Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg momsregistreres eller ej?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ret ny herinde, men et indlæg skal jo være det førsteWink

Jeg har planer om at starte en lille biks hvor jeg syr stofbleer (og hvis nogen tænkerConfused, så er det faktisk ret stort). Men i og med jeg selv skal sy dem sætter det for det første begrænsninger på hvor mange jeg kan nå at lave overhovedet. Ren omsætningsmæssigt tror jeg ikke jeg kommer over de 50000,-

MEN:

Jeg er også nødt til at købe stofferne i udlandet (de kan på ingen måde købes i DK) - både UK og US - evt også Norge eller Finland. Jeg kender godt til told/momsregler som privat, men jeg er i tvivl hvordan det fungerer når det er materialer jeg køber for at tjene på det. Og er jeg så nødt til at være momsregistreret..?

Så kunne jeg også godt tænke mig at vide om der vil være nogle andre fordele for mig ved at være momsregistreret, hvis jeg ikke har omsætning over 50.000,-?

Jeg er også nødt til at anskaffe mig en bedre symaskine + en overlocker - hvordan er det lige med afskrivningsregler? Symaskinen koster nok 5000 og overlockeren ca 1500.

Stofbleerne bliver solgt via egen hjemmeside, så jeg tror godt biksen kan løbe rundt, selvom der nok først kommer overskud efter de første 100 stk = et halvt års tid eller mere.

Håber I kan svare på mine spm.

Tak, Heidi

PS: jeg er fuldtidsbeskæftiget, så det er derfor dette kun er på hoppyplan.

Fra København S.
Tilmeldt 4. Dec 07
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Omkring handel med EU lande er der en fordel ved at du bliver momsregistreret.

Der skal ikke svares moms af købet, som privat person vil du skulle betale momsen i EU landet, men som virksomheden er man fritaget for det. Du oplyser CVR nummer og de giver dig netto prisen.

Du skal dog indberette til SKAT hvor meget du har købt for i EU.

DBH Martin, Vinther & Co.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er helt enig Yes

I forbindelse med momsregistreringen kan du samtidig blive registreret som importør, hvorved eks. importmoms (uden for EU) opkræves separat til senere betaling. Importmoms medregnes til købsmomsen, så den i realiteten er kr. 0.

Ved handel inden for EU kan du ved opgivelse af CVR-nr. helt undgå moms ved købet.

Hilsen

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du primært skal sælge til erhvervsdrivende (f.eks. butikker) er det en klar fordel at være momsregistreret - også selvom du ligger under 50000 kr. i årsomsætning.

Der gælder i det store hele de samme regler for erhvervsimport som for privat-import. Bortset fra, at der ikke er nogen bagatel-grænse for, hvornår der skal indberettes fortoldning.

Hvis du skal foretage mange mindre indkøb (under 1500 kr) i lande uden for EU kan du overveje at lære selv at lave dine fortoldninger og dermed slippe for en del gebyrer rundt omkring. Jeg skulle dog hilse og sige, at det er et rigtig stort arbejdeSad Den enste måde er at blive ved med at ringe til SKAT, indtil man har fatte hvad der foregår. Jeg oplevede en super hjælpsomhed og tålmodighed hos SKAT.

Import indenfor EU kræver intet papirarbejde, som de andre indlæg vist også nævner. Vær opmærksom på, at den udenlandske (EU) moms skal fratrækkes prisen inden du betaler. Hvis du kommer til at betale moms af varer fra et andet EU-land, er det forretningen, som skal tilbagebetale momsen til dig (Good luck Big Smile).

Håber det kan bruges.

Med venlig hilsen

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige hurtigt: Jeg skal kun sælge til private.

Det er en klar fordel for mig at købe stort ind eller at lave ordrer sammen med en jeg kender der laver det samme, men hvordan gør vi så med faktura osv?

Det er en hårfin ballance mellem at købe stort ind og stadig ikke så meget at der går for længe før det er omsat. Og så det hele ikke går til porto, fordi vægten bliver større.

Men når jeg kun omsætter for 1000 - 3000 om måneden, men jeg har udgifter i starten for 10000, hvad er så mest hensigtsmæssigt?

Og tusind tak for svar til jer alleWink

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet om faktura skal du stille i "Få hjælp til bogføring, regnskab, moms, skat m.m." Folkene der har styr på den slags....

De fleste EU-lande har lavere moms end Danmark, så det taler for ikke at momsregistrere sig. Du skal jo konkurrere med almindelige danske priser inklusiv moms, men uden at skulle aflevere momsen til staten, hvis du ikke momsregistrerer dig.

Jeg stod i samme overvejelser, da jeg startede for et år siden. Hvis mine kunder primært var private ville jeg ikke have momsregistreret mig.

Ved ikke at momsregistrere dig fravælger du nærmest muligheden for at lave erhvervssalg. Det er dog ikke værre end at du kan registrere dig i det øjeblik der er udsigt til en erhvervsordre. Værre er det ikkeStick out tongue

/Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Min plan/ide er bestemt ikke at blive mainstream. Hvad jeg laver bliver unikt og ikke noget der findes andre steder - netop fordi det er "hjemmesyet". Så selvfølgelig skal jeg følge de andres priser nogenlunde, men jeg vil aldrig kunne konkurrere med de firmaer som får det hele masseproduceret og syet i Kina - men det er som sagt heller ikke meningen.

Og igen tak for et godt svar.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)