Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem ejer salget hvis brugeren har besøgt flere affiliate sites?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

WooX:

Det jeg mener er at selvfølge er det det nyeste klik som salget skal trackes ved, så fremt dette klik kommer fra et affiliate marketing firma, hvor annoncøren betaler procenter pr. salg. At de så ved siden af kører ppc, som ikke kan sammenlignes med procenter pr. salg, synes jeg ikke giver dem tilladelse til at slette de slag som jeg har henvis, hvad enten jeg henviste først eller sidst.

Det er i hvert fald helt sikkert, at hvis de vil medregne egen markedsføring - f.eks. AdWords, i "sidste klik får salget" -beregningen, så SKAL de gøre MEGET klart opmærksom på dette INDEN de indgår en aftale med en affiliate som dig. Har de ikke det, tror jeg faktisk at de vil få meget svært ved at slippe afsted med det, hvis det skulle komme til en civil retssag.

Men hvis det ER gjort klart at det forholder sig sådan i betingelserne inden du signede op, ja så må du jo leve med det - eller vælge nogle andre at være affiliate for.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:51

Mikkel deMib Svendsen:

WooX:

Det jeg mener er at selvfølge er det det nyeste klik som salget skal trackes ved, så fremt dette klik kommer fra et affiliate marketing firma, hvor annoncøren betaler procenter pr. salg. At de så ved siden af kører ppc, som ikke kan sammenlignes med procenter pr. salg, synes jeg ikke giver dem tilladelse til at slette de slag som jeg har henvis, hvad enten jeg henviste først eller sidst.

Det er i hvert fald helt sikkert, at hvis de vil medregne egen markedsføring - f.eks. AdWords, i "sidste klik får salget" -beregningen, så SKAL de gøre MEGET klart opmærksom på dette INDEN de indgår en aftale med en affiliate som dig. Har de ikke det, tror jeg faktisk at de vil få meget svært ved at slippe afsted med det, hvis det skulle komme til en civil retssag.

Men hvis det ER gjort klart at det forholder sig sådan i betingelserne inden du signede op, ja så må du jo leve med det - eller vælge nogle andre at være affiliate for.

Nu er det ikke lige fordi jeg har tænkt mig at trække dem i retten, men mere at skabe en debat, som forhåbentligt vil ændre nogle ting, helst partner-ads.dk betingelser, så det bliver penslet ud at egen adwords markesføring ikke kan indgå i "sidste klik får salget".

De eneste betingelser jeg har accepteret er disse: Egne programbetingelser (udover Partner-ads.com's): Provision beregnes af ordretotalen ex.moms.

Samt de generelle regler som kan læses på http://www.partner-ads.com/dk/brugerbetingelser.htm. Ingen af stederne kan jeg finde noget om egen markedsføring, som adwords eller lignende, som ville give dem tilladelse til at annullere salget.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 21:01
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 16:58
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej

Som Nikolaj siger, så vil jeg lige komme med en udmelding her.

I annoncørbetingelserne for Partner-ads anbefaler vi vores annoncører at lave en styring via f.eks. cookies som kan bestemme aktivering af trackingkoden. Dette har jeg bedt MyTrendyPhone om at implementere - jeg håber at de vil gøre dette. Det vil medføre et mere korrekt antal salg med det samme i stedet for som nu hvor partneren oplever mange salg i første omgang men en del anulleringer senere. Akkumulleret vil det dog betyde det samme antal salg, da de af samme grund som de annullerer heller ikke vil aktivere trackingkoden i den nye løsning, hvis salget kommer via andre betalte netværk som f.eks. Google Adwords.

Vi skriver følgende i paragraf 9 i vores annoncørbetingelser:

"Vi opfordrer annoncøren til at bruge egne cookies, sessionvariable e.l. til at styre hvornår lead- eller salgskode skal aktiveres, således at Partner-ads kun modtager relevante informationer.

Lead- og salgskoden skal naturligvis aktiveres når brugeren kommer via Partner-ads systemet.

En partner optjener beløb for leads og salg i 40 dage fra en bruger klikker på en annoncørs banner (cookielevetid). Det er den partner hvor klikket sidst registreres, som får betaling for det skabte lead/salg."

Som det fremgår herover skal koden aktiveres når brugeren kommer via Partner-ads systemet. Men i de tilfælde hvor brugeren f.eks. i første omgang klikker via Partner-ads, dernæste måske via Tradedoubler og senere via Google Adwords (eller en anden kombination af klik), så mener jeg ikke annoncøren skal betale for skabte salg til flere end ét netværk - i dette eksempel Google Adwords. Og derfor skal Partner-ads trackingkoden heller ikke aktiveres, da brugeren ikke er kommet via Partner-ads der hvor købsbeslutningen tages.

Da MyTrendyPhone ikke har lavet et system til styring af trackingkoden, så kan de kun annullere salgene efterfølgende når de går dem igennem. Det som der er sket i dette tilfælde er at de før ikke har fokuseret på annulleringer, men da de begyndte at få mange salg fra Dennis blev de opmærksomme på at de nok i en del tilfælde betalte til flere netværk. Derfor blev der pludselig annulleret mange salg på én gang. Og da de ikke rydder op hver dag, så kommer annulleringer lidt i klumper og det kan selvfølgelig virke voldsomt.

Jeg vil meget gerne opdatere betingelserne så de er mere tydelige. Er der evt. nogen forslag til hvordan formuleringen af den ovennævnte tekst i kursiv kan gøres bedre?

Mvh.
Ken Schultz
Partner-ads

@E-concepter: Din info vedr. cash back sites er ikke korrekt. Det er ikke tilladt for cash back-/point sites at benytte kampagner der betaler pr. klik. Dette bliver der fulgt meget op på. Det er heller ikke korrekt at brugere bare kan klikke løs - vi har check på IP-adresser, så brugere ikke kan snyde ved at klikke mange gange.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:15

Ken, hvis ellers jeg forstår dig rigtigt, så er jeg temmelig overrasket - og noget chokeret, over din udmelding ...

Mener du virkelig, at en merchant kan indregne egne marketingkampagner (som f.eks. AdWords) i "sidste klik får salget" trackingen? Hvor går grænsen så og hvordan vil du sikre en korrekt tracking, så affiliates ikke snydes? Kan en merchant så også overskrive cookien ved telesalg eller interne sælgere?

Jeg bryder mig virkelig ikke om en sådan løsning - det åbner en ladeport for "legitim skimming". Jeg ville ALDRIG som affiliate acceptere sådanne betingelser.

Det kan være fair nok at alle afiliates indgår i "sidste klik får salget" i trackingen uanset netværk. Jeg synes så bare, at det er på sin plads at merchants der benytter flere netværk gør TYDELIGT opmærksom på dette.

Jeg vil helt klart anbefale dig at stramme op på de her ting, for det er vigtigt (også for jer) at affiliates har fortsat tillid til jer. Uden affiliates (og helst super affiliates) i stalden har i intet at sælge.

Fra Hillerød
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 138
Fra  MyTrendyPhone Skrevet kl. 18:35

Det er de færeste der kun bruger et netværek. Vi kører også med Tradedoubler hvor vi betaler affiliates i procenter af salget. Der har vi faktisk en masse super affilliates der kører Adwords kampagner for os som vi aflønner i procenter af salget. Jeg håber da at du så forstår problematikken når vi skal betale til 2-3 forskellige affilliates for et og samme salg.

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 18:45

Silvan Popovic:
Jeg håber da at du så forstår problematikken når vi skal betale til 2-3 forskellige affilliates for et og samme salg.

Jo, på samme måde som du jo nok forstår hvor trist det er at "købe" dig et salg, hvorpå blot man får sit lead annulleret.

Jeg nægter at tro, at i ikke kan løse det teknisk, eller blot indregne fejlmarginen i de tilbud i giver de medier som annoncerer igennem jer.

"Lidt of topic, kan Tradedoubler andet end adwordsaffiliates ;)"

Jimmy

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:49

Ken Schultz, Adviva:

Som det fremgår herover skal koden aktiveres når brugeren kommer via Partner-ads systemet. Men i de tilfælde hvor brugeren f.eks. i første omgang klikker via Partner-ads, dernæste måske via Tradedoubler og senere via Google Adwords (eller en anden kombination af klik), så mener jeg ikke annoncøren skal betale for skabte salg til flere end ét netværk - i dette eksempel Google Adwords. Og derfor skal Partner-ads trackingkoden heller ikke aktiveres, da brugeren ikke er kommet via Partner-ads der hvor købsbeslutningen tages.

Da MyTrendyPhone ikke har lavet et system til styring af trackingkoden, så kan de kun annullere salgene efterfølgende når de går dem igennem. Det som der er sket i dette tilfælde er at de før ikke har fokuseret på annulleringer, men da de begyndte at få mange salg fra Dennis blev de opmærksomme på at de nok i en del tilfælde betalte til flere netværk. Derfor blev der pludselig annulleret mange salg på én gang. Og da de ikke rydder op hver dag, så kommer annulleringer lidt i klumper og det kan selvfølgelig virke voldsomt.

Jeg vil meget gerne opdatere betingelserne så de er mere tydelige. Er der evt. nogen forslag til hvordan formuleringen af den ovennævnte tekst i kursiv kan gøres bedre?

Ken som jeg har prøvet at skrive flere gange så forstår jeg fuldt ud problematikken med at betale en procent sats af det samme salg til en partner hos både tradedoubler og partner-ads.dk i dette tilfælde er det selvfølgelig 100% korrekt at det ene salg aldrig skal laves. Det skal selvfølgelig kun være den fra det sidste klik, men så snart man blander google adwords, som er ppc (pay per click), ind i det er det jeg bliver frusteret. Jeg synes IKKE det er iorden at man sidestiller adwords med tradedoubler og partner-ads.dk, da adwords er noget mytrendyphone selv styrer og hvor de betaler pr. klik, altså på en helt anden måde end affiliate firmaerne.

Mikkel deMib Svendsen:

Ken, hvis ellers jeg forstår dig rigtigt, så er jeg temmelig overrasket - og noget chokeret, over din udmelding ...

Mener du virkelig, at en merchant kan indregne egne marketingkampagner (som f.eks. AdWords) i "sidste klik får salget" trackingen? Hvor går grænsen så og hvordan vil du sikre en korrekt tracking, så affiliates ikke snydes? Kan en merchant så også overskrive cookien ved telesalg eller interne sælgere?

Jeg bryder mig virkelig ikke om en sådan løsning - det åbner en ladeport for "legitim skimming". Jeg ville ALDRIG som affiliate acceptere sådanne betingelser.

Det kan være fair nok at alle afiliates indgår i "sidste klik får salget" i trackingen uanset netværk. Jeg synes så bare, at det er på sin plads at merchants der benytter flere netværk gør TYDELIGT opmærksom på dette.

Jeg vil helt klart anbefale dig at stramme op på de her ting, for det er vigtigt (også for jer) at affiliates har fortsat tillid til jer. Uden affiliates (og helst super affiliates) i stalden har i intet at sælge.

Det vil jeg også gerne hører hvad du har at sige til Ken.

Silvan Popovic:

Det er de færeste der kun bruger et netværek. Vi kører også med Tradedoubler hvor vi betaler affiliates i procenter af salget. Der har vi faktisk en masse super affilliates der kører Adwords kampagner for os som vi aflønner i procenter af salget. Jeg håber da at du så forstår problematikken når vi skal betale til 2-3 forskellige affilliates for et og samme salg.

Jeg forstår sagtens problematikken med at betale for samme salg til flere netværk, det problem arbejder vi også med på Cykelpartner.dk, derfor har vi også indført "sidste klik for salget", MEN vi tager kun affiliate marketing firmaer med i dette, ikke ppc som adwords. Problemet er jo ikke at et salg også kommer via tradedoubler, men at i også kører jeres egne adwords kampanger, som kan overskrive de salg som er lavet via partner-ads.dk, det er det jeg synes er forkert!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:16

Silvam som du kan se her er der i hvert fald en af jeres affiliates der ikke er tilfreds med ordningen - og i alle fald savner korrekt information. Jeg tror du løber en alvorlig risiko for, at tabe mange af dine affilates (og det kan jo i princippet ske over-night), hvis I ikke får rettet op på det her.

Jeg synes helt bestemt, at I må holde affiliates og anden markedsføring adskilt. Det skaber alt for stor usiikerhed hos affiliates, hvis andre kampagneformer kan overskrive deres cookies. Det tror jeg ikke mange vil opfatte som fair.

Uanset hvilken model I ender med vil jeg i alle fald meget anbefale, at I får beskrevet jeres afregningsbetingelser meget præcist, ellers udsætter I jer selv for konflikter - og det gavner jo ingen :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 07
Indlæg ialt: 59
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 19:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

Ud fra det jeg kan læse mig til i debatten er det netop dette der er hele roden til problemet. Jeg mener helt klart man bør holde affiliate marketing og egen markedsføring fuldstændig afskilt og ikke blande de to ting sammen. Hvis man vælger at bruge affiliate marketing til at øge salget på ens webshop må man også være klar til tage den mindre konsikvens det kan give, hvor man betaler for egen markedsføring samtidig med man betaler den partner som har henvist en kunde til ens webshop.

Hvis man kører en kampagne i en lokal avis eller på lokalt tv, og man har en kunde som har fundet ens webshop via en affiliate's kampagne, så kan man jo heller ikke nægte at give penge for det salg, med den begrundelse at kunde har set kampagnen i den lokale avis. Det samme gør sig gældende for facebook grupper osv.

Det er selvfølglig i orden at sørge for man kun udbetaler til en affiliate i form af intern tracking af sidst indkommende link, men det bør kun fra kliks fra affiliates der tælles med, og ikke ens egen markedsføring.

Med venlig hilsen

Søren Sieg Jensen - www.helpsoft.dk

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)