Men du skal måske også regne med, at nogle kunder bare fortryder når de ankommer til betalingsdelen. Så kan du evt.maile dem, og høre hvad det skyldes? En teknisk fejl eller at de bare har fortrudt.
Hvis han får en fejlkode fra PBS er det næppe fordi de direkte har fortrudt.
Desuden vil en sådan mail være ulovlig.
Ved manglende gennemførsel af betaling er ordren/bestillingen ikke fuldført og jeg tror derfor ikke, at Benjamin får e-mail oplysningerne.
Hvis kunden bare fortryder når han/hun kommer til betalingsdelen kommer der ikke nogen fejlkode.
Det er først når kunden har forsøgt at betale at der bliver vist en fejlkode som så fortæller hvorfor betalingen ikke kunne fuldføres. Eller det vil sige at den giver en kategori som fejlen hører inde under. Derfor kan det være svært at tyde den nøjagtige årsag til fejlen.
Forløbet i dandomain er sådan at du skriver alle dine oplysninger ind, du får en berkræftelsesside hvorefter du bekræfter og accepterer ordren, og hermed også betingelserne. Først her kommer betalingsdelen op.
Det vil sige når du kontakter en kunde for at høre om kunden har problemer har kunden allerede accepteret at have lagt en ordre, bare ikke lavet betalingen.
Derfor mener jeg ikke sådan en mail er ulovlig.
Kunden har på intet tidspunkt accepteret, at du må kontakte dem uopfordret, bare fordi de lægger en ordre... Eller springer fra i købsprocessen.
Så jeg vil give Anders ret i denne sag. Eneste alternativ er at gribe knoglen og ringe til kunden...
Kunden har på intet tidspunkt accepteret, at du må kontakte dem uopfordret, bare fordi de lægger en ordre... Eller springer fra i købsprocessen.
Så man må altså ikke kontakte en kunde via mail, heller ikke hvis varen er i restordre? I mine øjne er det jo det samme. Kunden har læst foretningsvilkårene. Godkendt ordren og forventer egentlig at varen kommer. Men betalingen driller.
Her er kunden jo i princippet allerede kunde i biksen, og så kan jeg ikke se noget problem i at sende en mail hvor man hjælper kunden med en direkte teknisk hindring.
Om det så er sådan i lovgivningen at man ikke må tør jeg ikke sige. Jeg har aldrig hørt om nogle sager i den stil og derfor tror jeg også det ligger i en gråzone.
Samtidig kender jeg mange virksomheder som praktisere dette, og har en enorm succes med det. Et konkret eksempel på en større dandomain shop er at de konverterer 90% af alle dem hvor betalingen ikke går igennem. Jeg har endnu ikke hørt om en kunde der er blevet sur ved at få lidt teknisk hjælp.
Så selvom det måske lovgmæssigt ikke er lovligt vil jeg stadig anbefale det til kunder. Hvis du kan overbevise mig om det er ulovligt vil jeg selvfølgelig også nævne dette for fremtiden, men det vil nok stadig ikke ændre på min anbefaling.
Desværre ja, problemet fortsætter selvom jeg har sat dandomain system til at modtage alle slags kreditkort. Men jeg kan simpelthen ikke lokalisere problemet.
Desværre ja, problemet fortsætter selvom jeg har sat dandomain system til at modtage alle slags kreditkort. Men jeg kan simpelthen ikke lokalisere problemet.
Mvh Benjamin
Hvilken indløsningsaftale har du også PBS? Hvis du kun har til almindeligt dankort er det højst sandsynligt derfor du opleves disse fejl, samt du ikke gør opmærksom på dette - står bare kreditkort som betalingsmulighed.
Jeg oplever overhovedet ikke den tildens i de DanDomain-butikker vi er inde over.
Jeg vil dog anbefale at få shinet det betalingsvindue betydeligt op - giver absolut ingen troværdighed.
Tak for alle kommentarer. Det ser dog endelig ud til at jeg med hjælp fra PBS har lokaliseret problemet. Det var selvfølgelig en "fejl 40" - jeg havde sat systemet forkert op i indstillinger pay.dandomain.dk. Nu funker det! :-D
Jeg kan godt se din pointe Kristian, mht troværdighed i betalingsvindue. Nu bliver jeg selvfølgelig lidt nysgerrig - hvor meget vil det koste mig hvis du/I skulle sætte noget op a la Gardenlife?