(hvis priserne da ellers holder?). Men som udgangspunkt har du kun belånt din ejendom med 50%(husk at tjekke om du betaler bidrag i forhold hertil - kreditforeningen gør ikke af sig selv, dig opmærksom på, hvis du betaler for meget) og har derfor mulighed for at belåne helt op til 80% med et realkreditlån. Det skulle dække det du har brug for.

Banken har tilbudt dig en boligkredit?! Nu ved jeg jo ikke hvilken bank du anvender men er den tilknyttet en kreditforening, bør du spørge din såkaldet rådgiver, hvorfor han/hun ikke anbefaler dig at optage et større kreditforeningslån. Det burde han/hun have gjort!!

Et kreditforeningslån indeholder en række fordele som et banklån(boligkredit, prioritetslån, kreditlån) ikke kan tilbyde og bør være den første kilde til finansiering, enhver iværksætter med fast ejendom søger. Vel og mærket hvis du vælger de rigtige lån og går i en stor bue uden om rentetilpasningslån og andet bras.

Illusionen om at du  kan adskille privatøkonomi og virksomhedsøkonomi er smuk - men en illusion. Hvis du ikke stiller sikkerhed vil du som minumum skulle hæfte personligt. Og så er du lige vidt. At låne pengene fra familie vil jeg altid være meget varsom med - ikke mindst hvis man selv har formue. Så er det lidt "kedeligt" at nyde godt af andres velvilje for at undgå risiko. Risikovillighed er et grundvilkår som selvstændig.

Spørgsmålet er derfor ikke, hvordan du undgår risiko ved kapitalfremskaffelsen men derimod hvordan du minimere den og samlet økonomisk(privat/erhverv) får det bedste udgangspunkt.

Der er også stor forskel på de forskellige kreditforeninger mht. egnethed for iværksættere. Husk på, at boligens friværdi er din egen kassekredit og din bedste bankforbindelse, overhovedet. Men ikke alle kreditforeninger er lige fleksible og egnede. Når jeg læser herinde på Amino kan jeg se, at det faktisk er meget få som er opmærksomme på kreditforeningsvalget i relation til iværksætteri(NOTE måske jeg skulle afholde et foredrag herom).

Det er også helt tydeligt, at valg af lån og de deraf forskellige muligheder valgene tilbyder i form af sikkerhed og indtjening, er der nogen usikkerhed omkring.

Altså - lad dig ikke narre til at tro banken er til for dig, din fars penge har det bedst i hans lommer og brug din "egen" bankforbindelse - boligen - først og fremmest.

Med venlig hilsen

Poul Stubkjær

Dato: 31-10-2006 12:28:11 Forfatter:Camilla Amtrup
Hej

Hvad skal et lån til opstart af egen (fysiske) butik koste? Jeg låner 300.000 - der fungerer som en kassekredit. Banken tager sikkerhed i huset ...

Hvad er en fornuftig rente?

På forhånd tak for svar.

Partner i RealRåd A/S

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)