Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Inkasso eller afhente produkt hos kunde?

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et spørgsmål vedr. en hændelse som mange sikkert oplever i disse dage - manglende betaling.

Kort fortalt har jeg og en underleverandør leveret et website i et CMS-system, samt leveret support ifm. opstarten og driften - og har derudover generelt fulgt op (bl.a. opfordret/stillet spørgsmål til opdateringer på websitet). Alt i alt vil jeg mene vi har leveret en forventelig service.

Men - kunden vil ikke betale...

Jeg vil kort tilføje at kunden, som var en bekendt, meddeler at vedkommende troede der var tale om "en vennetjeneste uden beregning" - også selvom der er spurgt "hvor meget skylder jeg dig min ven" og at der i den samlede mail korrespondance nævnes faktura og virksomhed flere gange.

Spørgsmålet er nu - kan det betale sig at sende kunden til inkasso (beløbet er under 10.000,- kr.), eller er det lovligt vi simpelthen fjerner CMS systemet (som vedkommende ikke har købt licens til) samt websitet?

Og - kan jeg trække et tab fra i 2009 (faktura er sendt sidste år), selv om det er i år at kunden nægter at betale/sagen bliver sendt til inkasso?

God dag til alle.

Mvh.

René H. Frederiksen

Tilføjelse d. 27/1-2010, kl. 10.25: I én af de seneste mails informerer kunden om at "vi har måtte få nogen til at lave en helt ny (webside) til os...". Når det forholder sig således, kan jeg så bede/forlange at kunden fjerner de produkter (website og CMS) vi har leveret, fra kundens webhost? Afslutningsvis kan det konstateres at det stadig er de produkter vi har leveret, som kunden bruger - både website og CMS...

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12890
Skrevet kl. 09:36

Hej

Det er desværre ikke umiddelbart lovligt at afhente et produkt som en kunde har købt men ikke vil betale.  Har du gemmeført en normal rykker procedure overfor kunden? eller varslet at sagen overgives til inkasso ?

Mvh

Ravn

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:37

Ravn:

Hej

Det er desværre ikke umiddelbart lovligt at afhente et produkt som en kunde har købt men ikke vil betale.  Har du gemmeført en normal rykker procedure overfor kunden? eller varslet at sagen overgives til inkasso ?

Mvh

Ravn

Hvordan er det ikke umiddelbart lovligt? Skal der føres en sag først?

Der er gennmført en rykkerprocedure - og kunden nægter stadig at betale med henvisning til "vennetjeneste uden beregning", indsigelse ift. faktura og lignende. Jeg har i den forbindelse tilbagevist postulaterne med henvisning og referater til den mail korrespondance, samt de møder, der har været ifm. opgaven.

Har du nogen erfaring med Ribers?

Mvh.

René

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:44

René Højgaard Frederiksen:

De må ikke lave registreringer, hvis der er strid om fordringen.

Hvis produktet er hostet på jeres server og der ikke er betalt for den del så kan du vel lukke for den del.

Ellers er der der ingen vej uden om at køre en inkasso og få dømt til at betale beløbet.

Henrik

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 11:21

Der kan vel opstå en fejl i programmet........

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:34

Henrik Krogh:

René Højgaard Frederiksen:

De må ikke lave registreringer, hvis der er strid om fordringen.

Hvis produktet er hostet på jeres server og der ikke er betalt for den del så kan du vel lukke for den del.

Ellers er der der ingen vej uden om at køre en inkasso og få dømt til at betale beløbet.

Henrik

Produktet er hostet hos One. Der er ikke betalt for CMS og selve websitet...

Ændrer det i din optik noget?

Mvh.

René

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:42

Desværre Rene,

Så er jeg på linie med Ravn..Der er kun inkassovejen. Hvis han bestrider fordringen så er det typisk en tur omkring byretten først for at få afgjort skyldsspørgsmålet og derefter fogedretten, hvis han stadigvæk ikke betaler.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:46

Michael_N1973:

Der kan vel opstå en fejl i programmet........

Ja, det kunne der i princippet...

Men - det er bare ikke den måde jeg vil køre min forretning på. På den anden side set vil jeg heller ikke være til grin overfor kunder, der ikke vil betale for den vare som de oven i købet selv har specificeret og efterfølgende ændret på mere end 3 gange under leverancen.

Og - jeg kan konstatere at selv om kunden mener varen er ubrugelig, så kører website og CMS stadig. Ligesom jeg kan konstatere det website kunden har bestilt hos en anden, ikke er aktivt på kundens URL...

Mvh.

René

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:49

Henrik Krogh:

Desværre Rene,

Så er jeg på linie med Ravn..Der er kun inkassovejen. Hvis han bestrider fordringen så er det typisk en tur omkring byretten først for at få afgjort skyldsspørgsmålet og derefter fogedretten, hvis han stadigvæk ikke betaler.

Henrik

Takker - så vil kigge i mit netværk efter en god og billig advokat, skyldens størrelse taget i betragtning.

Eller - er et inkassobureau vejen frem? Jeg kan se at der er en del, der annoncerer på internettet.

Mvh.

René

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12890
Skrevet kl. 12:04

Hej René

Jeg har forsøgt at sende dig en privat besked, men systemet virker ikke. Har du evt. en mail adresse hvor jeg kan kontakte dig.

Mvh

Ravn

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)