Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Umiddelbart er der et par typiske udgiftsposter du måske har glemt:

Husleje
Revisor
Rente på kassekredit/lån

Hvis din avance kun er 20,- kr. skal du være meget forsigtig med ikke at brænde inde med et varelager til 150 kr. pr. enhed, hvis du ikke kan sælge det hele.

Du kan få dit CVR-nr. hos Told og Skat, du f.eks. gå ned og bede om en blanket på dit lokale kontor og få hjælp til at udfylde den ved skranken, det tager 5 minutter, og det koster så vidt jeg husker ikke noget.

Fra Gilleleje
Tilmeldt 17. Oct 06
Indlæg ialt: 247
Skrevet kl. 11:24
Hej Peter,

Tak for det hurtige svar.

mvh

sebastian

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:27
Hej Sebastian,

Jeg tror at det vil være en god ide hvis du prøvede at kigge www.startguiden.dk igennem, for mange af dine spørgsmål er meget grundlæggende, og mange ting vil nok stå mere klart for dig efter at have læst deres guider

Kig iøvrigt på Amino's Wiki, den er ved at være god: http://www.amino.dk/wiki/index.php?title=Speciel:Allpages

Mht. momsregistrering (at få cvr nr.), så har jeg flere gange hørt om, at det tager MEGET længere tid at få nummeret hvis man afleverer en papir-formular. Det går meget hurtigere hvis du gør det online.

mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27
Hej!

Som Mcdarwin skriver, skal du huske at få alle udgiftsposter med.

Peter

Fra Gilleleje
Tilmeldt 17. Oct 06
Skrevet kl. 11:29
Hej mcdarwin,

ang. husleje, revisor, rente på kassekredit/lån.

husleje bliver der ikke noget af da jeg køre det hjemme fra.

revisor jeg har læst mig frem her inde på amino at vis et er et enkletmandsfirma kan jeg godt selv lave mit regnskab, ret mig vis jeg tager fejl?

kassekredit/lån, regner jeg ikke med der jeg kun bestiller varene hjem, når kunden har bestilt den hos mig, eller jeg bestiller kun vare hjem jeg ved der bliver solgt inden for 1-5 dage...

mvh

sebastian

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 11:53
Helt OK, ville bare høre om du havde tænkt på det.

Du kan godt lave dit regnskab selv, men hvis du ikke har nogen forudsætninger i forvejen, kan det være en god idé at afsætte f.eks. 1000,- kr. om måneden til en revisor. Jeg kunne også lave mit eget regnskab, men hvis jeg mangler et svar på en lille problemstilling kan det nemt tage mig en time eller to selv at finde ud af, hvordan det gøres rigtigt. Desuden er regnskabsdelen den kedeligste aktivitet, jeg kan komme i tanke om i mit firma, så jeg er lykkelig for at betale mig fra det og bruge tiden på noget af det sjove. Men hvis dit regnskab er simpelt, er der ikke noget i vejen for, at du kan starte med at lave det selv, vær bare opmærksom på om det kan betale sig for dig.

Fra Gilleleje
Tilmeldt 17. Oct 06
Skrevet kl. 13:00
Hej Carsten,

Jeg har kiggede på startguiden, flere gange jeg for står det godt, men jeg ved ikke særlig meget om at opstart af et firma, så der for kan det godt virke dum at jeg skriver helt ondsvat.

har lige et spørgsmål.

jeg er 18 år. tjener ca 75.000 kr. og året som salgsassistent i et supermarked, hvor jeg arbejder når jeg har tid. og ved siden af for jeg su på ca 2.000 kr om måned., kan jeg så godt stadig starte som selvstændig go køre det ene som lønmodtager og mit firma som erhvervsdrivende?, uden at det berøre min løn og su?. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:13
Det er skam ikke åndsvagt det du skriver. Det er spørgsmål alle har når de starter

Hvis du tjener 75K ved siden af din SU, bliver du så i forvejen ikke trukket i SU''en? Dengang jeg studerede måtte jeg tjene 50K om året ved siden af, og tjente jeg mere, blev jeg trukket i SU. Gør du ikke det?

Overskudet af din virksomhed vil ses som en løn, og skal derfor beskattes, og måske også trække noget af din SU. Jeg kender ikke reglerne mere, men overskud i virksomheden er i forbindelse med SU er sammenlignelig med din øvrige indtægt.

Man kan sagtens både være lønmodtager og selvstændig på samme tid. Det har jeg også selv været.

mvh Carsten
Fra Gilleleje
Tilmeldt 17. Oct 06
Skrevet kl. 13:39
Hej Carsten,

Jo jeg må kun tjene 72.000 kr. ved siden af su, så jeg skal nok afmelde den her til dec. måned for jeg kommer til at tjene noget mere til dec i år end sidste år. Men ved om jeg som 18 årige kan gå ned i banken og fx sige at jeg overvejre at overtage det her firma og det har en kost pris på 175.000 kr. at overtage, vil i gerne låne mig det beløb eller hva?, kan det ladesig gøre og lyder der realistisk?

mvh

sebastian

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:10
Umiddelbart vil jeg sige at der skal en meget forstående bankrådgiver til at give dig et lån på 175K uden nogen form for sikkerhed. Hvis der følger et varelager med overtagelsen kan der selvfølgelig gives noget sikkerhed i det, men varelageret har nok sjældent den store værdi for banken.

Vil overtagelsen af et firma give dig nogle muligheder som du ellers ikke ville have hvis du selv startede op i det små? Har du fået nogen til at vurderer om firmaet du vil overtage reelt er 175K værd? Ved enhver virksomhedsovertagelse bør der være en revisor og/eller advokat med ind over. Det er lidt kedeligt hvis det viser sig at virksomheden reelt ikke er noget værd, eller at der er skeletter i skabet.

Men uanset hvad, så skal du have lavet en forretningsplan og budgetter hvis/når du skal i banken. De går temmelig meget op i den slags

mvh Carsten

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)