hjemmesiden er 99% er hele vores omsætning og gøre vores produkter virker (uden hjemmesiden ingen omsætning, ikke engang hvis de henvender sig på adressen)
så man skal ikke regne med at tælle hjemmesiden med som en værdi ?
Det kan man godt, men det er et uklart område inden for regnskab. værdiansættelse af immaterielle anlægsaktiver såsom brands, hjemmesider, koncepter, ideer, forskning osv. er altid problematisk.
Du kan naturligvis prøve at finde frem til en salgspris (hvad vil andre give for hjemmesiden), dette kunne evt. ske i kombination med selve konceptet. problemet er naturligvis at for at finde realistiske pris bud, kræver det en masse arbejde og købers tilbud kan/vil ændre sig an på om det er en virkelig salgssituration eller blot et forsøg på en pris fastsættelse.
Hvis du har mulighed for at droppe værdi ansættelsen af hjemmeside (hvis du ikke er afhængig af beløbet for at kunne lave dit Aps), så ville jeg gøre dette, ingen grund til at have besværet hvis det kan undgås.
forresten vi har en afdrags ordning på pt 20k kan den tælle med som en værdi ?
afdrags ordning? mener du, hvor en debitor skylder virksomheden 20k og har lavet en afbetalings ordning??
Hvis dette er forstået korrekt så Ja. Blot ikke til en værdi på 20k, derimod skal den prisfastsættes efter sandsynligheden for at pengene kommer ind, samt med hensyn til betalingstidspunkt. (penge i fremtiden er ikke det samme værd som penge nu).
Lad os lege at det kan sandsynliggøres at der er 80% mulighed for at alle pengene betales og at aftalen lyder på betaling over en ét årig periode. så skal der tages hensyn til inflation osv.
Værdien vil så maks være 80% af 20k = 16k og nok noget lavere.
Det kommer altså an på fordringens værdi i et frit marked (igen hvad ville du kunne sælge fordringen for).
I forbindelse med overgang til aps, så skal vi ha vurderet vores it udstyr, hjemmeside, programmer osv.
Hvilke personer kan man anse for at være kvalificerede til vurdering af IT udstyr servere osv. ?
Især med hjemmesiden, nu har jeg kodet mange tilføjelser til dette men har ikke gevet mig selv løn for dette, men det har da en betydelig værdi af sidens funktion Vi betalte x antal kroner for siden da vi fik den men har selv vider udviklet den.
Rasmus Svensson
Hej
Jeg har lige læst tråden her igennem, og de råd omkring værdiansættelsen lyder meget fornuftige. Det springende punkt er følgelig væridansættelsen af virksomhedens "hjerte".
Hvor længe har i været igang? Grunden til dette spørgsmål er, om der skulle være oparbejdet en goodwill m.v. i virksomheden. Der er imidlertid flere forhold som kan være gavnlige for jer, så jeg kan da i første omgang guide jer gennem denne fase, så hvis interesseret så læg PB eller evt. PM over min hjemmeside.