Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejer at starte en virksomhed i en begrænset periode?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Gram
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Da jeg snart er færdig med min ungdomsuddannelse, og derved er mellem uddannelser (muligvis i et år eller to), overvejer jeg at starte en lille supportvirksomhed op. Formålet er, at reparere/fejlfinde på de lokale maskiner i området.

 

Problemet er dog, at jeg er lidt usikker omkring det - hvis jeg starter virksomheden op, og senere sælger et produkt, f.eks. noget hardware til udskiftning, skal jeg vel yde support dertil, hvis det skulle vise sig at være fejlbehæftet - og det er jeg jo ikke i stand til, hvis jeg lukker virksomheden ned efter et år eller to? Kan det så overhovedet betale sig, at starte noget op?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten.

Ja det er lidt et dilemma du står i for ifølge købeloven http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/ har (så vidt jeg har forstået) kunden ret til inden for 2 år, efter købsdato ret til at få produktet repareret hvis det skulle gå i stykker.

Og eftersom du kun vil køre virksomheden i 2 år, vil jeg ikke mene det kan betale sig.

Men på den anden sige, hvis du har tid og overskud i takt med din uddannelse, kan du vel godt reparere et par produkter, alt efter hvor meget du regner med at sælge.

Men personligt vil jeg ikke starte noget op, vil måske springe på uddannelsen med det samme og derefter starte op, men det jo dit valg :-)

Fra Gram
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er noget af et dilemma. Jeg kan dog også tilføje, at IT er min interesse, som jeg håbede på at kunne tjene lidt penge på - men min uddannelse bliver dog i et helt andet felt, med kunst og litteratur - så at opstarte virksomhed efter endt uddannelse bliver dog ret svært. At starte virksomheden hvor jeg bor nu, og videreføre den til min kommende bopæl bliver også svært, da jeg skal flytte over 100 km.:(

 

Men er det så muligt, at henvise kunden til en anden virksomhed, hvis et produkt skal udskiftes (f.eks. at kunden kan købe produktet andetsteds, men jeg kan udskifte det - så tjener jeg jo ikke på selve produktet, kun serviceringen?)

Og hvordan er det med installation af software? Gælder købeloven også dér? Hvis jeg f.eks. installerer Windows på en maskine, er jeg så også tvunget til at servicere den maskine i de næste to år?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan jeg godt se, det bliver det jo ikke ligefrem nemmere af.

Men ja, du kan selvfølgelig henvise kunden til at købe produktet et andet sted, men tror faktisk også godt du må købe produktet for dem hos en anden forhandler og så er det vel stadigvæk firmaet du købte hos, der står for garantien, så hvis der bliver noget henviser du bare kunden til firmaet hvor du købte produktet.

Det med servicering af software, kan jeg desværre ikke hjælpe med.

Men læste at EU ville indføre en 2 års garanti på software, men hvorvidt den er blevet indført har jeg ingen idé om.
Men jeg kunne forestille mig det er som med fysiske produkter, at det er selve producenten der skal yde en garanti på produktet.

Men med software er jeg lidt på bar bund.

Men et godt råd er vel at ringe til forbrugerstyrelsen eller hvor man nu lige skal rette henvendelse og så få det helt nøjagtige svar :-)

Tilmeldt 26. Mar 09
Indlæg ialt: 964
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

KarstenK:

Og hvordan er det med installation af software? Gælder købeloven også dér? Hvis jeg f.eks. installerer Windows på en maskine, er jeg så også tvunget til at servicere den maskine i de næste to år?

Nu har jeg ikke styr på det i forbindelse med købeloven, men med hensyn til Microsofts support, så er det dig der står for support hvis det er OEM produkter du installerer, hvorimod det er Microsoft der leverer support på retail-udgaver.

Men det bliver da spændende at se hvad der kommer til at ske på området. Problemet er jo at software er en temmelig kompleks størrelse, sådan at forstå at noget software kan få andet software til at fejle. Og hvis man ikke kan identificere hvad der får hvad til at fejle, hvem sidder så med supporten ? Er det leverandøren af software A eller B - eller måske C der leverede systemet ? Det kunne jo også være malware der gjorde systemt ustabilt - og hvem skal så betale for en diagnosticering indenfor garantiperioden ?

Slutbrugeren vil jo i mange tilfælde sidde med en oplevelse af at det er systemet der ikke fungerer og kontakte C - mens det sagtens kan være A, B eller brugeren selv der er årsag til problemerne.

Men det kan jo være at der er nogle systemleverandører her på Amino der kender svaret....

mvh

Jan

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Kjeldsen:

Ja det er lidt et dilemma du står i for ifølge købeloven http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/ har (så vidt jeg har forstået) kunden ret til inden for 2 år, efter købsdato ret til at få produktet repareret hvis det skulle gå i stykker.

Undskyld men du bør nok lige sætte dig ind i lovgivningen inden du udtaler dig om 2 års garanti. 

Ved Handelskøb (B2B) er man ikke bundet af en 2 årig garanti såfrem andet er aftalt.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn.

Nu får vi jo ikke og vide det er B2B, det kan vel ligeså vel være B2C, og hvis det er B2C så gælder købeloven vel? :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Kjeldsen:

Hej Ravn.

Nu får vi jo ikke og vide det er B2B, det kan vel ligeså vel være B2C, og hvis det er B2C så gælder købeloven vel? :-)

Hej Rasmus

udfra formuleringen antog jeg at der var tale om B2B , men du har ret der kunne også være tale om B2C.

Købelovens bestemmers vedr. garanti er ufravigelige når der er tale omB2C men ved B2B kan de fraviges såfremt andet er aftalt.

Mvh

Ravn

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det vidste jeg ikke mht. til B2B, troede egentlig også der var en form for fast garanti på det område.

Tak for det, så lærte jeg lidt idag også :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)