Jeg er pr 1. september startet som selvstændig på Amager. Jeg har gode kunder og det hele går næsten planmæssigt, men jeg mangler kapital. Jeg har været i kontakt med BG Bank, Nordea, Forstædernes Landsbank og Sparekassen Sjælland. Ingen vil hjælpe mig pga af manglende sikkerhed i foretagenet. Grundet til dette er, at jeg først og fremmest bor i Sverige og jeg ikke kan stille sikkerhed. BG Bank var lige ved at gå med, men jeg fik afslag, da min kreditvurdering ikke var god nok, da jeg ikke har en egenkapital.
Min svenske bank vil ikke hjælpe mig, da jeg her ikke har nok historik og fordi virksomheden er registreret i Danmark.
Jeg har selvfølgelig en fornuftig forretningsplan og et fornuftigt budget. Men skal virksomheden have succes har jeg brug for en startkapital på kr. 70.000,00.
Det jeg vil spørge Jer om er:
Har nogen af jer oplevet en bank, som ikke kræver sikkerhed og som er mere villige til at hjælpe iværksættere?
Kender I til muligheder indenfor investorer. Hos business Angels skal man som minimum være registreret Aps (det kan jeg ikke).
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Henrik |
Iværksætterlån -HJÆLP
Tog et møde hvor vi stille og roligt snakkede tingene igennem hvordan jeg havde fortventet indtægten skulle komme og hvornår etc. Så derfor har jeg svært ved at forstå du bliver afvist for "sølle" 70.000 hvilket jo ikke er vildt meget. Tror næsten det er for lidt til en business angel vil gå ind i sagen. ( havde ikke lige læst den der med ApS du skrev, sorry ) |
så smid ideen på bordet ( med mindre den er helt unik og ikke skal stjæles :) ) |
Jeg har startet en virksomehed som booker møde mellem virksomheder. Inden for denne type telemarketing har jeg selvfølgelig konkurrenter, men markedet er imidlertid meget stor. Jeg har ikke markedsført mig selv endnu, da jeg lige er startet op. Alligevel har jeg virksomheder, der er klar til, at blive kunder i min virksomhed. Det må siges at være en vidunderlig start. men bagsiden er, at jeg har brug for ansatte: Disse ansatte skal selvfølgelig have de basale kontorfaciliteter, hvilke jeg er nød til at få finacieret. Jeg har selvfølgelig lavet et budget, som er meget realistisk og kritisk. Alligevel ser det meget fornuftigt ud inden for kort tid. Men det kræver, at jeg kommer over denne fase og bliver skudt ordentlig i gang med kr. 70.000. Jeg har selvfølgelig en ide, som skiller mig ud fra mængden -og ja, den ønsker jeg desværre ikke at oplyse her -kun over en personlig samtale....:) |
Men jeg ved at sydbank også ligger i KBH. Jeg tror at du skal snakke med den bank du har dine andre konti i, det var ihvertfald det jeg fik at vide af sydbank, de så helst at jeg havde alle mine konti samlet. Det ved jeg godt de fleste iværksættere fraråder, men hvis det giver anledning til at låne de penge man skal så synes jeg det kan gå. ( med mindre det går meget udover din økonomi og flyttelse af konti etc. ) Mit er som sådan ikke et lån men en kassekredit. Så mit forslag er at snakke stille og roligt med nogle banker, lad være med at smide dem en 50 siders tung foretningsplan i hovedet og sig: LÆS! 70.000 er som sagt "småpenge" og jeg kan se du er ung, så det burde virkelig ikke være det store problem at låne, de har jo et helt liv til at hive pengene hjem i. |
Det undrer mig godt nok det er så svært at låne 70.000 kr. Sidst så jeg en kammerat åbne sin netbank og have kassekredit til en værdi af 113.000. Han er vel at mærke bare en ung mand der stadig er under uddannelse. Han har Nordea :) Vil også anbefale Sydbank, jeg er rigtig glad for min bank og synes altid de er til at snakke med, hvad jeg har haft brug for indtil videre. Har selv haft aktier i banken i en år række, det hjælper måske også :) /Rasmus |
Henrik Du skriver du bruger en svensk bank, prøv evt den bank i dk du brugte før din flytning til sverige.
da det nemmeste burde være en bank hvor de, om ikke andet kender dig bare lidt.
Jeg har altid brugt sydbank, men i forbindelse med en flytning til en anden landsdel blev jeg overflyttet til en anden afdeling, da jeg så skulle bruge en kassekredit på 150k henvendte jeg mig til denne afdeling,
med div dokumentation mv, svaret var et pænt nej, herefter henvendte jeg mig til den gamle afdeling,
der sagde ja uden at ville have nogen form for dokumentation, så nu er jeg flyttet tilbage til den gamle afdeling, jeg har ikke besøgt banken fysisk i snart 5 år, hvilket ikke er noget problem med netbank mv.
Så at ex BG har sagt nej i den afdeling der ligger nærmest, bør ikke afholde dig fra prøve en anden afdeling,
hvor du måske får fat i en anden medarbejder der netop synes dit projekt lyder fornuftigt.
Jeg enig med Martin i at det nok er en fordel at samle dine konti et sted, og en kassekredit er mere fleksibel end et descideret lån da det giver mulighed for at udjævne de indtægtssvingninger der helt sikkert vil komme hen over året, og husk at kommer saldoen tæt på max, så grib knoglen og fortæl hvorfor den er det, og hvordan situationen er, også selv om du ved at der er et par store indbetalinger på vej, og din likviditet egentlig er ok, så elsker banker at blive beroliget
|
|
Jeg hader banker! Da jeg for 2½ år startede firmaet bad jeg om en kassekredit på 10.000 kr. så jeg havde lidt at gøre godt med. Men jeg fik et nej, fordi jeg ville bruge pengene til firmaet. Havde jeg spurgt om jeg kunne låne 10.000 kr. til en rejse, en cykel eller en sofa havde jeg helt sikkert fået et ja. Grotesk!
Så en anbefaling til alle: Gå i stor bue udenom Spar Nord Bank - jeg kender efterhånden ikke længere iværksættere som bruger dem. De er alle flygtet til andre banker.
Måske skulle jeg tjekke Sydbank ud....
mvh Carsten |