Jeg kan simpelthen ikke se problemet.
Om det er 5, 10 eller 100% man donerer - en indsamling er en indsamling. Virksomheder vil altid gerne hjælpe hvor de kan - det er altså ikke en ny idé. Det er ikke alle, der kan smide hele puljen på bordet. Nogle er små, andre er store og det er da også imponerede at Martin kan indsamle mere end Danfoss donerer ved en landsindsamling på TV.
Men ikke alle kan gøre det samme...
Så lad mig prøve at forklare problemet, som jeg ser det ...
Problemet er ikke om folk og virksomheder støtter eller med hvor meget - eller hvor lidt. Har du kun 5 kroner, så er det også fint. Alt hjælper.
Problemet er, hvis det du bidrager med, og den fokus du giver det kommer ud af proportioner. Det er f.eks. tilfældet for de meget udskældte (og det med rette!) "fund raising virksomheder", der sælger overprissatte kontorprodukter og dårligt slik for så at give 10% til velgørenhed - eller meget mindre end der merpris de tager for varerne. Jeg ville også synes det var for meget, hvis du sender et nyhedsbrev ud med et stort billede af en lille baby der redes ud af ruinerne og en helt overdreven fokus på hvor meget lige DU hjælper hvis dine kunder handler hos dig - og så i øvrigt faktisk bare giver et meget beskedent bidrag.
Hvis du gerne vil bidrage, fint. Hvis du ikke har råd til at bidrage så meget, så er det også fint. Men hvis du synes at dit ganske lille bidrag berettiger til at fremhæve det i din markedsføring, så er det klamt. Hvis du virkelig mener det af et godt hjerte, så er der ingen grund til at fremhæve det så meget.
Det synes jeg i hvert fald :)