Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

stiftelse af APS

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

StenJ:

Hej Rasmus

Kapitalen for anpartsselskaber er nedsat til kr. 80.000, og kapitalen i aktieselskaber er således at der kun skal indskydes kr. 125.000 i kontanter eller værdier, restbeløbet kr. 375.000 op til kapitalen på kr. 500.000 kan udstedes som pantebrev til hovedaktionær, og skal kun indfries når selskaber er nødlidende.

Men reglerne træder først i kraft efter den. 18. januar 2010

m.v.h.

Sten

Helt korrekt, men det vides ikke i skrivende stund, hvornår ændringerne træder i kraft.

Med venlig hilsen

Fra Christiansfeld
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 21:39

ok, så jeg er nået frem til at vi skal ha overført vores aktiver + kasse beholdning (heldigvis ingen gæld)

kan jeg bruge diverse auktioner til at vurdere værdien af de servere vi har ?

lave en oversigt over hvor gamle de er osv.
domænenavn vurderes til 45 kroner (som det koster ved dk-hostmaster)
hjemmeside system ? (den pris vi har betalt for at få det lavet)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:43

Creation Nation:

Der arbejdes pt på højtryk for at den nye selskabslov kan sættes i kraft, og iflg. den er kapitalkravet "kun" 80.000,-. Hvis jeg var jer - og hvis I kan vente - ville jeg vente til den træder i kraft. Det vil gøre tingene lidt lettere for jer selv. Hvis I venter kan I nemlig undgå at skulle lave en såkaldt kapitalnedsættelse, som tager tid og kræfter fra jer.

Desuden synes jeg I skal undgå at benytte de "gode tilbud" man kan finde på nettet. Det som de firmaer tilbyder er noget I selv kan ordne ... helt uden omkostninger! I skal bare bruge lidt tid på at sætte jer ind i tingene, hvilket ikke er synderligt svært! Jeg har selv gjort det - og jeg kan godt give jer de indledende retningslinier for hvad I skal gøre. Ellers se mere på Erhvervs- og Selskabsstyrelsens hjemmeside!

Brug hellere pengene på en revisorerklæring, der værdiansætter jeres aktiver - altså hvis I eks. vil skyde IT-udstry el. lign. ind i selskabet eller på at få en advokat til at se på jeres indbyrdes kontrakt. Det mener jeg nemlig bestemt ikke at de "billige" firmaer man finder på nettet tager højde for.

Med venlig hilsen

Maj-Britt Kjær Sørensen
Creation Nation ApS

Hej

Jeg er i princippet enig i dine vurderinger, både hvad angår kapital og diverse netløsninger.

Med hensyn til kapitalen er det ikke noget problem at stifte nu, hvis værdierne er til det, idet der ved en ekstraordinær generalforsamling lan besluttes at nedsætte kapitalen til kr. 80.000, når loven gennemføres. Nedsættelsen vil herefter kunne hæves skattefrit.

Vi havde præcis den samme fremgangsmåde, da ApS kapitalen blev nedsat fra kr. 200.000 til kr. 125.000.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:45

Rasmus Svensson:

ok, så jeg er nået frem til at vi skal ha overført vores aktiver + kasse beholdning (heldigvis ingen gæld)

Ja, du er ved at have fat i essencen, og dokumenter endelig alle posterne med fakturaer o.s.v., hvilket vil underlette revisoren og ikke mindst spare tid. Vi er desværre ikke helt billige i drift Surprise

Med venlig hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:47

Reg. Revisor TSP:

Rasmus Svensson:

Ja, du er ved at have fat i essencen, og dokumenter endelig alle posterne med fakturaer o.s.v., hvilket vil underlette revisoren og ikke mindst spare tid. Vi er desværre ikke helt billige i drift Surprise

Med venlig hilsen

Jeg bliver nødt til lige at komme med et indspark, og det er om det ikke er muligt at låne kr. 125.000 i jeres bank i ca. 2 dage mod indeståelse fra eks. revisor eller advokat, så ville pengene blive tilbagebetalt, hvorefter aktiverne ville kunne overføres uden problemer.

Det var bare lige en hurtig tanke Stick out tongue

Med venlig hilsen

Fra Christiansfeld
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 21:51

Jeg takker for alle de svare der er kommet (enda meget meget hurtigt)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:25

Creation Nation:
Brug hellere pengene på en revisorerklæring, der værdiansætter jeres aktiver

Det kan blive dyrt, da revisor skal indestaa for den ansatte vaerdi. Timesats er fra 700 til 1500 per time.

Creation Nation:
eller på at få en advokat til at se på jeres indbyrdes kontrakt.

Til 1800 til 2500 per time. Det er ikke billigt.

Vi er en del, som har interesse i at undgaa unoedvendige omkostninger.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:08

Ejler Ottesen:

Creation Nation:
Brug hellere pengene på en revisorerklæring, der værdiansætter jeres aktiver

Det kan blive dyrt, da revisor skal indestaa for den ansatte vaerdi. Timesats er fra 700 til 1500 per time.

Creation Nation:
eller på at få en advokat til at se på jeres indbyrdes kontrakt.

Til 1800 til 2500 per time. Det er ikke billigt.

Vi er en del, som har interesse i at undgaa unoedvendige omkostninger.

Hej

Alt er jo relativt, og det er så sandelig også et spørgsmål om, hvilket arbejde og for den sags skyld rådgivning, som leveres samtidig. Stiftelse af et selskab er i denne forbindelse den mindste kunst, og lukke øjnene og aflevere et selskab, kan man som offentlig godkendt revisor ikke tillade sig, med mindre man har et stærkt ønske om at skulle anvende sin forsikring.

Samme forhold gør sig alt andet lige gældende for advokater.

Vi er da alt andet lige også i stand til at levere selskabet, nystiftede, til fuldt konkurrencedygtige priser, men det er så uden nogen form for øvrig assistance.

Bemærkningen om unødvendige omkostninger er subjektiv, og afhænger trods alt af hvervgiverens udgangspunkt og viden omkring den ønskede ydelse.

Med venlig hilsen

Fra Vestbjerg
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 09:45

Forstår dit udgangspunkt Smile

Det jeg mener er blot, at det i hvert fald ikke er fordelagtigt at bruge penge på selve registreringen, men nærmere på assistance i forhold til de mere komplekse forhold, så som en juridisk aftale mellem de to partnere og/eller på værdiansættelser, hvis disse er nødvendige. Hvis de to stiftere har adgang til 40.000,- hver, og kan vente til den nye virksomhedslov træder i kraft, er det jo langt det nemmeste og langt det billigste blot at skyde pengene ind som kontanter (her tænker jeg naturligvis på, at det dermed ikke er nødvendigt med en revisorerklæring).

Under alle omstændigheder vil jeg da anbefale de to stiftere om, at træde lidt mere varsomt i forhold til deres indbyrdes aftale (selvom det kan blive ressourcekrævende)!

Med venlig hilsen

Maj-Britt Kjær Sørensen
Creation Nation ApS

Freelance grafisk assistance og online kataloger
www.flashmagasin.dk

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 09:53

Erhvers- og Selskabsstyrelsen skrev ud igår at datoen nu er rykket fra 18. Januar, til 1. Marts, som forventede dato til hvornår de nye vedtægter er klar til at gå i luften. Skriver lige nyhedsbrevet ind her, hvis nogle er interesseret:

Seneste nyt om selskabslovens ikrafttræden

Den 29. maj 2009 blev den nye lov om aktieselskaber og anpartsselskaber (selskabsloven) vedtaget.

Det fremgår af den nye selskabslov, at det er økonomi- og erhvervsministeren, der ved bekendtgørelse sætter loven i kraft. Det fremgår endvidere af loven, at ministeren kan fastsætte, at forskellige dele af loven kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter. Dette er nødvendigt, idet en række af de ændringer, som den nye lov indebærer, nødvendiggør væsentlige ændringer i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens it-system.

Den nye selskabslov er endnu ikke sat i kraft, da de nødvendige it-tilpasninger først skulle udarbejdes. En række af de nødvendige it-tilpasninger er imidlertid nu klar til at blive sat i drift her i begyndelsen af 2010.

Det har imidlertid vist sig, at selskabsloven ikke indeholder en tilstrækkeligt detaljeret hjemmel til, at ministeren kan fastsætte de nødvendige konsekvensændringer i overgangsperioden i den bekendtgørelse, der skal sætte loven delvist i kraft.

Der er derfor i dag fremsat et lovforslag, der har til formål at præcisere og udbygge økonomi- og erhvervsministerens hjemmel til at fastsætte regler om delvis ikrafttræden og nødvendige konsekvensændringer i forbindelse hermed i en overgangsperiode, indtil alle it-tilpasninger er på plads.

Umiddelbart efter lovforslagets vedtagelse vil ikrafttrædelsesbekendtgørelsen blive udstedt, således at hovedparten af selskabslovens bestemmelser forventes at kunne træde i kraft ca.  1. marts 2010.

Med henblik på at sikre, at selskaberne kan forberede afholdelse af ordinære generalforsamlinger, vil bekendtgørelsesudkastet blive sendt i høring snarest muligt. Det kan dog allerede nu oplyses, at det materielle indhold af den kommende bekendtgørelse i al væsentlighed vil svare til det udkast, som har været sendt i høring i november 2009.

Det bemærkes dog, at der vil blive fastsat yderligere overgangsregler særligt med henblik på regler vedrørende indkaldelse til og afholdelse af generalforsamling, således at selskaberne ikke kommer i klemme i overgangen mellem de hidtidige regler og den nye selskabslovs regler.

I en overgangsperiode vil styrelsen endvidere tillade, at der kan træffes beslutning om vedtægtsændringer affødt af den nye selskabslov, således at generalforsamlingerne allerede nu kan træffe beslutning om, hvorledes deres vedtægter for så vidt angår indkaldelse og afholdelse af generalforsamling skal se ud, når den nye selskabslov er trådt i kraft. Nærmere information herom vil snarest blive offentliggjort på styrelsens hjemmeside.

Håber nogle kunne bruge det Smile

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)