Hej Aminoer Jeg har et spørgsmål vedr. en hændelse som mange sikkert oplever i disse dage - manglende betaling. Kort fortalt har jeg og en underleverandør leveret et website i et CMS-system, samt leveret support ifm. opstarten og driften - og har derudover generelt fulgt op (bl.a. opfordret/stillet spørgsmål til opdateringer på websitet). Alt i alt vil jeg mene vi har leveret en forventelig service. Men - kunden vil ikke betale... Jeg vil kort tilføje at kunden, som var en bekendt, meddeler at vedkommende troede der var tale om "en vennetjeneste uden beregning" - også selvom der er spurgt "hvor meget skylder jeg dig min ven" og at der i den samlede mail korrespondance nævnes faktura og virksomhed flere gange. Spørgsmålet er nu - kan det betale sig at sende kunden til inkasso (beløbet er under 10.000,- kr.), eller er det lovligt vi simpelthen fjerner CMS systemet (som vedkommende ikke har købt licens til) samt websitet? Og - kan jeg trække et tab fra i 2009 (faktura er sendt sidste år), selv om det er i år at kunden nægter at betale/sagen bliver sendt til inkasso? God dag til alle. Mvh. René H. Frederiksen Tilføjelse d. 27/1-2010, kl. 10.25: I én af de seneste mails informerer kunden om at "vi har måtte få nogen til at lave en helt ny (webside) til os...". Når det forholder sig således, kan jeg så bede/forlange at kunden fjerner de produkter (website og CMS) vi har leveret, fra kundens webhost? Afslutningsvis kan det konstateres at det stadig er de produkter vi har leveret, som kunden bruger - både website og CMS... |
Hej
Det er desværre ikke umiddelbart lovligt at afhente et produkt som en kunde har købt men ikke vil betale. Har du gemmeført en normal rykker procedure overfor kunden? eller varslet at sagen overgives til inkasso ?
Mvh
Ravn