Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nye lokaler til mit studie - skal jeg gøre det? Hjælp...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Brørup
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

I januar 2009 startede jeg et fotostudie op - knap 200 kvm i et pænere industriområde. Studiet ligger i en bagbygning, som ligger forenden i en meget lang indkørsel, hvor man skal gå forbi udlejers privatbolig inden man kommer ned til studiet. Min eneste mulighed for at være synlig har været at sætter et meter bred skilt på døren til selve studiet og dernæst har jeg et stort skilt ude ved vejen, 1x2,5m. Men derudover er det også det eneste. Jeg mangler nogle udstillingsvinduer, som folk kan gå forbi og blive inspireret af.

Nu er sagen så den at jeg idag giver knap 7000 inkl moms OG forbrug, hvor jeg er idag. Men jeg mangler jo opmærksomhedseffekten. Jeg har derfor været ude og lede efter nye lokaler inde i midtbyen - en af de mest befærdede veje. Der ligger en enorm flot bevaringsværdig ejendom som virkelig bare skriger fotograflokaler... MEN prisen er knap 10.000 + moms OG forbrug, hvilket jo er en fordobling af mit nuværende. Jeg synes det er mange penge og det gør mig i tvivl, hvad jeg skal gøre. For jeg vil få meget opmærksomhed derinde på hjørnet med de store vinduer. Men studiet bliver mindre - ca det halve, så det kommer ned på 40kvm - spørgsmålet er om man ikke lærer at leve med den mindre plads og istedet glæder sig over de flotte lokaler. Jeg vil have mulighed for en kæmpe udstilling, studie på de 40kvm, kontor med skranke ud til studiet, lille lagerrum og et flot kundetoilet. I mit nuværende har jeg kun brugsret til et toilet i kælderen i den modliggende privatbolig.Dette er ikke optimalt, når de små skal skiftes eller kunderne skal på toilet generelt. Desuden har udlejer to hunde, som jeg er ved at være lidt træt af står og gøer af mine kunder, når de går forbi.

Ja, det blev lidt langt og måske lidt forvirrende, men alfa omega - de flotte lokaler med mindre studie inde i byen (130kvm i alt) - tror I at de vil være pengene værd? Min frygt ligger jo i at jeg ikke kan få det til at køre rundt, men omvendt, så ligger problemetikken jo også i at jeg ikke kan få mit nuværende til at køre rundt, fordi det ligger forkert. Hvad skal en forvirret iværksætter gøre?

Tager imod meninger og erfaringer med kyshånd :o)

Mange hilsner

Jannie

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Jeg tror du allerede selv har svaret på dit spørgsmål hvis du blot kigger rent med hjertet: FLYT ! Smile.

En ting er det med naboens hunde og toilettet - det lægger dine kunder først mærke til når de allerede er kommet hos dig. Men det kan så tilgengæld være at det så både er første og sidste gang pga. disse ting. Det kan også være at de direkte anbefaler andre bekendte ikke at bruge dig, netop fordi det er noget bøvlet med at skulle bruge naboens toilet m.m.

Noget andet som du skal veje op imod den højere husleje er selve markedsføringsværdien. Hvis du kommer til at ligge et sted hvor det ser mere indbydende ud og du har mulighed for at udstille nogle billeder, tilbud m.m. i vinduerne ud til en gade hvor mange lokale potentielle kunder går forbi, så har det altså en ret høj værdi. Du kan jo veje det op imod hvor meget en annonce i den lokale avis vil koste for at nå de samme folk, som går lige forbi dine vinduer.

Lidt mere økonomisk set på tingene:
Ud fra hvad jeg kan læse i dit indlæg, så er du ude i en huslejestigning på ca. det dobbelte. Prøv at tænke det som hvor mange ekstra opgaver du skal lave om måneden før de ekstra penge er tjent hjem. Kan du hente det ekstra hjem om måneden ved være mere synlig i gadebilledet?
Du skriver godtnok at du allerede på nuværende tidspunkt har svært ved at få opgaver nok på den gamle adresse. Så du skal selvfølgelig overveje rigtig grundigt om du både kan indhente det som der allerede mangler i budgettet i forhold til den gamle adresse OG det ekstra som der skal til den nye husleje, bare ved at flytte ind i de nye lokaler. Hvis du ikke kan det, så er du ude i at skulle gøre noget mere aktivt ud af din markedsføring - og det vil du jo så alligevel heller ikke komme uden om hvis du bliver liggende på den gamle adresse, hvis du i forvejen har svært ved at tjene huslejen ind.

Jeg håber at ovenstående kan hjælpe dig med  at sætte tingene lidt i perspektiv Geeked.
Jeg kender selv situationen alt for godt og det bliver ikke lettere desto større din virksomhed bliver. Jeg har bl.a. selv været igennem 3 flytninger af MediaMouse og det har været en grim og svær beslutning hver eneste gang - sidste gang troede jeg sgu at skulle få et mavesår før det var helt på plads. Når man når op over en hvis størrelse, så er en flytning ikke blot et spørgsmål om en huslejestigning - vi havde en masse tungt udstyr som skulle flyttes med specialtransport, der skulle laves ventilation og aircondition, lægges gulv, indlægges mere strøm, laves kabling til udstyr, indkøbes mere inventar m.m. Så huslejestigningen var som sådan den mindste del set i forhold til de heftige omkostninger der var i forbindelse med flytningen.

/Jesper

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tror du skal tage en dyb indånding.

Jeg er ganske enig med jesper Norbøll, men jeg tror ikke du får så mange flere kunder blot fordi du flytter. Din nuværende lokale har jeg kigget på gennem luftfoto, og det ligger jo ikke så åndssvagt endda, da fotos til private jo også afhænger af oplandet, - det er jo ikke en decideret strøgvare.

Noget andet er din iværksætterlyst. Jeg fornemmer ligesom Jesper, at du får et lille kick af at tænke på mulighederne i de nye lokaler, - og en sådan indsprøjtning er jo penge værd ;-)

Jeg ville dog alvorligt overveje om ikke du skulle se tiden lidt an, især fordi økonomien ikke er den bedste. Måske skulle du fokusere på noget opsøgende arbejde og lave f.eks produktbilleder og lign. hvor lokalerne ikke tjener så meget som showroom og der ikke er så meget behov for publikumsbesøg.

Har du nogle penge liggende, eller sælger du kærestens BMW og der er råd til eventyret med de nye lokaler, - så FLYT. Det bliver sjovt og spændene og skide sjovt, - men så er det heller ikke nu du skal rode med småbørn eller andet forstyrrende i privaten. - for der skal fuld skrue på med alle mulige events i lokalerne. Det bliver en slags vind eller forsvind, - og det er man nogen gange nødt til. Men hellere det end en langsom pinefuld død i dårrlige lokaler, - for det er hvad du får hvis ikke du genvinder gejsten og transformerer din mgl. omsætning på lokalerne, - for det tror jeg nemlig ikke er rigtigt.

Har du mulighed for et break-out. Lidt frisk luft i London kan jo gøres for få penge på din egn, og så får du en lille tænkepause og en masser af gejst når du kommer tilbage....

Held og lykke med din beslutning.

Michael

Fra Brørup
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar. Jeg må indrømme at være meget forvirret. Jeg har ikke tænkt på andet end de lokaler hele dagen. Jeg har mange problemer med min nuværende udlejer - hvis ikke de klager over at jeg har kunder som holder i deres indkørsel, så lukker de hundene ud mens jeg har kunder, så de får sig en forskrækkelse når de går fra studiet. Det gør mig virkelig gal, for jeg synes ikke de kan få bedre lejer - jeg passer på deres lokaler, larmer ikke og hilser pænt på dem hver gang.

Jeg synes selv at jeg har så godt et "produkt" at det simpelthen bare SKAl lykkes. Pt. får jeg suppleret op med dagpenge, men det er slut til april, så der skal bare ske noget i en pokkert fart. Jeg søger pt. efter et deltidsjob, som kan suppleres med studiet - men det er jo super svært at finde noget lige nu. Jeg er nået dertil at jeg har søgt mig en masse rengøringsjobs, for bare at få brød på bordet indtil det hele kører (for det skal det gøre). Og jeg kan se at kunderne ikke bare kommer forbi, som de gør hos de andre. Et skilt med mit logo får kunderne ikke meget inspiration ud af, men det er den eneste mulighed jeg har pt. Jeg havde håbet at der ville komme mere ind i løbet af året  - men jeg tror at min sidste chance måske er at prøve noget andet af. Tålmodighed har jeg ikke så meget af - der skal gerne ske noget. Jeg elsker at se resultater og hader at vente på dem :o)

Tror I ikke at det vil give langt flere kunder at ligge centralt i byen, hvor der kører måske 10.000 biler forbi hver eneste dag? End ude i et industriområde, hvor folk kun kommer når de skal derud? Jeg ved det ikke, men lige nu føler jeg måske bare at det er sidste chance.

Jeg fotograferer til både privat og erhverv - har allerede produktfotograferinger inde - har ca 3 større faste kunder, men selvfølgelig ikke noget jeg kan leve af, men det varmer godt. Jeg er faktisk nået så langt som til at overveje at begynde på skolefotografering, bare for at hente lidt penge ind. Puh jeg synes der er mange ting at tage stililng til lige nu. Men dette år må vist være markedsføringens år - der skal andre boller på suppen tror jeg.

Ang. prisen på lokalerne inde i byen - lyder 10.000 for 130kvm af meget? Bygningen ligger på et hjørne, og den er meget prangende og passer godt til firmaets stil. Er prisen voldsom for én person? Jeg ved godt det måske er svært at svare på, men det er nogle af de ting som kører rundt i hovedet på mig nu.

Er der nogen som ved hvad andre fotografer betaler i husleje?

 

Endnu engang tak for jeres svar. Det hjælper alt sammen i en ung kvindes beslutningsproces :o)

Mange hilsner

Jannie

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

  Efter at have læst dit sidste indlæg i denne tråd, så vil jeg mene at det fornuftige vil være at lade være med at flytte.

Lidt hårdt sagt, så er det lidt en overspringshandling du er ude i. Du fokuserer meget på de nye lokaler og tankerne omkring at det er dét som kan være afgørende for at det kan briste eller bære. Ud fra hvad du skriver, så kan du ikke på nuværende tidspunkt kører virksomheden helt selvstændigt - og set i lyset af det, så er det vigtigt at du holder dine faste omkostninger nede. Det var noget andet hvis virksomheden kørte så godt at du som minimum havde løn til dig selv og en pæn del af huslejen. Så kunne man begynde at brygge videre på hvordan det realistisk set ville kunne gå, hvis du flyttede til de nye lokaler. En pris på 10.000 kr. for 130 kvm. er svær at sige om er høj eller lav. Nu ved jeg ikke hvor henne i landet det er du har kig på de lokaler, men jeg kan fortælle dig at her i Allerød, der ligger lejepriserne på imellem 550 kr. (lagerlokaler) og så op til ca. 1.800 kr. (butikslokaler i gågaden) pr. kvm om året. Mange af de kunder som vi har i MediaMouse som er fotografer i lokalområdet eller i København, de har lejet sig ind i enten et "virksomheds-kollektiv", i en hal (højt til loftet, masser af gulvplads) eller i et eller andet loft som så er indrettet til fotostudie. En del af dem har jeg endda haft svært ved at finde, når jeg har haft et møde eller skulle aflevere nogle tryksager til dem. Så det er ikke prangende lokaler og adresser de ligger på - og på trods af det er der faktisk en pæn håndfuld af dem som tjene nogle rigtig gode penge. Men deres lejeomkostninger er heller ikke deres største udgift.

Jeg føler mig lidt i mit fortæller-hjørne her til morgen (junket op på den første ½L Cola her kl. 8 Geeked), så her kommer lige en kort historie fra mit iværksætterliv, som netop illustrerer problemet med den høje husleje som du har kig på:

I starten af dot.com-bølgen havde jeg en lille virksomhed hvor jeg tjente nogle ret fornuftige penge. Men jeg ville godt "videre" og navnlig følte jeg mig lidt ensom når jeg sad dér alene. Og så var der også lige tanken om at set på de penge jeg tjente ved at være én person, så ville det jo være helt fantastisk meget vi kunne tjene hvis vi var flere. Så jeg teamede op med en af mine gamle kolleger og sammen stiftede vi en ny virksomhed. Men det skulle jo være stort og flot - og med en bank som var desperat for at stå tilbage som de sidste tåber som ikke havde set det fede i det dersens "internet", så havde vi en monster kassekredit (det var dengang to drenge kunne gå ned i banken med en krøllet serviet som forretningsplan og gå derfra med en masse penge i hånden). Vi lejede os ind i nogle lokaler i Roskilde som var ca. 10 gange så store som vi realistiskt set havde brug for: Vi havde et kontor hvor der uden problemer var plads til 6-7 personer, køkken, toilet, en mellemgang/reception som ligeledes snilt kunne have plads til en 6 personer, et serverrum som var større end det som MediaMouse har i dag, et hygge-sofa-medmere-rum, et stort mødelokale samt en redigerings suite som vi kun nåede at bruge til noget konkret 3 gange i løbet af den tid virksomheden eksisterede. Det var meget imponerende og stort - og vi syntes at det var fedt; Nu kørte det sgu for os! Med så fede lokaler kunne det jo kun gå den rigtige vej. Det gjorde det jo for nogle af vores nærmeste konkurrenter og vi havde jo set og læst om hvor imponerende lokaler de havde.

Men, set i klogskabens bagspejl - hvordan pokker skulle nogle store fede lokaler have en positiv indvirkning på vores kundeflow, set i lyset af at vi ALDRIG havde kunder på besøg?

Oh well, vi syntes det var for fedt. Jeg kan huske at vi brugte receptionen til at spille fodbold i... Det var en dyr fodboldbane... Indifferent
Sålænge der kom penge i kassen fra kunderne og banken støttede os, så gik det jo fint.

...Det var så lige indtil dot.com "boblen" braste. Det skete nærmest tværs over en nat. Vi havde hørt "rygterne", men det var først da vi nåede frem til sommerferien at det ramte os. Men så ramte det også som et buldrende gods-tog. Fra den ene dag til den anden havde vi ingen opgaver og banken gik i panik. Og uanset hvad vi dumpede af udgifter, selv vores løn stoppede vi, så kunne vi ikke komme uden om at den høje husleje var et anker som bare trak os dybere og dybere ned. Det var også en medvirkende grund til at vi efter en 4 måneders kamp måtte lukke virksomheden og tage nogle rigtig grimme personlige lån, for ikke at gå personligt konkurs (vi have jo kauktioneret personligt over for virksomhedens gæld til banken).

SÅ, med baggrund i den historie, så vil jeg klart anbefale dig at blive liggende i dine gamle lokaler lidt endnu. Som jeg også skrev i min tidligere tråd, så er det ikke bare nok at flytte i nogle nye lokaler. Du skal ud og have fat i nogle flere kunder med noget markedsføring og PR. Hvis kunderne kender dig og har brug for dine ydelser, så skal de nok også finde dig uanset hvor du ligger. Så start med at få din virksomhed op på fuldt blus - der er du slet ikke nået til endnu. Når den så kører rundt, så kan du begynde at overveje at flytte til nogle andre lokaler. Men du skal ikke flytte på nuværende tidspunkt, da vil med sandsynlighed nok blive en difinitiv stopklods for din virksomhed inden den overhovedet er kommet i gang for alvor.

/Jesper

Fra Brørup
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen Jesper :o)

Mange tak for den spændende læsning. Jeg har næsten ikke sovet i nat forbi jeg bare har tænkt og tænkt i løsninger og prøvet at slå kold vand i blodet.

Sagen er den at jeg startede firmaet for et år siden og dengang satsede jeg mest på erhvervskunderne - men som året gik, så blev jeg mere og mere interesseret i de private kunder. Jeg fotograferer stadig til erhverv, men jeg mangler udstillingsvinduerne til de private. Jeg bor i Esbjerg og her har vi to andre portrætfotografer og de har begge meget synlige virksomheder - den ene i en sidegade lige op til gågaden og den anden har en stor butik i Esbjerg V - begge med store udstillingsvinduer, som folk stiller sig op og kigger på. Jeg har lavet lidt spørgerunder hvor de viser sig at når folk skal finde en portrætfotograf idag, så tager de den som de kender fra gadebilledet eller også spørger de omgangskredsen hvem de vil anbefale. De private kunder som er kommet til mig, de forstår ikke at jeg ikke har nogle udstillingsvinduer, for de synes de at de mangler - mit studie er jo i en bagbygning, som næsten ikke ses ude fra vejen og når jeg ikke er der, så lukker udlejeren deres to store hunde ud i indkørslen. Jeg har haft mange snakke med dem om de hunde og de lader ikke til at forstå at jeg ikke kan drive forretning når der er hundegård foran min hoveddør. Jeg får ingen indbrud nej, men kunderne skræmmes også. Og nu alt det bøvl med parkering, hvor de vil sætte en stor låge op helt ude ved vejen, så folk ikke parkerer i deres indkørsel, som jeg jo altså også har ret til at parkere i i forhold til kontrakten. Der er så meget bøvl med dem og de forstår ikke at de skræmmer mine kunder med alle deres restriktioner:(

Havde jeg nu kun satset på erhvervskunder, så havde det været fint - også at det blot var en bagbygning, for det er der mange reklamefotografer som har, faktisk de fleste. Men som portrætfotograf, så er det vigtigt at de private får tingene lige op i "snotten" - undskyld udtrykket. Og det gør de ikke når jeg ligger hvor jeg gør - i et hjørne af et industrikvarter helt bagerst i en bagbygning forenden af en 50-100 meter lang indkørsel (den er meget lang). Men jeg synes det er så svært. Det er mest prisen jeg er i tvivl om lige nu - mht til de nye lokaler. Men hvis jeg regner på det, så skal jeg måske have 3-5 kunder igennem i mdr mere end jeg har nu - så når jeg ser sådan på det, så lyder det ikke urealistisk.

I november/december sidste år, der var min omsætning sådan at jeg faktisk kunne leve af det, sådan til nød. Men det er jo svært at sige om det bliver ved. Derfor overvejer jeg at tage skolefotografering ind, blot for at have det som en grundindtjening - det ved jeg at de andre fotografer i byen også gør. Men der handler det jo også om at komme ind på markedet.

Idag kl 16 skal jeg have kæresten med ind og se lokalerne - så kan jeg også lige få øjnene på dem en ekstra gang - man ser somregel anderledes på det anden gang. Kæresten er håndværker, så det vil være nemt for ham lige at sætte en ca. pris på hvad det vil koste at pifte lokalerne op, så det står som det skal til det jeg skal bruge det til. Så må jeg tage stilling ud fra det.

Men det har været rart lige at sove på det - for det er mange penge, men hold fast en bygning og en beliggenhed. Tror jeg ville have lyst til at være på arbejde hele tiden :o)

Men ja, koldt vand i blodet og så kan det være at jeg er klogere i eftermiddag.

Jeg skal nok lige lave en opdatering når der er nyt i sagen.

Hilsner Jannie

Fra Brørup
Tilmeldt 26. Dec 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en opdatering siden sidst jeg skrev. Der er sket MEGET!!!

Det endte jo med at jeg ikke turde tage de andre lokaler alligevel - og jeg ledte videre efter alternativer. Det har jeg så fundet!! Godt nok er lokaler ufatteligt små, men jeg har så valgt at skære ned på mine forskellige ydelser og istedet prøve at klare mig med den plads jeg nu har. De nye lokaler ligger få meter fra gågaden og mine udgifter bliver ikke højere af at flytte derind. Jeg måtte jo indse at jeg gravede min egen grav i de gamle lokaler som lå helt afsides.

Så nu er vi igang med at renovere de nye lokaler og i de to mdr jeg har været igang med det, tror jeg at jeg har fået mere opmærksomhed fra folk end jeg har fået i de gamle lokaler på 1½ år. Så jeg er MEGET spændt på at få åbnet butikken her engang i september :o)

 

Så det var blot lige en kort opdatering af min beslutning, som kort og godt var mindre, men mere centrale lokaler og som ikke koster mig mere i faste udgifter.

Ha' en god dag.

 

Hilsner

Jannie

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)