Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af opfindelse - realistisk pris?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har muligheden for at købe en i Danmark patenteret opfindelse, men hvad må sådan noget koste? Jeg vil jo helst ikke give for meget og det skal jo også kunne betale sig/forrente sig.

Det er 2 meget simple produkter, men med en effektiv funktion. Opfinderen har selv solgt nogen stykker i Danmark. Det ene produkt til kr. 280,- og det andet til kr. 600,- begge ekskl. moms. De 2 produkter supplerer hinanden udmærket. De kan sælges såvel til private som til erhverv og det offentlige, men man køber typisk kun 1 sæt pr. kunde enten det er privat eller erhverv. De nævnte priser er slutbrugerprisen. Opfinderen siger selv, at ingen har klaget over, at priserne var for høje. Dermed mener han, at man sagtens kan forlange mere.

Som nævnt er de patenteret i Danmark men ikke i udlandet og tidsfristen er overskredet hvad angår udland.

Opfinderen forestiller sig en pris på kr. 200.000 for opfindelsen. Der følger ikke noget værktøj med. Enhver maskinfabrik ville kunne fremstille produkterne med gængs værktøj + tilkøb af diverse dele. Opfinderen regner med en produktionspris på Produkt 1 på omkring kr. 100,- og Produkt 2 ca. kr. 200,-. Jeg forestiller mig at få produkterne produceret i lønproduktion hos en maskinfabrik. Hvis de angivne produktions- og salgspriser holder, vil der for Produkt 1 være kr. 180,- og for Produkt 2 kr. 400,- til deling mellem mig selv og salgsleddet. Dette skal dække alt inkl. markedsføring.

Er det en realistisk pris opfinderen forlanger?

Mvh
Preben Nielsen 

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 00:11
Preben

Med hensyn til om den pris opfinderen forlanger er rimelig, afhænger det helt af hvor mange der kan sælges,
Er den en vare hvor du kan sælge et helt vognlæs på Vorbasse Marked på en weekend, så er prisen nok ok.
Skal du køre rundt og lave kold kanvas for at finde kunder/forhandlere er prisen nok i overkanten.
hvor mange enheder forventer du at kunne sælge?
Tilmeldt 12. Aug 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:11

Hej Hans,

Jeg tror et tal på ca. 1000 stk. af hver pr. år vil være realistisk, men der vil skulle laves noget benarbejde i form af annoncering, direct mail, hjemmeside, besøg etc. Der er nok ikke plads til en forhandler. Jeg forventer salget skal foregå direkte til slutbrugerne. Jeg har ikke undersøgt, hvor stort kundepotentialet er, men jeg har en fornemmelse af, at man forholdvist hurtigt får mættet det danske marked. Måske total mellem 5 og 10.000 stk.
Mvh
Preben Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:27

Indtjening for én af hver: 580 kroner per salg.

Solgt årligt: 1.000 styk, = 580.000 kroner
Afskrevet over 5-10 år er det så 20-40.000 af disse, der går til at betale for patentet. Det er så 540.000 til 560.000 om året, til løn til dig for dit arbejde samt reklameomkostninger... er det en fuldtidsstilling at sælge disse 2x1000 styk?

Hvis reklameomkostninger udgør 100.000 kroner eller mere, er der ~450.000 tilbage. Det kan da også være en interessant løn, men det kommer vel an på hvor risiko betonet det er - et funktionærjob til 350.000 årligt + feriepenge og diverse goder, ligger alligevel tæt på... selvom det nok ikke er et alternativ for folk med iværkstterblod. Jeg synes bare det er godt, til at illustrere niveauet.

[Oprindelige udregningsfejl er rettet... men jeg får nok stadig smæk]
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:26

Hvis det var mig der skulle købe en opfindelse.

ville jeg få undersøgt om der var taget patent eller om den  vareregistreret

Tilmeldt 21. Jun 05
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 23:29

Um, det er næsten den første linie i denne tråd hvor der står "Jeg har muligheden for at købe en i Danmark patenteret opfindelse,"

blot til info Mabs

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)