Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af mine aktier i et A/S

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har lige indgået aftale med min investor om at han overtager min aktieandel i vores projekt.

Vi har ikke nogen aktionæroverenskomst og overtagelsen af aktierne er noget der er forhandlet på plads i forbindelse med at aktionæroverenskomsten skulle underskrives.

Skal der udover en aktieoverdragelsesdokument som vi hver især har liggende registeres noget officielt i forbindelse med at investoren overtager selskabet 100%?

Her tænker jeg på registreringer til Erhvervs & Selskabsstyrelsen, CVR-registret, Aktiebogen eller hvad der nu kan tænkes...... Som I nok kan fornemme er det ikke selskabsret jeg har læst Geeked

Mvh

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:02

Anders Jørgensen:

Kære Aminoer

Jeg har lige indgået aftale med min investor om at han overtager min aktieandel i vores projekt.

Vi har ikke nogen aktionæroverenskomst og overtagelsen af aktierne er noget der er forhandlet på plads i forbindelse med at aktionæroverenskomsten skulle underskrives.

Skal der udover en aktieoverdragelsesdokument som vi hver især har liggende registeres noget officielt i forbindelse med at investoren overtager selskabet 100%?

Her tænker jeg på registreringer til Erhvervs & Selskabsstyrelsen, CVR-registret, Aktiebogen eller hvad der nu kan tænkes...... Som I nok kan fornemme er det ikke selskabsret jeg har læst Geeked

Mvh

Anders

Ejerskifte eller overdragelse af aktier vil først blive noteret i selskabet aktiebog. Herudover vil der ikke blive offentliggjort noget, dog undtaget børsnoterede selskaber.

I forbindelse med indgivelse selskabsselvangivelsen vil den nye ejer blive påført her, hvor der tillige gives oplysning om, at du  ikke er indehaver mere.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 16:56

Mange tak for svar!

Jeg havde lidt håbet på at der kom en kompetent Aminobruger forbi - Og det gjorde der! Big Smile

For lige at slå det fast med 7-tommersøm så skal der ikke indberettes noget i anledning af aktieoverdragelsen førend selskabets revisor udarbejder en selskabsselvangivelse (som jeg har slået op er senest 6 mdr efter regnskabsårets udløb)?

mvh

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43

Anders Jørgensen:

Mange tak for svar!

Jeg havde lidt håbet på at der kom en kompetent Aminobruger forbi - Og det gjorde der! Big Smile

For lige at slå det fast med 7-tommersøm så skal der ikke indberettes noget i anledning af aktieoverdragelsen førend selskabets revisor udarbejder en selskabsselvangivelse (som jeg har slået op er senest 6 mdr efter regnskabsårets udløb)?

mvh

Anders

Korrekt.

Det skal kun noteres iselskabets interne stamdokumenter ligesom der følgelig bør laves en fondsnota eller aftale på, hvad der er overdraget og til hviolken pris.

Men offentliggørelse, nej. Selvfølgelig vil du på din egen personlige selvangivelse medtage forholdet omkring din aktiebeholdning, herunder beskatning af aváncen, men det er kun SKAT der får besked her, og kun hvis de spørger direkte.

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:45

Hej igen

Du skal lige være opmærksom på, at selskabets årsrapport skal indsendes til Erhvervs og Selskabsstyrelsen inden 5 mdr. efter regnskabsaflutning. Heri vil der fremgå, hvem der ejer mere end 5% af aktierne i selskabet.

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:41

Tonny Skov Pedersen:

Hej igen

Du skal lige være opmærksom på, at selskabets årsrapport skal indsendes til Erhvervs og Selskabsstyrelsen inden 5 mdr. efter regnskabsaflutning.

Det må da være sælgeren uvedkommende!

Tonny Skov Pedersen:

Heri vil der fremgå, hvem der ejer mere end 5% af aktierne i selskabet.

Er det krav ikke ophævet?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:49

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Hej igen

Du skal lige være opmærksom på, at selskabets årsrapport skal indsendes til Erhvervs og Selskabsstyrelsen inden 5 mdr. efter regnskabsaflutning.

Det må da være sælgeren uvedkommende!

Hmmm? Trådstarter var åbentlyst interesseret i, hvornår aktieoverdragelsen i givet fald blev offentliggjort jvf. bemærkningen om selskabsselvangivelsens indsendelse.

Tonny Skov Pedersen:

Heri vil der fremgå, hvem der ejer mere end 5% af aktierne i selskabet.

Er det krav ikke ophævet?

Nej, men det er vedtaget at § 74 vil blive ophævet, når ministeren beslutter det. Hænger formentlig sammen med den nye selskabsslovs ikrafttræden, da § ÅRL § 74 henviser til Aktieselskabslovens § 28a og § 28b.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:30

Tonny Skov Pedersen:

Nej, men det er vedtaget at § 74 vil blive ophævet, når ministeren beslutter det. Hænger formentlig sammen med den nye selskabsslovs ikrafttræden, da § ÅRL § 74 henviser til Aktieselskabslovens § 28a og § 28b.

Er det notekravet om nærtstående parter, der er ophævet (medmindre det ikke er på markedsmæssige vilkår)?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:42

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Er det notekravet om nærtstående parter, der er ophævet (medmindre det ikke er på markedsmæssige vilkår)?

Hej igen

Nej, det er hele § 74, som bliver ophævet under "Nærtstående parter". Det har og er pt. stadig et krav, hvilket også fremgår af såvel FSR og FRR standardskabeloner for selskabsregnskaber Klasse B.

Hvornår ministeren beslutter, at § 74 ophæves vides ikke jvf. ovenstående, men det fremgår af noterne til årsregnskabsloven, at:

"Når økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af 2009-06-12-ÆL.516 (LF 171 08-09), ophæves § 74."

Med venlig hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:59

Du forvirrer mig.

Er du helt sikker på, at der ikke blev lempet på oplysningskravet for transaktionere med nærtstående parter - helt tilbage i 2008

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)