Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kravsspecifikation - hvad skal med?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6569
Fra  TextReactor Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

De specielle funktioner du angiver som blog, billedearkiv, nyhedsbrevs funktion osv. er ikke bare at krydse af. For de kan laves på [antal programmører]^2 forskellige måder :)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 16:32

Niels:

De specielle funktioner du angiver som blog, billedearkiv, nyhedsbrevs funktion osv. er ikke bare at krydse af. For de kan laves på [antal programmører]^2 forskellige måder :)

Helt korrekt. Jeg har lidt kvaler med hvor langt jeg skal gå ned. Jeg tænker jo, at man kan specificere, at man ønsker et forum og så kan man jo så efterfølgende snakke med det valgte webbureau om det. Dette fordi denne formular er tiltænkt den indledende fase i et hjemmesideforløb.

For hvis man skulle ned og skrive mere om den enkelte ting, så ville formularen hurtigt blive alt for lang. Jeg tænker, at formularen skal indeholde maks 20punkter. Hvad mener I om dette? 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 17:03

Rasmus Hoeks:

hej Remy

Det du forslår kunne så være mit næste projekt. Jeg ønsker fra start ikke at lave det alt for teknisk. Usecases, iterationsprocesser, vandfald, SCRUM mm. lader jeg derfor ligge fra starten af og koncentererer mig om den helt simple formular, hvor jeg forsøger at få mange af de punkter jeg tit har stødt på igennem udarbejdelsen af hjemmesider og ved at læse rundt på forskellige fora mm.

Men er der så ikke fare for, at alle os almindelige brugere spilder tiden. Udviklerne ønsker jo netop Usercases og alt det andet tekniske.

Jeg har netop været igennem et større projekt - og havde jeg på forhånd kendt til udviklernes metoder, så havde jeg sparet meget tid i indledningsfasen.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 17:07

Espresso:

Men er der så ikke fare for, at alle os almindelige brugere spilder tiden. Udviklerne ønsker jo netop Usercases og alt det andet tekniske.

Jeg har netop været igennem et større projekt - og havde jeg på forhånd kendt til udviklernes metoder, så havde jeg sparet meget tid i indledningsfasen.

Jeg tror det kommer meget an på hvilket type projekt der er tale om. Jeg tænker lige lidt... :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Rasmus

Nu håber jeg ikke du synes jeg er for grov, men jeg mener faktisk er du er gået helt galt i byen med din kravspecifikations generator. Det er ligesom du kun ser den håndværksmæssige opgave der skal udføres, mens du helt overser rådgivningsdelen. Faktisk er rådgivningsdelen ofte der hvor der skabes mest værdi.

Der er mindst to ekstremt vigtige spørgsmål, som du ikke for stillet.

Hvorfor/Businesscase: Nok den vigtigste information, er hvad kunden ønsker at opnå med løsningen, vil de spare tid eller penge, få flere kunder, overholde gældende lovgivning eller noget helt andet. Hvordan vil de gøre det? Har de nogle sekundærer mål etc.

Hvem er kunden: Det er utroligt vigtigt, hvis man skal kunne beskæftige kvalificeret med kunden, at forstå hvem kunden er. Et godt tilbud til en type kunde, kan være ekstremt uattraktivt for en anden.

Spørgsmålet om budget, er helt klart relevant, men dem omkring platform funktionaliteter, er efter min mening fuldstændigt irrelevante, det kan være direkte skadeligt for kundens forretning, hvis man for tidligt begynder at gå i løsningsmode. Da dette typisk betyder at man indsnævre løsningsmuligheder, og måske overser en bedre løsning.
Jeg mener det er vores ansvar som fagfolk, ikke bare at bygge en holdbar løsning til kunden, men også at sikre at det er den rigtige løsning der bliver bygget.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 23:40

@lundsby: tusind tak for dit indspark. Du kommer med nogle rigtige gode pointer, som jeg er helt enige i. Jeg vil kigge lidt videre på kravsspecifikationen så snart jeg får tid.

Som sagt var de få spørgsmål jeg havde stillet op ikke en fast skabelon og mest bare for at teste den formular jeg benytter mig af. Nu kan jeg så  - bl.a. på baggrund af jeres indspark - få stillet de rigtige spørgsmål.

Tak for det.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 442
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 09:22

Espresso:

Use Cases eller User Stories er faktisk med til at gøre det mindre teknisk for bruger og kunde.

Jeg har en gang arbejdet som projektleder på et stort projekt, hvor det lykkedes mig at få kunden til at skrive halvdelen af Use Casene. Med en traditionel kravspecifikation havde det ikke været muligt, at få en kunde til at skrive en så stor del af kravspecifikationen. 

Use Cases gør tingene mere overskuelige og er også en gode måde at dele en opgave op i mindre dele på. En Use Case kan således fint svare til en iteration.

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 13:50

elund.dk:
Use Cases gør tingene mere overskuelige og er også en gode måde at dele en opgave op i mindre dele på. En Use Case kan således fint svare til en iteration.

Jeg har tænkt lidt... Måske vil jeg give brugeren mulighed for at indtaste disse usecases, men blot præsentere dem for indtastningen af disse på en meget nem måde. Fx ved at skrive "Forklar i detaljer de to mest vigtige funktioner på dit website". Og så fx give en videointroduktion til, hvordan man bør skrive det ned og, at man bør have så mange detaljer med som muligt.

Hele tanken er, at holde denne kravsspecifikation kort og ikke for teknisk - men samtidig at lave en formular, som et webbureau efterfølgende kan få noget ud af. Selvfølgelig - som fornævnt - med den hage (og den pointe), at kravsspecifikationen stadig skal ses som et af de allerførste led i kommunikationsprocessen mellem webmand og kunde. 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)