Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

internetannoncering - eniro.dk - erfaringer ??

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Alle

Min far - som ikke lige er den stærkeste til internet - er blevet kontaktet af en super venlig ung mand fra eniro.dk som tilbød ham rådgivning omkring annoncering på eniro.dk - under deres Firmasøg.
 
Ideen er som De gule sider, brugeren søger på et ord: "kørelære" - og hvis han køber en annonce (kr. 3500 for 12 mdr.. inkl. 5 søgeord, weblink, infoside, billedegalleri) - vil han blive vist før dem der ikke har købt.
 
Jeg har tjekket FDIM og kan godt se eniro.dk er meget besøgt, men er der nogen som har erfaringer med eniro.dk?
 
// God søndag
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, Eniro er en af de største portaler i Danmark. Jeg arbejdede selv derinde, som chef for søgemaskinen, dengang den hed Kvasir. Så udbredelse har de. Jeg kender dog ikke deres aktuelle tal på de søgninger der returnerer Firma-søg resultater.
 
De fleste søgeannoncer afregnes i dag på en pris pr. klik (PPC) - Eniro vælger så en fast pris for hele året. Det er således dig der gamler med den volumen du køber, for den kender ingen på forhånd med sikkerhed. Jeg ville dog udbede mig nogle tal fra dem (på skrift) på hvor mange der søger på de ord du køber og hvor høj klikraten er. Derudover ville jeg undersøge nærmere hvor mange andre annoncører de har på de ord - det er nemlig, såvidt jeg kan se, fortsat kun de tre øverste (og hvem er det?) som vises på første søgeresultatside, og alle erfaringer fra andre søgemaskiner viser at det kun er en lille brækdel der nogensinde kommer videre til side 2.
 
Så, med andre ord: Det er ligegyldigt at Eniro er stor, hvis der ikke er nogen der ser jeres link eller i øvrigt klikker på det.
 
> venlig ung mand fra eniro.dk som tilbød ham rådgivning omkring annoncering på eniro.dk
Hehehe, ja det er ligesom når banken ringer og vil rådgive. Det er godt at det var en flink mand men lad os nu være ærlige og kalde ham en sælger - ligesom dem nede i banken. Det er altså lidt komisk når sælgere kalder sig "rådgivere" :)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg havde en sælger fra Krak i røret forleden.
Hun sagde at hun havde en registrering på os og til det svarede jeg, øhhh, det var jeg ikke klar over.
Hun sagde at det havde alle og jeg manglede et link til min hjemmeside hvis jeg ville have besøgende til den.
"Fint nok, kan jeg betale pr. klick"? og der var svaret som forventligt nej.
Hun spurgte så om vi da ikke vbrugte vores website forretningsmæssigt og det kunne jeg jo kun svare bekræftend på, men at vi altid afregnede pr. klick eller som procent af omsætningen. Hun blev nu så sur at hun spurgte om deres optagelsen af os overhovedet betød noget for mig og jeg svarede "egentlig ikke".
Nu blev hun rigtig sur og sagde: "Jamen så sletter jeg jer bare helt" og det kunne jeg kun svar "nå" til.
Så nu er vi ikke at finde på Krak mere

Mærkelig sælger vil jeg sige....

Dbh Martin
Fra Vordingborg
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 201
Fra  Peak Production Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er også godt træt af sælgere fra de store aktører på nettet. Min erfaring er at man kommer til at betale en utrolig høj klik-pris hvis man køber deres "gode tilbud" - de spiller på deres størrelse og mener at de dermed kan tage en høj pris pr. klik.

For et par måneder siden prøvede jeg at annoncere i et stort medies nyhedsbrev (hvad jeg normalt afstår fra, men nu skulle det prøves) - det var et sidste øjebliks tilbud og der var ikke tid til de store studier af deres klik-rater mv. MEN klik-prisen blev tæt på 100 kr. !!! Hvis jeg havde betalt den normale pris var klik-prisen blevet næsten 140 kr.... En skræmmende oplevelse...
 
Jeg ved af erfaring at den reklame-tekst der blev vist i nyhedsbrevet normalt genererer pænt mange klik og nyhedsbrevet skulle ramme den rigtige målgruppe.
Så det skulle altså være en perfekt sammensætning, men nej. Prisen for denne placering var altså ikke afstemt med virkeligheden og det er lige det man skal holde godt øje med.
 
Så pas på derude...
 

Altid tusindvis af gode tilbud på www.shopup.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, de sælgere er sgu mærkelige! :)

Man skal nok huske på, at mange af disse annoncesælgere kommer helt uden baggrund og det eneste de ved om branchen er den ensidige undervisning de har fået af dem de sælger for, så de tror fuldt og fast på at lige netop deres produkt er det bedste i verden. Mange gange er det det bare ikke og det er så vores opgave, som indkøbere, at gennemskue dette.
 
Sure sælgere kan man ikke bruge til så meget - andet end, at det kan være meget sjovt at drile dem lidt, hvis man ikke har så travlt.
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes også Krak er nogle underlige fisk.
Jeg skulle have smidt en kunde på Krak/Eniro osv., og droppede en mail med en forespørgsel til Krak. Kunden havde hyret mig til at ordne tingene da vedkommende ikke selv ville bøvle med det, så jeg gjorde Krak opmærksom på at det var mig alle detaljerne skulle aftales med.

Da de to dage efter jeg havde sendt mailen reagerede på den, var jeg desværre ikke at træffe før ved 13-14 tiden den pågældende dag. Krak var åbenbart så utålmodige at de bare selv kontaktede kunden og skyndte sig at sende ham ordrebekræftelse og faktura, og altså direkte ignorerede det jeg havde bedt dem om.

Flot sælger siger jeg bare, han kunne ikke vente 3-4 timer fra da han forsøgte at kontakte mig. Bagefter beklagede han overfor mig men forsvarede det med at min kunde gerne ville på før påske... Rigtigt nok ville min kunde naturligvis på snarest muligt, men det havde jeg ikke nævnt noget om i min mail så det havde han ikke vidst på forhånd :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, Sune, den slags sker mange steder i branchen - og ofte hos de største som lader til alt for tit af lide af sygdommen "Virksomheder der annoncerer hos os er VORES kunde - uanset om de har valgt en bureau til opgaven!"

Jeg var i August inviteret til at tale på en konference (SES) i San Francisco hvor der netop var fokus på forholdet mellem os (agencies og rådgivere) og søgemaskinerne. Søgemaskinerne var også inviteret til denne session, men valgte ikke at deltage (i panelet, men de var blandt publikum!). Undertegnede, såvel som de tre andre talere i panelet kunne alle berette om mange konkrete, og ret groteske, situationer, hvor søgemaskinerne går bag om ryggen på os - os der kom med kunden, og forsøger at sælge direkte, eller "rådgive" om hvordan en aktiv kampagne kan gøres bedre.
 
En af paneldeltagerne kunne berette om hvordan Googles sælgere gennem et stykke tid have forsøgt at sælge flere ord og listninger til en af deres meget store kunder - bag om ryggen på dem. Kunden tjene på det tidspunkt ca. $2,5 millioner om ugen via deres annoncering i Google. Kunden fortalte naturligvis deres bureau (som taleren kom fra) om Googles forslag. Bureauet sagde de ikke var gode, men kunden valgte til sidst at tro på Google. Man skulle jo mene at Google ved hvad der er bedst i Google, right? WRONG!
 
Efter implementering af Googles forslag ændredes fortjenesten (forskel mellem annoncepris og indtjening) på $2.5 millioner om ugen til et TAB på ca. $1 million om dagen! Om DAGEN! Det er sgu en fed rådgivning, hva?
 
Der var mange andre gode eksempler på de negative effekter, der ofte opstår som følge af søgemaskinernes aggresive fokus på direkte salg, frem for at erkendte værdien af det som gode agencies og rådgivere laver. Men måske er det lige netop vores kvalliteter de ikke kan lide?
 
En af paneldeltagerne kunne berette om en højt placeret søgemaskine-representant der brokkede sig over at vi er for effektive! Markedsføring i søgemaskiner er over 10 gange så effektivt som f.eks. TV set i forhold til ROI/ROAS. Representatanten bad om, om vi da ikke bare kunne gøre det lidt dårligere - ikke nødvendigvis så dårligt som TV, men bare lidt dårligere. Ideen med dette skulle være, at kunderne i dag faktisk tjener for meget på deres markedsføring i søgemaskinerne. Hvis vi gjorde vores arbejde lidt dårligere ville de stadig tjene mere end på de fleste andre medier og dermed, sandsynligvis, blot ende med at øge budgetterne. Og det ville denne representatant (og med garantoi også flere) meget gerne have.
 
Og så spørger jeg lige igen: Hvor er du som kunde mest tryg? Ved direkte køb hos søgemaskinerne, som har direkte modsat rettede interesser med dig, eller hos en uvildig rådgiver eller kompetent medieburau?
 
For mit eget vedkommende er ovenstående, og mange andre forhold det der gør, at jeg har valgt IKKE at indgå formelle samarbejder med søgemaskinerne. Jeg snakker jævnligt med dem, men jeg indgå ikke samarbejder hvor jeg bliver tvunget til at stå på deres side. Det er der nogle der gør. Jeg mener at min opgave er at stå på kundens side - 100%
 
Således mener jeg, på nuværende tidspunkt, at et "stempel" fra f.eks. Google om at man er "autoriseret" (det som Google kalder "Qualified Google Advertising Professional") skader mere end det gavner. I de Google kontrakter jeg har set garanterer man (som agency) f.eks. at man aldrig vil gå imod Google i en eventuel retsag mellem en af dine kunder og Google! Min advokat (Von Haller) mener Google får svært ved at håndhæve et sådan kontraktigt forbud, hvis din kunde gerne vil have dig til at vidne i en sag mod Google, men det er altså det der står i de kontrakter jeg har set. Under alle omstændigheder står det helt klart, at søgemaskinerne forventer at du er mere loyal overfor dem e
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var da også fuldstændig grotesk, i sær når man taler i så store størrelser, men det taler vel kun for at benytte tredjepartskonsulenter der ikke har interessekonflikter, hvilket f.eks. de Google certificerede jo tilsyneladende vil have ud fra de kontraktforhold.

Ret så ironisk når en certificering typisk skulle være med til at skabe tillid :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

> Ret så ironisk når en certificering typisk skulle være med til at skabe tillid :)

Jamen, det gør den også. Spørgsmålet er bare til hvem :)

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Konklusionen må vel være at det er en klar fordel at benytte et bureau til at lave en komplet kampagne?

Kender I til nogen bureauer her i DK der giver denne omtalte uvildige rådgivning, og dækker alle medier, for så ville det vel være enormt relevant lige at få smidt dem op her...
 
Udbyder du denne service Mikkel, eller holder du dig til at gøre det på den costfree-search-way ... Altså ren søgemaskineoptimering?
Side 1 ud af 2 (14 indlæg)