Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Automatisk accept af betingelser påtrykt faktura

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Typisk når jeg har købt en ydelse / vare på nettet, speicelt ved en mindre virksomhed har forløbet været sådan her (i øvrigt også for mit eget vedkommende)

- Bestilling via e-mail
- Levering
- Modtagelse af faktura

fakturaen er der typisk trykt nogle betingelser om konsekvenserne ved manglende betaling. For de betingelser skal være juridisk bindende, bør kunden så ikke oplyses om dem på et tidligere stadie end 'modtagelse af faktura' - eller hvordan hænger dette sammen?

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:10

Hej Casper,

Hvis du bestiller via e-mail så gælder reglerne omkring fjernsalg - og så skal du have handelsbetingelserne oplyst på forhånd.

Henrik

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 10:15

Det betyder altså at man et eller andet sted bør have en form for orderbekræftelse ind, som kunden aktivt skal acceptere, for at man senere kan begynde at inddrive pengene efter de påtrykte fakturabetingelser? Hvis man ingen betingelser angiver på sin faktura, afskriver man så sig automatisk for at tillægge renter, rykkergebyr o.s.v

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:27

Orderbekræftelse vil være det rigtige.

Casper:
Hvis man ingen betingelser angiver på sin faktura, afskriver man så sig automatisk for at tillægge renter, rykkergebyr o.s.v

Nej, for det er lovbestemt hvad du må tage i rente og hvad rykkergebyr er. Det følger af

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1408

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:35

Casper:

Typisk når jeg har købt en ydelse / vare på nettet, speicelt ved en mindre virksomhed har forløbet været sådan her (i øvrigt også for mit eget vedkommende)

- Bestilling via e-mail
- Levering
- Modtagelse af faktura

På fakturaen er der typisk trykt nogle betingelser om konsekvenserne ved manglende betaling. For de betingelser skal være juridisk bindende, bør kunden så ikke oplyses om dem på et tidligere stadie end 'modtagelse af faktura' - eller hvordan hænger dette sammen?

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Hej

I de tilfælde hvor jeg har bestilt på denne måde, er betingelserne fremgået af ordresiden og efterfølgende E-mail med ordrebekræftelsen. Herefter er varen så modtaget bilagt en faktura med anførsel af de samme oplysninger.

Herved har jeg i forløbet flere gange taget stilling til diverse leveringsbetingelser.

Vedr. renter og gebyrer, se link Henrik's svar

Med venlig hilsen

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 10:42

Jeg håber i kan koge det lidt sammen for mig også. Er der ikke oplyst faktura betingelser ved ex. en orderbekræftelse, kan man maksimalt kræve det mindst restrektive jvf. lovgivningen, uanset hvad man oplyser på sin faktura?

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55

Casper:

Jeg håber i kan koge det lidt sammen for mig også. Er der ikke oplyst faktura betingelser ved ex. en orderbekræftelse, kan man maksimalt kræve det mindst restrektive jvf. lovgivningen, uanset hvad man oplyser på sin faktura?

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Ja, du kan ikke lave dine egne rente-/rykker-regler. De er lovsbestemte. Det er en misforståelse, at man blot ved at skrive det på faktura, at man så f.eks. kan 2% pr. måned i renter, som man ofte ser. Hvis der skal være andre betingelser skal der laves en kontrakt, hvor kunden skal underskrive.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12

Brian Schou Larsen:

Casper:

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Ja, du kan ikke lave dine egne rente-/rykker-regler. De er lovsbestemte. Det er en misforståelse, at man blot ved at skrive det på faktura, at man så f.eks. kan 2% pr. måned i renter, som man ofte ser. Hvis der skal være andre betingelser skal der laves en kontrakt, hvor kunden skal underskrive.

Hej Brian

Det er ikke helt korrekt omkring renter, idet jeg har fået medhold i byretten vedrørende renter, hvor dommeren netop henviste til, at kunden på et tidligere tidspunkt havde betalt rentenotaer med en firhøjet rentesats.

Derfor er det afgørende, at i tilfælde hvor debitor betaler renter efter en højere sats, så fanger bordet og kunden anses for at have accepteret den påløbne rente. Hvis kunden derimod ikke betaler renten, kan kunden netop henvise til, at der ikke er betalt de krævede renter, hvilket så bevirker, at den gældende lov træder ind og regulerer rentesatsen m.v.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)