Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO i Joomla?!

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selv ret ny i Joomla - men jeg ville bare lige sige at Rasmus' videotutorials har været en kæmpe hjælp for mig. Videoerne guider dig igennem på en let forståelig måde og er perfekt til begyndere. 

Tak Rasmus Yes Big Smile

Te, kaffe og delikatesser på teacup.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 17:06

millakrogh:

Jeg er selv ret ny i Joomla - men jeg ville bare lige sige at Rasmus' videotutorials har været en kæmpe hjælp for mig. Videoerne guider dig igennem på en let forståelig måde og er perfekt til begyndere. 

Tak Rasmus Yes Big Smile

Tusind tak. Fedt at folk kan bruge ens arbejde til noget Smile

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:37
Tilmeldt 21. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:30

Hej,

Når det kommer til SEO i joomla, vil jeg si at det er 3 hovedelementer jeg ville fokusert på:

1. Sørge for at Joomla er korrekt oppsatt
  2. Sørge for at Google vet hvem du er
  3. Sørge for at andre linker til deg

For å utdybe:

1. Sørge for at Joomla er korrekt satt opp

Her er det et par viktige ting å gjøre:

Det første er å aktivere SEF altså søkemotorvennlige URLer - dette lar brukerene som ser deg på søkemotoren skjønne hva siden handler om bare ved å se på lenken. Et godt verktøy for å utvide den ekisterende joomla funksjonen er et modul som heter 404sef. Dette lar deg redigere dine url og sørge for at alt fungerer som du ønsker.

Sett opp sitemaps:

Google og en rekke andre siter bruker sitemaps for å mer effektivt søke gjennom din side.

bruk f.eks. http://extensions.joomla.org/extensions/structure-a-navigation/site-map/6563 for å sette opp dette.

Innhold - Innhold - Innhold

Uten godt skrevet og relevant innhold blir ikke sidene dine populære. Sørg også for å ha relevante og kortfattede titler slik at brukeren og søkemotoren skjønner hva det handler om.

Sist men ikke minst: Hastighet

Velg en god og hurtig host. Et ofte glemt aspekt av SEO er hastigheten. Spesielt google rater hurtige sider betydelig høyere en trege sider. Det er derfor verd å få en hurtig host, samt holde store bilder, flash og annet bort fra siden.

2. Sørge for at google vet hvem du er.

Sørg for å registrere siden din og sitemappet ditt hos https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=en.

Du kan også registerer deg hos yahoo/bing sine verktøy men google er nok i det Danske markedet mest aktuelt.

3. Sørg for at andre taler om deg

Desto flere som linker til deg, desto viktigere er du. Bruk gjerne industriorg. og andre oversikter og publikasjoner og se om de vil lenke til deg...

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 15:38

@rhlie: Det med sitemappet har vist været et meget omdiskuteret emne. Men så vidt jeg kan forstå, så er tilmelding af ens sitemap til big G vist kun en løsning man bør vælge, hvis man ikke automatisk får sin side korrekt indekseret.

Tilmeldt 21. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:45

@Rasmus:

Dette er delvis riktig. Viktigheten av sitemap er ikke nødvendigvis absolutt, men den sikrer tre viktige ting:

1. at strukturen/viktigheten av sidene som google oppfatter er den samme som du mener den skal være.

2. at google indekserer alle dine sider uavhengig av menytype valg av lenketyper i meny (javascript/flash/etc)

3. at google indekserer alle nettsidene dine, og at de vet hvor ofte de skal sjekke, slik at du hurtigere blir indeksert når du gjør endringer.

Når dette er sagt, er det sjelden noe skade å gjøre dette så lenge sitemap er satt opp korrekt osv...

Men, det er langt fra det viktigste du skal gjøre:)

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 15:51

Rasmus Hoeks:

@rhlie: Det med sitemappet har vist været et meget omdiskuteret emne. Men så vidt jeg kan forstå, så er tilmelding af ens sitemap til big G vist kun en løsning man bør vælge, hvis man ikke automatisk får sin side korrekt indekseret.

Enig Rasmus - Fordelene ved sitemap'et (hvis man iøvrigt har et site der crawles fint) er såvidt jeg ved minimalt små.  Tilgengæld hvis sitemap'et ikke er 100% korrekt hele tiden, så kan det gå noget så grueligt galt.

Så jeg ville bestemt ikke anbefale nogen at bruge at generere GoogleSitemap, medmindre man er 100% sikker på man har styr på alt omkring sit CMS (og det er de færreste som har det).

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 16:01

rhlie:

@Rasmus:

Dette er delvis riktig. Viktigheten av sitemap er ikke nødvendigvis absolutt, men den sikrer tre viktige ting:

1. at strukturen/viktigheten av sidene som google oppfatter er den samme som du mener den skal være.

2. at google indekserer alle dine sider uavhengig av menytype valg av lenketyper i meny (javascript/flash/etc)

3. at google indekserer alle nettsidene dine, og at de vet hvor ofte de skal sjekke, slik at du hurtigere blir indeksert når du gjør endringer.

Når dette er sagt, er det sjelden noe skade å gjøre dette så lenge sitemap er satt opp korrekt osv...

Men, det er langt fra det viktigste du skal gjøre:)

Jeg kan kun nikke genkendede til din pointe nr. 2 (nemlig at google kan indeksere sider via googlesitemap, hvis linkstrukturen på websitet ikke er iorden eller hvis sitet ikke er muligt at crawle). I så fald ville jeg nok ændre linkstrukturen og menuer m.v. på websitet istedet for at lave et google sitemap.

Punkt 1 og punkt 3 har jeg aldrig set nogen dokumenteret påstand på - er det ikke blot rygter og intentioner, som ikke har hold i virkeligheden?
Kom endelig med konkrete eksempler hvis jeg tar fejl, jeg har bare aldrig hørt nogen (ej heller "eksperterne") omtale dette som værende noget der faktuelt finder sted.

Måske kan demib / rosenstand eller en anden med forstand på det lige blande sig, og sætte os på plads? Indifferent

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:03

Rasmus Hoeks:

Ja, absolut. Hold dig LANGT væk fra XML-sitemaps! Der er meget større chancer for at det skader end at det gavner.

XML Sitemaps er designet for at hjælpe SØGEMASKINERNE ikke dem der driver websites. Det er der desværre nogle der stadig helt misforstår.

Så hvis din målsætning er at hjælpe Google mest muligt, så brug det endeligt - hvis du derimod er lidt mere "egofikseret" og hellere vil have at DIN forretning går godt, så skal du IKKE bruge XML-sitemaps. Så enkelt er det :)

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 16:09

Tak for en klar opklaring fra Demib, sagt med selvsikkerheden iorden :)

Af ren nysgerrighed, kom du hurtigt ind i debatten fordi jeg nævnte dit navn i min tekst, for jeg tænkte det nok kunne trigger dig herind Wink

Mvh. Lars Meyer

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)