Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor du er så optaget af at gøre livet mere besværligt end det behøver at være - og spænde ben for vigtige elementer i SEO. I hvert fald ikke, hvis du ønsker gode resultater i søgemnaskinerne. Du lyder lidt som en udvikler :) Faktum er, at langt de fleste applikationer på Nettet ikke understøtter danske domæner og dermed udelukker du et dansk domæne i at deltage der. Og så blver dine muligheder for at skabe en stærk profil i søgemaskinerne alvorligt reduceret. Det kan selv nok så gode tekniske argumenter og forventninger til fremtiden ikke lave om på. |
Mikkel deMib Svendsen:Du lyder lidt som en udvikler :)
- Jeg ved ikke hvorfor udviklere næsten altid hellere vil lave løsninger der er mere komplicerede, mere ustabile og med væsentligt højere risikofaktorer. Jeg er stor tilhænger af KISS - simpelt hen fordi det som regel giver bedre resultater.
Faktum er, at langt de fleste applikationer på Nettet ikke understøtter danske domæner og dermed udelukker du et dansk domæne i at deltage der. Og så blver dine muligheder for at skabe en stærk profil i søgemaskinerne alvorligt reduceret. Det kan selv nok så gode tekniske argumenter og forventninger til fremtiden ikke lave om på.
Jeg arbejder som også med frontend udvikling så det er ikke så mærkeligt at jeg lyder som en udvikler. :)
Men nej jeg var faktisk interesseret i hele problematikken og mulige udfordringer. Hvad man skulle være opmærksom på og hvad der bare var rygter. Det er derfor jeg har brugt tid på at undersøgt det.
Det er muligt at de fleste udenlandske apps ikke understøtter IDN. Men de understøtter punycode (dem jeg har prøvet), så det er til at komme udenom. men jeg betvivler slet ikke at de måske eksisterer.
Det jeg betvivlede var udsagnet om at man ikke kan lave SEO på IDN domæner. Jeg har læst mange blogs/fora om emnet og ingen af de kendte internationale eksperter (jeg har fundet frem til, som har skrevet om emnet) siger dette. De jeg har læst udtale sig om emnet, skriver alle at der er udfordringer med IDN som man skal være opmærksom på. Men de skriver ikke at det ikke kan lade sig gøre, givet de anbefaler dog at man undgår det.
Alle artikler jeg har læst om dette emne, har også haft en del år på bagen. Så jeg har gravet i det, for at se hvor meget det har ændret sig, siden dengang hvor de er skrevet og det er der en del der har. Vi er ikke helt i mål endnu men på rette vej.
Så jeg holder fast i min konklution fra før (i hvert fald indtil jeg høre argumenter for andet). At er man i den situation at man har et IDN domæne og derfor skal arbejde med SEO på det. Så kan det lade sig gøre, der er udfordringer ved det men man kan. Men skal man ud og købe et domæne til sin nye virksomhed. Ja, så vil jeg nok anbefale at man spare sig for besværet og pengene og går efter et domæne der ikke er et IDN.